De Gouden Koets is al omstreden, vooral vanwege het zijpaneel Hulde der koloniën. Vanwege de discussie besloot koning Willem-Alexander in januari dit jaar de Gouden Koets ook na de restauratie van het rijtuig voorlopig niet meer te gebruiken.
De Gouden Koets werd vanaf 1903 gebruikt bij officiële aangelegenheden, zoals Prinsjesdag, wanneer de Koning naar het Binnenhof rijdt. De Gouden Koets werd voor het laatst gebruikt in 2015, waarna een renovatie volgde. Daarom wordt sinds 2016 de Glazen Koets gebruikt.
Onderliggend was er nóg een reden waarom de Gouden Koets niet meer tijdens officiële gelegenheden te zien was: de beschilderingen. Een gedeelte daarvan, genaamd Hulde der koloniën, werd namelijk door velen als racistisch beschouwd.
Op vrijdag 18 juni 2021 opende de tentoonstelling De Gouden Koets. Na een restauratie van ruim vijf jaar was hij voor het eerst weer te zien voor het publiek.
De Gouden Koets is ook geen eigendom van de Koning, maar is ondergebracht in de Stichting Kroongoederen. Ook andere zaken die behoren bij het Koninklijk ceremonieel, zoals de Koninklijke Kroon, zijn ondergebracht in een stichting. De Gouden Koets staat ten dienste van de Koning.
De Gouden Koets is een geschenk van de bevolking van Amsterdam aan koningin Wilhelmina. Het geld voor de koets werd ingezameld door de Vereeniging van het Amsterdamsche Volk tot het Aanbieden van een Huldeblijk aan H.M. Koningin Wilhelmina.
Het kosten van het groot onderhoud aan de Gouden Koets worden geschat op zo'n 1,2 miljoen euro. Het rijtuig dat op Prinsjesdag wordt gebruikt om het staatshoofd naar de Ridderzaal te rijden, is mogelijk zeven jaar uit de roulatie.
De bespanning. De Gouden Koets is bestemd om door acht paarden te worden getrokken, vandaar de bijzondere hoogte van de bok. De koetsier moet immers het gehele span kunnen overzien.
Gouden Koets bezichtigen
Van 18 juni 2021 tot en met 27 februari 2022 was de gerestaureerde Gouden Koets tentoongesteld in het Amsterdam Museum. Deze tentoonstelling ging over onder andere de geschiedenis, het ambacht en de symboliek rond de Gouden Koets.
De kosten van de restauratie van de Gouden Koets bedroegen eveneens 1,2 miljoen euro. Net als bij de restauratie van de Glazen Koets zijn deze kosten opgevangen binnen Begroting I de Koning en zijn niet extra ten laste van de belastingbetaler gekomen.
Koningin Wilhelmina kreeg de Gouden Koets bij haar inhuldiging in 1898 cadeau van de Amsterdammers. Ze nam het rijtuig in 1901 pas in gebruik bij haar huwelijk. Sindsdien deed de koets dienst bij huwelijken en doopfeesten van de Oranjes en sinds 1903 op Prinsjesdag.
De Glazen Koets werd in 1826 voor Koning Willem I gebouwd door P. Simons uit Brussel. De koets heeft een eenvoudig gevormde donkerblauwe kast, die is afgezet met een brede vergulde lijst van laurierbladeren en eikenbladeren. Het rijtuig heeft zeven ramen met geslepen glas.
De Afdeling Koets- en Rijstal van het Koninklijk Staldepartement omvat ongeveer dertig paarden en ruim zeventig rijtuigen. Het grootste deel van de Koninklijke rijtuigen staat opgesteld en kan bekeken worden in Nationaal Museum Paleis Het Loo in Apeldoorn.
Wat niet veel mensen weten is dat de Gouden Koets een geschenk van de Amsterdammers was. De ontvanger was Nederlands eerste vrouwelijke monarch: koningin Wilhelmina die op 31 augustus 1898 haar achttiende verjaardag vierde en kort daarna in de hoofdstad werd ingehuldigd.
Een rouwkoets huren kost gemiddeld 900 euro.
Met daarbij: Een voorloper. koetsiers. paarden.
De prijzen voor een trouwkoets variëren erg per model koets. Het transport is hierin ook erg kostbaar. Wij zijn vaak 1 tot 1.5 dag bezig met een ritje van soms maar 1 of 2 uur. De tarieven voor een trouwkoets starten vanaf 500 euro en kunnen oplopen tot 1250 euro, exclusief de bijkomende transportkosten.
De samenstelling van het goud is in een uitgebreid onderzoek vergeleken met monsters uit Suriname en Zuid-Afrika. Een mysterie is opgelost: het goud blijkt afkomstig uit Suriname. Van 18 juni 2021 tot en met 27 februari 2022 was de Gouden Koets na een restauratie van ruim vijf jaar te zien in het Amsterdam Museum.
De koets is gebruikt voor de kroning van elke Britse koning(in) sinds George IV (1821). Ook bij de kroning van Elizabeth II in 1953, bij haar zilveren jubileum (1977) en haar gouden jubileum (2002) werd de Gouden Koets ingezet. De koets weegt vier ton, is 7,3 meter lang en 3,7 meter hoog.
De Gouden Koets is te zien in het Amsterdam Museum! Voor het eerst sinds de grote restauratie die in 2015 begon, kan hij weer worden bekeken. Amsterdammers schonken de Gouden Koets aan de jonge koningin Wilhelmina voor haar inhuldiging in 1898. Nu is de koets weer te zien in de stad waar hij gemaakt is: in Amsterdam.
Het Koninklijk Staldepartement zorgt voor het vervoer van de leden van het Koninklijk Huis, hun gasten en de hofhouding. Het departement werd in 1815 door Koning Willem I opgericht. In 1878 werd het huidige onderkomen aan de Hogewal in Den Haag in gebruik genomen. Het ligt op het terrein van Paleis Noordeinde.