Hoewel de aansluiting vaak een hogere stroomsterkte aankan, is de maximale stroomsterkte van een enkele groep eigenlijk altijd 16 A. In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW).
De auto bepaalt het verbruik van de laadpaal
De zuinigste elektrische auto's verbruiken tegenwoordig gemiddeld zo'n 15 kWh per 100 km. De zware meer energieslurpende modellen rond de 23 kWh/100 km. Wat ook bijdraagt aan hoger verbruik is een sportieve rijstijl.
Opladen kan op elke aansluiting via een stopcontact (2,3 kW) of via een eenfasig oplaadpunt van 3,7 kW. Hiervoor heeft je aansluiting geen bijkomende aanpassingen nodig. Wil je sneller opladen, dan heb je een driefasige aansluiting op 400V nodig.
De meeste mobiele laders beperken de stroom tot maximaal 10A, waardoor je met 2,3 kW vermogen kan laden (10A x 230V = 2,3 kW). Een 3,7 kW laadpaal levert éénfasig maximaal 16A (1x16A). Een 7,4 kW laadpaal levert éénfasig maximaal 32A (1x32A). Een 11 kW laadpunt levert driefasig maximaal 16A (3x16A).
Laadkabels met een vermogen van 11 kW (3 fase, 16 ampère)
Past mijn meterkast bij de laadpaal? Om uw laadpaal aan te sluiten in de meterkast heeft u extra aansluitingen nodig in de meterkast. De laadpaal werkt namelijk op een aparte stroomgroep in de meterkast. Zo voorkomt u dat u uw auto bij stroomstoring niet kunt opladen of dat de meterkast overbelast raakt.
Laadpaal voor thuis meestal 3,7 of 11 kW
Hoewel de aansluiting vaak een hogere stroomsterkte aankan, is de maximale stroomsterkte van een enkele groep eigenlijk altijd 16 A. In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW).
Wil je een auto opladen met een 3-faselader en met maximaal laadvermogen van 22 kW opladen, dan moet je beschikken over minimaal een meterkastaansluiting van ten minste 3x32A. De netbeheerkosten lopen dan direct op, variërend van een kleine 800 tot dik 1.000 euro, afhankelijk van de leverancier.
Hoe lang moet je elektrisch laden? Om 100 kilometer met onze testwagen te kunnen rijden, moet er 18 kWh geladen worden. Daarvoor heb je minimaal 1u 13min nodig aan een publieke snellaadpaal, maar dan betaal je het maximumtarief. Goedkoop laden kan 's nachts thuis aan een nachttarief, maar dat duurt een pak langer.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
De meeste elektrische auto's verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer. Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Snelladen
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer.
Opladen aan een openbare laadpaal
Die tarieven verschillen per laadpaal en per aanbieder, maar bij de meeste laadpalen betaal je tussen de € 0,30 en € 0,60 per kWh. Handig om te weten: voor een volle accu van 50 kWh en met een stroomtarief van € 0,40 betaal je dus 50 x € 0,40 = € 20.
Je hebt twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact. Een laadpaal wordt doorgaans aangeraden als de beste optie, maar het is ook de duurste. Je bent al snel tussen de 1000 en 2500 euro kwijt, afhankelijk van het type laadpunt en de hoeveelheid installatiewerkzaamheden.
Laadpaal 11kW: 3,7kW (omdat 16A over 1-fase) > totale laadtijd 12 uur.
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor een elektrische auto? Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig.
Gemiddeld zijn de installatie van een laadpaal thuis kosten tussen de €350 en €400 exclusief btw. De vakman doet geen offerte. Dit omdat de situatie waar de laadpaal komt van belang is voor de uiteindelijke prijs. De vakman kijkt onder andere naar de meterkast.
Een laadpaal trekt 16 ampère vermogen van 1 groep. Op deze groep is er dus nog 9 ampère over als de auto is ingeplugd. Voor de Tesla is dat 3 x 16 ampère. Hiervoor is het kastje van Maxem gekomen (kastje tussen de laadpaal en de slimme meter).
Of u een 1-fase of 3-fase installatie nodig hebt is afhankelijk van welke en hoeveel elektrische apparaten u heeft. Hoe meer u er gebruikt, hoe eerder u een fase-3 groepenkast nodig heeft. Met niet al te veel stroom vragende apparaten voor in huis volstaat een fase-1 groepenkast.
Een 3x25 ampère-aansluiting heeft een maximaal vermogen van ongeveer 17.000 watt. Dat houdt in dat er tot 17.000 watt aan apparatuur tegelijkertijd kan aanstaan. Zet u meer dan 17.000 tegelijk aan? Dan overbelast u de aansluiting en 'springt' de aansluiting eruit zodat u geen stroom heeft.
De gemiddelde kostprijs van een meterkast vervangen wordt onder ander bepaald door het soort meterkast dat moet worden geïnstalleerd. Gemiddeld kun je rekenen op kosten van €360 tot €850 voor een 1-fase groepenkast tot €540 tot €880 voor een 3-fase meterkast.
Heb ik een 1 fase of 3 fase aansluiting nodig voor mijn laadpaal? U heeft de mogelijkheid om een 1 fase of 3 faseaansluiting laadstation te kiezen wanneer u een laadstation voor uw elektrische auto kiest. Er zit uiteraard een verschil in de keuze tussen de 1 fase of 3 fase aansluiting.
De aansluiting op het elektriciteitsnetwerk realiseert u door de laadpaal met een vrije groep (krachtgroep of 3 fase aardlekautomaat) in uw groepenkast te verbinden door middel van een vijf aderige installatiekabel (YMVK) of vier aderige grondkabel (YMVKas).