De wegenbelasting wordt per 2025 verhoogd naar 25% van het reguliere tarief en 100% vanaf 2026.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Vanaf 2030 betalen autobezitters niet meer voor autobezit, maar voor autogebruik. Het kabinet wil de huidige motorrijtuigenbelasting hervormen naar een kilometerafhankelijke belasting voor personen- en bestelauto's.
Vanaf 2026 betaalt men als bezitter van een elektrische auto de volledige mrb. Voor plug-in hybrides met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 gram per kilometer is er een halftarief; oftewel de helft van de normaal verschuldigde MRB. Dit voordeel is door de Rijksoverheid eveneens verlengd tot 2025.
Wegenbelasting betalen moeten EV-gebruikers overigens vanaf 2025 al, maar in dat jaar krijgen ze nog 75 procent korting. De korting gaat over de basisprijs. Die basisprijs is hetzelfde als een bij een benzineauto.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Het kabinet heeft dit belastingvoordeel verlengd tot en met 2024. Vanaf 1 januari 2025 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 25%. Je betaalt dus 75% van het reguliere tarief.
Een hybride of plug-in hybride motorrijtuig heeft geen apart tarief motorrijtuigenbelasting. De motorrijtuigenbelasting die u moet betalen, wordt dus op dezelfde manier berekend als voor alle andere niet-hybride motorrijtuigen.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
De Kfz-Steuer bedraagt voor de meeste auto's tussen €100,- en €300,- op jaarbasis. Dat is beduidend minder dan in Nederland, waar gemiddeld €450,- per jaar aan wegenbelasting wordt betaald.
Elektrisch rijden heeft de afgelopen jaren een ware revolutie doorgemaakt. De fluisterstille motoren, de schone uitstoot en de lage operationele kosten maken elektrische auto's steeds aantrekkelijker. Een van de voordelen van elektrisch rijden is het ontbreken van wegenbelasting (MRB) voor de elektrische auto's.
Rij je een plug-in hybride? Dan hoef je op dit moment maar de helft van de wegenbelasting te betalen. Let op: dit geldt dus alleen voor plug-in hybrides, niet voor hybrides zonder stekker. Net als bij alle andere auto's wordt de wegenbelasting berekend op basis van het gewicht en verschilt deze per provincie.
Voorwaarden vrijstelling mrb
Het gaat om de datum van 1e toelating op uw kentekenbewijs. Deze moet 40 jaar of ouder zijn; u uw vrachtauto of autobus niet gebruikt voor uw bedrijf. Of voor andere commerciële activiteiten.
Welke auto's zijn goedkoop in wegenbelasting? De wegenbelasting is laag voor auto's die rijden op benzine en licht in gewicht zijn. Volledige elektrische auto's hoeven ten minste tot en met 2024 geen wegenbelasting te betalen.
De vrijstelling van wegenbelasting geldt alleen voor volledig elektrische auto's, dus auto's met een directe uitstoot van 0 gram.
De APK is geldig tot 06-09-2025 en de wegenbelasting bedraagt gemiddeld € 144,58 per kwartaal.
Een verschil tussen een hybride en een plug-in hybride is dat de laatstgenoemde zuiniger is. De batterij laadt zichzelf op tijdens het rijden en daarbij kun je hem ook opladen via het stopcontact. Hierdoor kun je langer elektrisch rijden, wat een stuk voordeliger is dan op brandstof rijden.
In 2024 krijg je nog steeds 50 procent korting op de motorrijtuigenbelasting. In 2025 vervalt die korting op de motorrijtuigenbelasting.
Wie graag zuiniger wil rijden maar de stap naar een volledig elektrische auto te groot vindt, kan kiezen voor een plug-in hybride. Deze combineert de voordelen van een brandstofauto met elektrische aandrijving met als resultaat een lager verbruik. Tot 2024 betaal je bovendien minder motorrijtuigenbelasting.
Door hun lage theoretische CO2-uitstoot en dus lage bpm-bedrag zijn plug-in hybrides, oftewel PHEV's, vaak relatief aantrekkelijk geprijsd in Nederland. Dat gaat veranderen: vanaf 1 januari 2025 wordt emissienorm Euro 6e-bis van kracht.
Het kopen van een gebruikte hybride occasion kan een verstandige keuze zijn, aangezien hybride auto's over het algemeen betrouwbaar zijn en de technologie al ver ontwikkeld is. Er zijn nauwelijks problemen met hybride auto's en de betrouwbaarheid is hoog.
Beperkte onderhoudskosten: Naar schatting is het onderhoud van een hybride 20 tot 40 procent minder duur dan dat van een auto met enkel een verbrandingsmotor.
Elektrisch rijden levert de goedkoopste verzekeringspremie op. Hybride en diesel zijn bijna 25 procent duurder. Hoe dat komt? Elektrische auto's zijn veel milieuvriendelijker omdat ze geen CO2 uitstoten bij het rijden.