Wanneer het kleine oppervlak (lees RVS bout) in aanraking komt met een groter oppervlak aluminium is er een matige kans op corrosie op het grote oppervlak. Wat veel mensen niet weten is dat verzinkt staal eveneens een matige kans op corrosie geeft. Alleen staal, lood en koper veroorzaken geringe tot geen corrosie.
Corrosiebestendigheid: roestvaststaal en aluminium
Aluminium doet op dit vlak zeker niet onder voor roestvaststaal. Integendeel. Hoewel door contact met zuurstof de bovenste laag van roestvaststaal bescherming biedt, zal onder extreme omstandigheden zelfs roestvaststaal corroderen, met alle gevolgen van dien.
Metalen en bepaalde stoffen verdragen elkaar niet goed en vormen corrosie; bekende voorbeelden: rvs en chloor, zink en gips. Ook zuren en conserveermiddelen kunnen de corrosie versnellen.
Het aluminium wordt verzacht door het toepassen van wrijvingswarmte en mechanische druk, en de stukken worden met elkaar verbonden door het creëren van een nieuw metaal dat een combinatie is van het staal en het aluminium (een intermetallische verbinding).
Chloor en stalen gereedschappen
Naast het gebruik van stalen gereedschap en het effect van staalslijpsel, kan de oxidehuid ook beschadigen door vloeistoffen die chloor bevatten, zoals stadswater, zwembadwater, bleekwater en zoutzuur. Chloor reageert zeer agressief op RVS en tast de oxidehuid aan.
Naast vuil is zeelucht één van de grootste vijanden van RVS. Zeelucht bestaat uit minuscule druppeltjes zeewater die zowel zout als chloriden bevatten.
Verschillende metalen kennen verschillende vormen van corrosie. IJzerhoudend metaal gaat bijvoorbeeld bruin roesten, maar op aluminium en zink ontstaan andere vormen van corrosie: zinkoxide en aluminiumoxide.
In stalen constructies kiezen constructeurs altijd voor stalen verzinkte schroeven en bouten en niet voor RVS. Dit heeft een goede reden. Als RVS en staal met elkaar worden gecombineerd, kan er galvanische corrosie ontstaan.
Aluminiumoxide zorgt voor een dunne, harde beschermlaag op aluminium die geen zuurstof of andere corroderende bestanddelen uit de lucht doorlaat. Hierdoor vertraagt verdere aluminium corrosie.
Beginnend boven een temperatuur van ongeveer 230°C ontstaat er in water of stoom geen beschermende laag meer en de reactie loopt snel voort totdat uiteindelijk al het aluminium dat aan deze milieus wordt blootgesteld is omgezet in oxide.
Re: reactie tussen RVS en KOPER? Het mag hoor, iedereen doet het. Ijzer reageert gemakkelijker dan koper, maar ik weet niet hoe het met inox zit. Als ze beiden inert zijn (zo mogen ze wel beschouwd worden) treedt er geen extra reactie op.
Schroeven die geschikt zijn voor de montage van aluminium dienen altijd van rvs te zijn. Dit komt doordat deze schroeven niet roesten.
Aluminium heeft een veel betere warmtegeleider dan roestvrij staal, waardoor het wordt gebruikt voor autoradiatoren en airconditioningseenheden. Aluminium is een zeer goede geleider van elektriciteit in vergelijking met roestvrij staal. Qua sterkte is roestvrij staal sterker dan aluminium.
De beste remedie om galvanische corrosie te voorkomen, is het vermijden van direct contact tussen materialen of te kiezen voor andere materialen. Afhankelijk van de oorzaak, zijn er verschillende oplossingen. Isoleer metaalcomponenten, bijvoorbeeld via isolatoren, kunststof bussen en polyamide sluitringen.
Aluminium ten opzichte van staal is zo'n 3x duurder per kg. Echter een goede aluminium constructie is gemiddeld 40% lichter. In aanschaf is de aluminium materiaalprijs dus nog steeds duurder maar geen 3x meer. Als we aluminium vergelijken met RVS is RVS zo'n 2x duurder, per kg.
RVS heeft als nadeel dat de kostprijs veel hoger ligt. RVS kan relatief veel nikkel bevatten. In het veel gebruikte RVS304 zit bijvoorbeeld 8 - 10,5 % nikkel. Nikkel is vele malen duurder dan staal en de prijs van RVS wordt dus grotendeels bepaald door de nikkelprijzen.
Voor het lassen van zwart-wit verbindingen (b.v. staal aan (rvs) roestvast staal) worden doorgaans hoger gelegeerde lasdraden toegepast dan het hoogst gelegeerde deel dat gelast moet worden. De meest voorkomende typen zijn: 307Si, 309LSi, 309LMo en 312.
Als je gewoon lasdraad hebt en RVS lasdraad is de RVS de beste keuze maar als je het goed wilt doen moet je speciaal lasdraad gebruiken voor staal aan RVS. RVS krimpt veel meer dan gewoon staal na het lassen en dat speciale draad maakt een brug tussen die 2.
Hoe herken ik het verschil tussen ijzer, rvs en aluminium? Indien u het verschil tussen ijzer, rvs en aluminium niet zo goed ziet, kunt u een magneetje gebruiken. Deze zal wel aan het ijzer blijven plakken, maar niet aan het rvs en aluminium. Verder is het rvs zwaarder dan aluminium en ook donkerder van kleur.
De metalen die wel snel roesten (reageren) noem je onedele metalen. Natrium, calcium, barium, aluminium, ijzer, zink, lood, magnesium en chroom zijn voorbeelden van onedele metalen. Toch zijn er vier onedele metalen die wel reageren, maar daardoor meteen de rest van het metaal afsluiten.
Sterkte-gewichtsverhouding. Aluminium is gewoonlijk niet zo sterk als staal, maar ook bijna een derde van het gewicht. Dit is de belangrijkste reden waarom de vliegtuigen zijn gemaakt van aluminium.
Aluminiumstof reageert gemakkelijk op zuurstof bij kamertemperatuur. Vrijwel elke werkplek die met aluminium werkt of aluminium afval produceert, moet een veiligheidsplan opstellen. Hoe kleiner de deeltjes aluminiumstof, hoe groter de kans op explosie of brand in een omgeving.
Week het voorwerp in witte azijn tot het volledig doorweekt is; Zorg ervoor dat de azijn onverdund is, zodat het effectief werkt! Als het verroest gebied groot is, gebruik dan meer azijn; Na ongeveer 30 minuten moet de azijn goed zijn ingetrokken (bij hevige roest zou je gerust een paar uur kunnen wachten);
Aluminium is duurzaam door de lange levensduur
In eindgebruik is aluminium vooral duurzaam. Zo gaat aluminium tientallen jaren mee en ligt de ondergrens van de levensduur van aluminium in de bouwsector bij 60 jaar. De benodigde energie in combinatie met de lange levensduur maakt aluminium juist duurzaam.