Een van de manieren om dat te doen was het invoeren van een streefcijfer: op 1 januari 2020 zou 30 % van de zetels van de raden van bestuur en raden van commissarissen van deze ondernemingen door vrouwen bekleed moeten zijn.
In het bedrijfsleven is het aandeel vrouwen aan de top nog steeds het laagst. In de Raden van Bestuur van de 5000 grootste bedrijven (bedrijven met minstens 100 werknemers) is het aandeel vrouwen een kleine 15% en in de Raden van Commissarissen 18%.
Een vrouwenquotum is een minimum aantal (top) functies dat door vrouwen binnen een bedrijf of organisatie moet worden bekleed. De wet ingroeiquotum en streefcijfers wordt ook wel 'vrouwenquotum' genoemd, maar die term dekt de lading niet.
Het begrip 'glazen plafond' verwijst naar het feit dat vrouwen kunnen opklimmen in de hiërarchie van de onderneming, maar slechts tot een bepaald niveau. Resultaat: ze zijn grotendeels afwezig aan de top van de hiërarchie.
In het Nederlandse bedrijfsleven is namelijk maar 4,82 procent van de CEO's vrouw. Dat is niet alleen weinig, het is zelfs zo weinig dat alleen het aandeel mannelijke CEO's met de naam Peter al hoger ligt.
Een vrouw is een volwassen mens van het vrouwelijk geslacht.
Minder dan 5 procent van hun ceo's is vrouw. Aan de absolute top van het Nederlandse bedrijfsleven zijn nog steeds amper vrouwen te bekennen: maar 4,82 procent van de ceo's is vrouw. Ter vergelijking: er zijn niet alleen veel meer mannelijke bestuurders, maar zelfs net iets meer directeuren die Peter heten.
Ook bij mannen komt de naam vaker als volgnaam dan als eerste naam voor. De meest gebruikte varianten zijn Pieter en Peter. Pieter komt 173.500 keer voor, Peter 123.500 keer. Daarnaast worden beide namen ook af en toe door vrouwen gedragen, Peter zo'n 1.600 keer, Pieter nog geen 600 keer.
Uit recent onderzoek van de Think Eye Tracker Company uit Londen maakt de vrouw tijdens een eerste ontmoeting een soort driehoek tussen de buik, schouders en armen. Deze actie zou afkomstig zijn uit de oertijd, vrouwen zouden een soort 'snelle check' doen om te kijken of de man haar kan beschermen.
De komende twee dingen die vrouwen fijn vinden zijn nogal paradoxaal. Als eerste wil een vrouw graag een rots in de branding. Een sterke man die er voor haar is, en die haar lekker laat uithuilen als ze eens verdrietig is. Vrouwen houden namelijk van emoties.
Er bestaan verschillende maatregelen die genomen kunnen worden om het glazen plafond voor vrouwen te doorbreken. Dergelijke maatregelen kunnen gaan van sensibilisering tot het uitdragen van genderbeleid in bedrijven naar het invoeren van quota door de overheid.
Verticale segregatie gaat over de mate waarin mannen en vrouwen verdeeld zijn over 'hoge' en 'lage' beroepen, in termen van bijvoorbeeld sociale status of inkomen. Horizontale segregatie gaat over de mate waarin mannen en vrouwen zich in verschillende sectoren van de arbeidsmarkt bevinden.
Het glazen plafond is een metafoor die de onzichtbare barrières aanduidt, die worden gevormd door gedragsvooroordelen en organisatorische vooroordelen (vaak door mannen), die vrouwen tegenhouden in het verkrijgen van topfuncties binnen bedrijven en overheidsdiensten (Wikipedia).
Het slimste geslacht is het vrouwelijke, blijkt uit een onderzoek dat vorige maand gepubliceerd werd in het wetenschappelijke tijdschrift American Psychologist. En we hebben niet alleen meer vertrouwen in hun intelligentie, we vinden vrouwen ook competenter, emotioneler en socialer, zo blijkt.
Wetenschap toont aan dat vrouwen sterker zijn dan mannen. Als het gaat om lang leven, het herstellen van ziektes en het omgaan met trauma, staat er één geslacht onbetwist op nummer 1: de vrouw.
Eigenschappen die in de westerse wereld en verschillende andere culturen als vrouwelijk worden gezien, zijn zachtheid, empathie en gevoeligheid. Feministische filosofen en theoretici zien in het concept vrouwelijkheid, en de invulling ervan, de hand van het patriarchaat.
Mannen dachten gemiddeld om de 28 minuten aan seks, om de 33 minuten denken ze aan slapen en aan voedsel denken ze gemiddeld om de 38 minuten. Maar als je denkt dat vrouwen amper aan seks denken, heb je het mis. Want vrouwen denken gemiddeld om de 50 minuten aan seks, goed voor zo'n 18,6 keer per dag dus.
Gelukkig telt uiterlijk niet alleen mee maar wordt de aantrekkelijkheid van knappe mannen ook afgemeten aan karaktereigenschappen die niets met uiterlijk te maken hebben, zoals hoe lief hij is, dat hij trouw is en gevoel voor humor heeft. Ook intelligentie en charme komen aan bod en worden door ons vrouwen 'geroemd'.
Waar kijken vrouwen naar als ze een man zien? Je zal denken dat het uiterlijk allesbepalend is, maar niets blijkt minder waar. Vrouwen hechten meer waarde aan de algehele uitstraling, en zullen sneller voor iemand gaan met een goede vibe. Hier letten vrouwen op als ze een man zien.
Mannen vinden juist de spier aan de zijkant van je dijen zo onwijs sexy. Dunne dijen kunnen dit hebben en dikke dijen ook. Het betekent dat je sterk bent en dat is nou juist wat het zo sexy maakt.
Daarbij komt dat oogcontact voor mannen alsmede voor vrouwen ontzettend aantrekkelijk is. Sterk oogcontact houden straalt namelijk zelfverzekerdheid uit en je toont gelijk interesse in de ander. Daarnaast vinden heel veel mannen de ogen van vrouwen op zichzelf al mooi, dus geef hem de kans om er in te kunnen kijken.