De politie heeft naast de opsporing van strafbare feiten ook ander taken. Zo begeleidt zij voetbalsupporters die per trein reizen, treft zij verkeersmaatregelen en ondersteunt zij de hulpverlening in geval van treinongevallen. In deze gevallen staat de politie onder gezag van de burgemeester ter plaatse.
Op alle stations en treinen kunnen beveiligingspersoneel en Veiligheid & Servicemedewerkers rondlopen die zijn uitgerust met een bodycam. Zij dragen de bodycam ter bescherming van uw en hun eigen veiligheid.
Onze medewerkers van Veiligheid en Service zijn de stoerste NS'ers die we hebben. Zij zorgen ervoor dat reizigers en NS-medewerkers zich veilig voelen op de treinen en op de stations.
Samen met de overheid, ProRail en politie werken we dagelijks aan een veiliger openbaar vervoer. Reizigers voelen zich dan ook steeds veiliger. 90% van de reizigers voelt zich veilig op het station en in de trein, maar NS staat altijd open voor nieuwe maatregelen die ertoe leiden dat reizigers zich nog veiliger voelen.
NS stelt daarom vanaf donderdag 30 april een telefoonnummer (0613181318) beschikbaar waar treinreizigers via een WhatsApp of SMS melding kunnen doen van een onveilig gevoel of overlast in NS- treinen. Reizigers staan dan in direct contact met de NS-Meldkamer, die per situatie zal inschatten welke opvolging nodig is.
Iedere trein heeft er één of twee. Je ziet bij de ingang en op de ramen waar ze zich bevinden. Je mag er niet bellen, niet praten, maar ook niet fluisteren of giechelen. Smakken, slurpen en snurken natuurlijk ook niet.
U kunt uw klacht indienen bij de NS Klantenservice. Dit kan via: 030 751 51 55.
Door harde wind kunnen bomen langs het spoor omwaaien of takken in de bovenleiding belanden. Als de bliksem inslaat, kan de stroom uitvallen of het ict-systeem beschadigd raken. Daardoor komt (een deel van) het treinverkeer mogelijk stil te liggen.
Een ontsporing is een ongeluk op een spoorbaan, waarbij de wielen van een spoorvoertuig (trein, tram, metro) uit de rails lopen. Een groot deel van het voertuig kan dan buiten de sporen raken of omslaan, en aangekoppelde wagons meesleuren. Een ontsporing kan mensenlevens eisen en zware schade veroorzaken.
'Er wordt extreem harde wind in het hele land verwacht wat voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Dit heeft net als op de weg en in de luchtvaart impact op het spoor. Daarom is een stormdienstregeling van kracht en rijden er minder treinen.
OV-chipkaart en poortjes
Of je nu reist met bus, tram, metro of trein: overal check je in met dezelfde kaart. Waar je in de bus je pasje gewoon voor een apparaat houdt en daarna door kunt lopen, werken veel treinstations met toegangspoortjes. Je hebt je OV-chipkaart nodig om het poortje te openen.
Houd je chipkaart tegen de kaartlezer van het poortje aan je rechterkant. Zo check je in en open je het poortje. Je hoort 1 piepje. Aan het eind van de reis check je op dezelfde manier weer uit.
Het station van Den Bosch gaat overigens niet op slot met poortjes, zoals op veel treinstations in het land inmiddels wel is gebeurd. Daarvoor is de passerelle op het station namelijk te smal en te druk.
Statistisch is dat echter moeilijk te bewijzen. De kans op een rechtstreekse botsing, vooraan dan wel achteraan, is al bij al redelijk klein bij een trein. Volgens Amerikaanse cijfers heeft een trein eigenlijk negen keer meer kans om te ontsporen dan om te botsen.
Het kan voorkomen dat er treinen uitvallen. Als er veel vertragingen zijn en treinen stil staan, dan zorgt dit voor een soort file op het spoor. Door treinen uit de dienstregeling te halen wordt deze file waar mogelijk voorkomen.
Dat komt omdat treinen behoorlijk zwaar zijn en daarom niet zo makkelijk omver zijn te blazen. Verder rijden ze op rails en daardoor kunnen ze ook niet zo makkelijk als een (vracht)auto van de weg af glijden.
Op dit moment geen stakingen bekend.
Houd voor de meest actuele situatie de berichten in de 9292 reisplanner op 9292.nl en de 9292 app in de gaten.
De dienstregeling van 2023, die in december ingaat, wordt stapsgewijs aangepast. NS gaat daardoor 10 procent minder treinen inzetten dan in 2019. Volgens het vervoersbedrijf is dat nodig om beter te kunnen inspelen op het personeelstekort.
Het hoofdkantoor van de Nederlandse Spoorwegen (NS) bevindt zich vlakbij het Centraal Station van Utrecht.
Een aanvraag indienen via Mijn NS is ook mogelijk. Log dan in op Mijn NS en klik vervolgens op het tabblad 'Los kaartje'. Ook als de hogesnelheidslijn deel uitmaakte van jouw reis (Intercity direct of de intercity Den Haag-Eindhoven via Breda), kun je online een aanvraag indienen.
Chat online met een medewerker van de NS klantenservice. Iedere dag zitten de medewerkers van de NS tussen 07:00 en 23:00 voor je klaar om te chatten. Om een chat sessie te starten klik je op de "Chat met NS" button op de website van de NS.
Het kan gebeuren dat de laatste trein niet meer rijdt of dat u de laatste aansluiting meer kunt halen. In de NS reizigersvoorwaarden staat vermeld dat wanneer reizigers door toedoen van de Nederlandse Spoorwegen niet meer thuis kunnen komen, zij ervoor zorgen dat u alsnog thuis komt.
De bagageruimte in de nachttrein is beperkt. Per persoon mag u een koffer en een stuk handbagage meenemen. U moet uw bagage zelf kunnen dragen en opbergen in de bagagerekken in of boven de zit- en ligplaatsen. In enkele rijtuigen zijn grotere bagagerekken aan het begin van het rijtuig.