WAT IS DE SCHADE ALS HET OLIEFILTER NIET WORDT VERVANGEN? Wanneer het oliefilter niet tijdig wordt vervangen kan dit zorgen voor ernstige motorschade. Het oliefilter zal op den duur namelijk verstopt raken. Hierdoor wordt vervuiling van de motorolie groter, omdat deze niet meer volledig wordt gefilterd.
Meestal wordt het tussen elke 10 en 25 duizend kilometer gedaan. Het hangt er daarnaast vanaf hoe vaak je de olie ververst, maar ook hoeveel kilometers je rijdt. Toch is het zeker geen slecht idee om te doen, dus je moet hier niet op bezuinigen.
Bij de vervanging van de oliefilter hoort ook altijd een olieverversing. Dat is weliswaar niet officieel voorgeschreven, maar zo dient te worden gehandeld. Welke olie moet worden gebruikt is bijna een wetenschap op zich en daarover lopen de meningen uiteen.
Wat is het en wat doet het? De bewegende delen in een motor worden gesmeerd door olie. Nu heeft olie de eigenschap vuil op te nemen die door slijtage ontstaan, zoals verbrandingsresten, roet en metaaldeeltjes. Het oliefilter zuivert de olie van deze onregelmatigheden.
Het vervangen van een oliefilter op zich valt erg mee. De gemiddelde garage zal, als hij toch al bezig is, hier niet veel langer dan een minuut of 10 a 15 mee bezig zijn. Dit komt neer op ongeveer 15 tot 40 euro en hangt voornamelijk af van waar je de reparatie uit laat voeren.
Als je de olie niet ververst, dan verdwijnen op een gegeven moment deze toevoegingen en krijg je slijtage op bepaalde plekken in de motor. Het gevolg van deze slijtage is dat je óf meer olie gaat gebruiken omdat je vaker moet bijvullen, óf meer benzine gaat gebruiken omdat de motor minder efficiënt werkt.
Als de olie bijvoorbeeld om de 12.000 km ververst dient te worden dan kan het weinig kwaad om door te rijden tot 14.000 km. Nu is het wel zo dat het hier gaat om een nagenoeg nieuwe auto en achterstallig onderhoud is de perfecte manier om een eventuele garantiekwestie af te wijzen.
Wanneer het oliefilter niet tijdig wordt vervangen kan dit zorgen voor ernstige motorschade. Het oliefilter zal op den duur namelijk verstopt raken. Hierdoor wordt vervuiling van de motorolie groter, omdat deze niet meer volledig wordt gefilterd.
Motorolie is in principe onbeperkt houdbaar, mits de flacon ongeopend blijft. Tegenwoordig worden de meeste oliën verpakt in flacons van stevig kunststof. Deze zijn uiteraard niet onderhevig aan corrosie, in tegenstelling tot de oude blikken verpakking.
Een olieverversing kost tussen 90 euro en 175 euro.
Dit zijn alle kosten om het te laten vervangen door een professional, in een autogarage. Waar zit het prijsverschil dan in? Welnu, voor een budget prijs ontvang je een budget olie, een conventionele olie.
Motorolie en oliefilter verversen
Het verversen van de olie in je motor is geen ingewikkelde klus. Het is verstandig om tenminste eenmaal per jaar of na ongeveer 6000 kilometer de olie van je motor te vervangen. Vervang de olie ook als de motor langer dan een jaar heeft stilgestaan.
Vast is handvast en dat mag redelijk strak (tot je hem met de hand niet meer verder krijgt).
Hoeveel olie je moet bijvullen is afhankelijk van de olie op de peilstok. Van het minimum tot het maximum op de peilstok is ongeveer ½ tot 1 liter olie.
Grofweg, en heel gemiddeld door alle type personenauto's heen, kun je veilig stellen dat een olie verversen rond de 75,00 euro zal kosten, dat is dan inclusief een nieuw oliefilter en arbeidskosten.
Het is dan ook zaak om het filter na een x-aantal duizenden kilometers te vervangen, al kun je ook voor vervanging kiezen na een bepaald tijdstermijn. Over het algemeen kiezen mensen ervoor om dit 1 keer per jaar te doen, maar het kan ook na 10 duizend kilometers.
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage. In veel gevallen zie je ook dat je de olie langer kunt laten meelopen, bijvoorbeeld 20.000 of zelfs 30.000 km. Dat is dan een speciale motorolie die ontwikkeld is om langer mee te gaan.
Regelmatig de olie laten verversen heeft als voordeel dat er minder viezigheid in de olie zit. Daarnaast heeft het verversen als voordeel dat het roestvorming voorkomt en de olie zijn juiste dikte behoud waardoor de afdichting tussen de cilinderwand en zuiger goed blijft.
Oliepeil controleren bij een warme motor
Parkeer de auto op een vlakke ondergrond, zet de motor af en wacht ten minste 10–15 minuten zodat de olie naar het carter terug kan lopen. Veeg de peilstok schoon voordat je gaat meten. Controleer het oliepeil met de peilstok. De olie moet tussen het MIN- en MAXstreepje staan.
Volgens de dealer (werkplaatsreceptionist) verandert het onderhoud van klein-klein naar klein-groot als je van longlife-olie overstapt naar gewone olie. Volgens de dealer gaat gewone olie slechts 15000 km mee en longlife 20000 km.
Soms kan deze gemakkelijk met de hand losgedraaid worden. Vaak zal het filter echter flink vast zitten en zal deze losgemaakt moeten worden met een speciale oliefiltersleutel of oliefiltertang. 5. Smeer het nieuwe oliefilter in met wat olie en draai deze vervolgens met de hand vast.
Hoeveel olie er totaal in de auto kan, is per type verschillend. Een normale lichte personenauto herbergt vaak zo'n vier liter motorolie, terwijl een zware terreinwagen ruim het dubbele nodig heeft.
Er zijn twee varianten voor de oliefilter van je auto. Een metalen oliefilter, deze heeft een harde metalen buitekant. Of een binnenfilter dat puur het filter zelf zonder omhulsel is, dit wordt ook wel een inzetfilter genoemd. Luchtfilter zorgt ervoor dat de aangezorgen lucht wordt gefilterd.
Hoe Lang Kan Je Doorrijden Als Het Olielampje Brandt? Als je een oranje olielampje krijgt dan is het aan te raden de olie bij de eerstvolgende stop bij te vullen. De meeste auto's kunnen in dit geval nog ongeveer 300 – 600 kilometer met de huidige olie rijden.
De olie is te laag. Dit kan ernstige schade aan je motor opleveren, want de olie moet zorgen dat je motor 'gesmeerd' loopt. Olie peilen en zo nodig bijvullen of aftappen. Blijft het lampje toch (rood) branden schakel dan direct de Wegenwacht in en rijd niet verder.
Bij auto's met een dieselmotor ontstaat altijd roet. Deze roet kleurt de motorolie vrijwel direct zwart. Dit komt omdat de motorolie de eigenschap heeft om vervuiling in de motor juist op te nemen en hierdoor is het gelijk zichtbaar.