Een verlader (en: 'shipper') is een partij in de logistieke keten die goederen vervoerd wil hebben. Vaak is dit de producent van de goederen; soms is de ontvanger de verlader.
Wettelijke basis. Artikel 43 van de wet van 15 juli 2013 betreffende het vervoer van goederen over de weg, responsabiliseert de opdrachtgever, de verlader en de tussenpersonen in het vervoer.
Een expediteur vervoert de goederen niet zelf, dat doet de transporteur. De expediteur regelt wel een vervoerder voor u en sluit een vervoersovereenkomst af met de transporteur.
Distributiecentrum/warehouse/groothandel
Deze partijen verzorgen de opslag en de distributie van goederen. Ze verzamelen goederen van verschillende leveranciers, bewerken deze zo nodig en leveren de goederen vervolgens uit aan verschillende afnemers.
Bedrijf waar goederen en passagiers voor hun eindbestemming veranderen van transportmiddel dat hen naar een andere bestemming brengt.
Onder opslag verstaan we (de naam zegt het al) het opslaan van goederen. Dit gebeurt meestal in een magazijn. Overslag betekent dat goederen van het ene transportmiddel over worden gezet op het andere transportmiddel. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een container die van een schip op een truck wordt geladen.
De afzender is de opdrachtgever van de vervoerder. Vaak worden de goederen op het adres van een warehouse of een distributiecentrum afgeladen. Het aflaadadres is dan niet gelijk aan het adres van de afzender. In veel gevallen verleent de aflader extra diensten aan zijn klanten.
Volgens de CMR-condities (zie verder) geldt als "afzender": de contractuele wederpartij van de vervoerder, oftewel de opdrachtgever tot het vervoer. Dat is dus niet per se degene waar de goederen geladen worden. Immers, ook de ontvanger kan opdracht hebben gegeven tot het vervoer, bv. bij een "af fabriek" aankoop.
gemiddeld salaris van een expediteur
Als fulltime expediteur ga je gemiddeld tussen de 1.843 en 2.317 euro bruto per maand verdienen. Per jaar is dat 27.306 euro bruto, wanneer je 40 uur per week werkt. Als flexmedewerker verdien je ongeveer 12,16 euro per uur.
Vrijheid van meerdere contracten
In plaats van drie verschillende contracten met drie verschillende bedrijven te ondertekenen, zal een expediteur de afhandeling van de afzonderlijke bedrijven afhandelen en heeft u slechts één contract met de expediteur.
Als expediteur is het verschil in loon niet heel erg groot tussen een junior en senior medewerker. De junior expediteur verdient 2600 euro gemiddeld per maand, een medior 2800 en een senior medewerker gemiddeld 2900 euro per maand. Ook het dienstverband maakt bij voor de functie expediteur niet uit.
U betaalt eerst de eigen bijdrage. Voor ziekenvervoer is dat € 108,- (bedrag 2021) per jaar. Het bedrag dat overblijft valt onder het verplicht eigen risico (als u dat nog niet gebruikt heeft). Het bedrag dat daarna overblijft valt onder het vrijwillig eigen risico (als u dat heeft).
In sommige gevallen krijgt u ziekenvervoer naar en van een ziekenhuis, zorgverlener of instelling vergoed uit het basispakket van de zorgverzekering. Dat hangt onder meer af van de ziekte die iemand heeft. Het vervoer kan per ambulance plaatsvinden of met (eigen) auto, taxi of openbaar vervoer.
Niet-dringend ziekenvervoer. Heb je niet-dringend vervoer nodig, neem dan contact op met je ziekenfonds. Zij maken prijsafspraken met ziekenvervoerders waardoor het vervoer gedeeltelijk door het ziekenfonds terugbetaald wordt. Sommige ziekenfondsen werken samen met vrijwilligersorganisaties.
In vrijwel alle landen is het verplicht om een vrachtbrief in de vrachtauto aanwezig te hebben. De meest gebruikte vrachtbrieven in het wegvervoer zijn de AVC-vrachtbrief voor binnenlands vervoer en de CMR-vrachtbrief voor internationaal vervoer.
De AVC 2002 (2015) stelt duidelijk dat de afzender (opdrachtgever) de vrachtbrief moet opmaken. Deze moet ervoor zorgen dat de goederen op de afgesproken plaats, tijd en wijze aan de vervoerder worden geleverd. De vrachtbrief en eventueel andere documenten moeten daarbij zijn gevoegd.
Voor beroepsvervoerders is het wettelijk verplicht dat tijdens het vervoer een vrachtbrief aanwezig is bij de lading. Ook de CMR en de Algemene Vervoercondities 2002 (AVC 2002) stellen dit verplicht.
Controle door politie, inspectie
De vrachtbrief is, samen met vergunningen/diploma's e.d. het document waarop (inter)nationale handhavers controleren of u gerechtigd bent de goederen te transporteren.
Volgens de AVC-voorwaarden is de vervoerder verantwoordelijk voor de gevolgen van: schade aan de lading. verlies van de lading. schade door vertraging bij vervoer.
Overslagkosten. Vervoer per binnenvaart is onlosmakelijk verbonden met overslag. De goederen moeten nu eenmaal in en uit het schip gehaald worden. Overslagkosten zijn hiermee een vast onderdeel die in de totale kostprijs meegenomen dienen te worden.
Overslaglocaties. Overslaglocaties zijn voor de binnenvaart van groot belang. Deze locaties maken het mogelijk dat binnenvaartschepen hun goederen af te kunnen leveren bij de klant. Uitbreiding van (regionale) overslagfaciliteiten zijn noodzakelijk om meer vervoer over water mogelijk te maken.