Bij overtreding van de regels is een gemeente in beginsel verplicht handhavend op te treden. Maar een gemeente kan ook besluiten niet of pas later op te treden, omdat het bijvoorbeeld mogelijk is om de situatie te legaliseren. Een gemeente zal dus vaak een afweging moeten maken tussen de belangen van meer mensen.
Het houden van toezicht op naleving van regels, die te maken hebben met de fysieke omgeving. Dit omvat een breed scala aan wet- en regelgeving op het gebied van bouwen, slopen, monumenten, openbare ruimte, ruimtelijke ordening, natuur en milieu.
Onder handhaving van de (milieu)wetgeving wordt verstaan: het door controle en door toepassen (of dreigen daarmee) van bestuursrechtelijke, strafrechtelijke of privaatrechtelijke middelen bevorderen dat algemeen en individueel geldende rechtsregels en voorschriften op milieugebied worden nageleefd.
Op grond van artikel de Awb mag "een ieder" verzoeken om handhaving. Het verzoek moet volgens artikel 1:3 Awb aangemerkt worden als een aanvraag: een verzoek van een belanghebbende om een besluit te nemen. Artikel 4:2 Awb regelt de vereisten van een aanvraag: onder andere de naam en het adres van de aanvrager.
Een melding kunt u telefonisch doen via 14 020.
Bel dan naar Meld Misdaad Anoniem via 0800-7000. Geen spoed, maar buiten kantoortijden? Dan kun je de politie bereiken via 0900-8844. Ook kun je online een melding doen bij de politie .
De beginselplicht tot handhaving houdt in dat de overheid tegen een overtreding moet handhaven, tenzij er wat bijzonders aan de hand is. Dat bijzonders, zijn zogenaamde 'bijzondere omstandigheden'.
Antwoord. Het bevoegd gezag dat de omgevingsvergunning verleent, is ook verantwoordelijk voor de bestuursrechtelijke handhaving van deze vergunning. Dit bevoegd gezag is ook verantwoordelijk voor een adequaat toezicht op de naleving van de omgevingsvergunning.
Ja, een handhaver van het stadsdeel (herkenbaar aan het BOA-logo) mag een bekeuring geven. Dit is wat de handhaver mag doen: een proces-verbaal opmaken. een identiteitsbewijs vorderen voor het uitschrijven van een bekeuring.
Handhavers worden in de wet aangeduid als Buitengewoon Opsporingsambtenaar. Dit zijn speciaal aangewezen ambtenaren met speciale opsporingsbevoegdheden, net als de politie. Zo kunnen handhavers een proces verbaal opmaken, deze kan als bewijslast worden gebruikt. Hiervoor legt iedere handhaver de eed of de belofte af.
Als de gemeente tot handhaving overgaat, kan dit op twee manieren, namelijk de last onder dwangsom of de last onder bestuursdwang. De last onder dwangsom wordt het meest toegepast door gemeenten.
Veel mensen vragen zich af of een boa hetzelfde is als een handhaver. Het antwoord daarop is: ja. Een handhaver is een boa die voor de gemeente werkt en toezicht houdt op de lokale orde en veiligheid.
Er kan onderscheid gemaakt worden tussen bestuursrechtelijk, strafrechtelijke en privaatrechtelijke handhaving. Van bestuursrechtelijke handhaving wordt gesproken indien sancties worden opgelegd door bestuursorganen (die niet met strafvordering zijn belast).
De politie controleert op overtredingen die de meeste slachtoffers in het verkeer maken: afleiding in het verkeer, veelplegers in het verkeer, rijden onder invloed, rijden met een te hoge snelheid en rijden door rood.
Preventie/repressie
Het is het belonen en bevorderen van naleving, bijvoorbeeld door subsidies, voorlichting en overleg. Bij repressieve handhaving wordt juist door middel van afschrikking door hard te straffen, geprobeerd naleving te bevorderen.
Wat doet een BOA? De BOA reageert op meldingen en klachten over parkeren, overlast van dieren, belemmeringen van de openbare weg, lawaai, zwerfafval, hangjeugd, bomenkap, burenruzies enzovoorts. Hij rijdt ook patrouilles, soms samen met een wijkagent en kan parkeerboetes uitschrijven.
Een last onder bestuursdwang houdt in dat de overheid zelf een overtreding oplost. Er komen dan toezichthouders (vaak vergezeld door een ingehuurd bedrijf) om de boel op te ruimen of weg te halen. Dat is feitelijk eenvoudig, maar juridisch gezien kan dat soms heel ingewikkeld zijn.
Een gedoogbeslissing is geen besluit. Dat geldt ook voor de weigering of de intrekking ervan. Dit betekent dat een gedoogbeslissing niet meer kan worden aangevochten bij de bestuursrechter. Dat staat in een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van vandaag (24 april 2019).
Bestuursrechtelijke handhaving 'in enge zin' ziet toe op het opleggen van bestuursrechtelijke sancties (zoals bestuursdwang, dwangsom en intrekking van de vergunning of een andere begunstigende beschikking) door een bestuursorgaan, in principe zonder voorafgaande tussenkomst van een rechter.
Een politieagent heeft een algemene opsporingsbevoegdheid en mag alle strafbare feiten opsporen. Een boa heeft meestal beperkte opsporingsbevoegdheid die afhangt van zijn functie en taak. De boa heeft een specifieke, afgebakende taak waarvoor hij/zij kan worden opgeleid.
Gemeenten kunnen een bestuurlijke boete opleggen voor overtreding van een aantal bepalingen die zijn opgenomen in de APV, met uitzondering van de feiten die zijn neergelegd in een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB).
In het kort zorgen handhavers ervoor dat het op straat veilig is en voelt voor burgers. In een land dat steeds voller en drukker wordt, is het van belang dat er op straat toezicht wordt gehouden.
Reacties. In veel gemeenten is burenoverlast strafbaar volgens de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Er zijn richtlijnen voor wat acceptabel is. Doorgaans mag je ook in het weekend na 22.00 uur niet zoveel geluid meer maken dat de buren hier hinder van ondervinden.
Hoe hard de muziek mag, is geregeld in artikel 2.17 van het Activiteitenbesluit milieubeheer (tenzij voor uw onderneming speciale maatwerkvoorschriften gelden). Zo mag het geluidsniveau overdag tot 50 decibel – db(A), 's avonds 45 decibel, en in 's nachts 40 decibel zijn.