Influencer marketing is een marketing vorm waarbij invloedrijke mensen (influencers) in een bepaalde branche jouw product, dienst of merk onder de aandacht brengen bij de doelgroep die jij wilt bereiken. Dit om uiteindelijk meer waarde te creëren voor jouw merk of product.
Influencermarketing is het betalen van influencers om je dienst of product te promoten aan hun volgers. Influencers delen verhalen over hun passie of expertise. Bijvoorbeeld op hun Instagramaccount, YouTubekanaal of blog. Daardoor kent hun doelgroep hen goed en vertrouwt het als ze iets aanbevelen.
Een influencer, wat betreft internet marketing, is een persoon die andere mensen kan beïnvloeden om een product te kopen, een dienst af te nemen of merkbekendheid te stimuleren. Deze personen zijn zeer actief op social media, ze hebben veel fans en/of volgers, en kunnen invloed uitoefenen op een specifieke doelgroep.
Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post) Mega-influencer: 1 miljoen + volgers (10.000 tot 1 miljoen + euro per post)
Het bedrag dat jij zal verdienen, hangt af van deze factoren: Aantal Instagram volgers. Je engagementratio (hoe betrokken zijn je volgers) Affiliate marketing tactieken.
Hoe krijg je meer Instagram volgers? Als je meer geld wilt verdienen met Instagram, heb je meer volgers nodig (met inachtneming van het gelijk blijven van de betrokkenheid van je doelgroep). Je bent dus op zoek naar volgers die goed in je doelgroep passen en actief met je account bezig zijn -> kwaliteit volgers dus.
Influencers gebruiken producten en diensten, waar hun volgers ook graag gebruik van willen maken. Als jij dus de mogelijkheid krijgt om jouw product te laten promoten door zo'n influencer is de kans heel groot dat je omzet snel zal stijgen! Een voorbeeld van een grote influencer in Nederland is NikkieTutorials.
Influencer marketing is effectief, omdat influencers betrouwbaar zijn, het vaak efficiënter is dan andere vormen van advertising en het is een effectieve manier om het bereik binnen een specifieke doelgroep te vergroten.
Je kunt een influencer inzetten om jouw dienst of product via zijn/haar kanaal onder de aandacht te brengen en je kunt een co-creatie samenwerking aangaan, waarbij de influencer content creëert die (ook) op jouw eigen kanalen gedeeld kan worden.
Bedrijven werken graag samen met influencers, omdat zij via hen vaak een doelgroep bereiken, bij wie het via een andere weg niet lukt. Denk bijvoorbeeld aan mensen die hun informatie uitsluitend van het web halen en veel op social media zitten of zij die reguliere televisie hebben ingewisseld voor streamingsdiensten.
Een vriendelijke begroeting en een blijk van erkenning is altijd goed om mee te beginnen. Laat aan de influencer zien dat je weet met wie je praat en dat jij je hebt verdiept in hun werk. Leg ook uit waarom je vindt dat ze passen bij jouw product/ service en sluit de email netjes af.
Influencers zijn échte personen die vertrouwen creëren door hun authentieke content. Je kan influencer marketing beschouwen als een moderne vorm van mond-tot-mond reclame: volgers zien de influencer als een vriend(in) en van een vriend(in) neem je nu eenmaal sneller iets aan.
Misschien stel je jezelf de vraag: hoeveel is 1k volgers op instagram? 1k staat voor 1000. 1k volgers op Instagram betekent dus 10000 volgers.
Influencer marketing op Instagram kost rond de 70 en 1 miljoen (!) euro per post. De kosten van de gesponsorde post zijn afhankelijk van de content (video of tekst, kwaliteit, etc.), het aantal volgers en de engagement rate. De ene influencer kost daarom meer dan de ander.
Een influencer is iemand op social media met invloed bij minstens 1.000 volgers in een interessante doelgroep.
Dit zijn de best verdienende Tiktokkers van 2021:
Dixie D'Amelio, 8,8 miljoen euro. Addison Rae, 7,5 miljoen euro. Bella Poarch en Josh Richards, allebei 4,4 miljoen euro. Kris Collins en Avani Gregg, allebei 4,2 miljoen euro.
Nodig je vrienden en familie uit om je te volgen: je moet ergens beginnen! Ga voor authentieke, waardevolle content: foto's, video's, podcasts … Lok interactie uit bij je volgers en reageer op hun antwoorden. Probeer op regelmatige tijdstippen berichten te plaatsen, zodat je volgers ernaar uitkijken.
Vraag en aanbod op elkaar aansluiten. Om in contact te komen met een influencer moet je eerst iemand zoeken die bij jouw merk of bedrijf past, maar ook moet je nagaan of zijn of haar publiek geïnteresseerd zou zijn in hetgeen wat jij aanbiedt.
Een influencer is eigenlijk tegelijkertijd een ondernemer. Dit betekent dat influencers ook te maken krijgen met urenadministratie, btw-aangifte doen, boekhouding en nog meer financiële zaken.