Voor het schrijven van een activerende tekst begin je dus actief en overtuigend, met call-to-actions erin verwerkt. Zo maak je jouw lezers eerst enthousiast, voordat je ze vraagt om actie te ondernemen. Zelf liever geen tijd kwijt aan het schrijven van een activerende tekst?
Naast lichaamstaal zijn er nog andere zaken waaruit een selecteur kan opmaken dat je enthousiast bent over een functie: Je hebt je verdiept in de organisatie en de functie. Je stelt vragen over de organisatie, de afdeling en de functie waardoor je laat zien dat je actief onderzoekt of de functie bij je past.
Enthousiasme is een gemoedstoestand waarbij men zich levendig en uitgelaten gedraagt en een grote geestdrift en motivatie voor iets of iemand vertoont.
Dat zal gebeuren wanneer je als overdreven uitbundig overkomt op anderen. Of wellicht ben je soms overweldigend. De omgeving wil je dan temperen. Eigenlijk zegt men: 'doe niet zo onstuimig' en 'reageer eens wat nuchterder'.
– Publiek Domein / wiki Als mensen enthousiast zijn, zijn ze gedreven, fanatiek en zetten ze zich met volle passie ergens voor in. Een treffende synoniem van enthousiasme is geestdrift. Het begrip is in elk geval sinds de zestiende eeuw (1566) in het Nederlands bekend.
Pakkende teksten betekenis = Pakkende teksten zijn teksten die je lezers (in dit geval online lezers) weten te raken, zodat ze sneller geïnteresseerd kunnen raken in wat jouw website of webshop te bieden heeft. Pakkende teksten vertellen op een enthousiaste manier het verhaal.
De laatste zin moet iets toevoegen aan je verhaal. Met de slotzin probeer je de lezer aan te zetten tot actie. Zorg er wel voor dat het geen commerciële of reclameachtige zin is. Er moet een balans zijn tussen zelfverzekerdheid en bescheidenheid.
Enthousiasme zorgt ervoor dat je makkelijk contact maakt en een goede indruk achterlaat. Dat kan nodig zijn tijdens een sollicitatiegesprek, maar ook in je dagelijkse contacten. Met enthousiasme word je aardiger gevonden, overtuig je anderen van jouw ideeën en creëer je een goede sfeer.
Dat wil zeggen: mensen die jouw motivatie stimuleren. Mensen die zelf actie ondernemen, die grote dromen hebben en die niet bang zijn om stappen te zetten. Wanneer je vaker met deze mensen omgaat, zul je merken dat het jou helpt om gemotiveerd te blijven.
We maken onderscheid tussen vijf verschillende tekstdoelen: informeren, opiniëren, overtuigen, activeren en amuseren. Hieronder gaan we ze stuk voor stuk bij langs.