Een actuator regelt de controle van de turbodruk in de motor. Zonder enige vorm van drukregeling blijft de turbo onbeperkt lucht de motor inblazen. De actuator zorgt ervoor dat de turbodruk aangepast wordt aan de omstandigheden, om de turbo en motor optimaal te laten presteren.
Een actuator is een middel om processen of andere apparaten in werking te stellen, waarmee je uiteindelijk de omgeving beïnvloedt. Denk bijvoorbeeld aan afsluiters, plunjers of kleppen. De actuator treedt in werking door een signaal van de regelaar waarmee je de waarden voor inwerkingtreding instelt.
Een waste-gate turbo is een klep die zich in de uitlaat van de motor bevindt en voorkomt dat de turbo te hoog in zijn toeren komt en je de motor letterlijk opblaast.
In de waste gate actuator bevindt zich een veer.Deze is verantwoordelijk voor het naar achter drukken van het membraam. Hierdoor wordt de wastegate klep in de turbo dichtgedrukt. Alle uitlaatgassen stromen dus door het schoepenrad, er wordt maximale druk opgebouwd.
Actuator (Engelstalig) betekent: apparaat dat iets in beweging zet. In de autotechniek gaat het om een stappenmotor of een plunjer. - de kachelkraan van de airconditioning. Een defecte actuator stuurt niet meer aan, waardoor het betreffende systeem niet meer werkt.
De drukconvertor is een onderdeel van motoren met turbolader. De klep regelt de luchthoeveelheid die naar de motor wordt geleid. Daardoor wordt de verbranding geoptimaliseerd en schade aan de motor voorkomen.
Wat doet een turbo? Een turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen en daarom noemen we hem ook wel 'uitlaatgasturbo'. Een kleinere motor mét een turbo kan dus vergelijkbare prestaties leveren als een grote motor zónder turbo. Dit noemen we down-sizing.
De taak van de intercooler is om deze gecomprimeerde lucht af te koelen. De gecomprimeerde lucht komt vanaf turbo, gaat door de intercooler heen en gaat vervolgens naar het inlaatgedeelte van de motor. De gecomprimeerde lucht wordt via de buizen aan de zijkant, door de kleine kanalen van de intercooler heen geblazen.
Dumpvalve: De dumpvalve wordt ook wel een “blow-off valve” genoemd. De dumpvalve zit gemonteerd op een turboslang, waar de lucht vanaf de turbo naar de inlaatzijde van de motor gevoerd wordt.
Geen tegendruk
Als de turbo op vol vermogen draait en daarbij 1 bar druk levert, dan wordt de turbo door diezelfde druk ook geremd en op het juiste toerental gehouden. Als de slang losschiet is er geen tegendruk meer, stijgt het toerental van de turbo en loopt de turbo overspeedschade op.
Actieve actuator: de vermogenstransistor bevindt zich nu niet in de ECU, maar in de actuator zelf. Een voorbeeld hiervan is een bobine (een penbobine, of DIS-bobine met interne drivers).
Sensor- of meetomvormers zetten fysieke grootheden zoals rotatie, snelheid, afstand of lengte om in analoge elektrische impulsen. Bij een actuator wordt de gemeten elektrische stroom (symbool: I eenheid: ampère; A) of spanning (symbool: U, eenheid: volt; V) omgezet in temperatuur, druk of koppel.
Lineaire actuatoren werken meestal onder hetzelfde principe, en dat is om de roterende beweging van een AC- of DC-motor om te zetten in lineaire beweging via een leadscrew. De meeste actuatoren worden aangedreven door typisch 12V-24 DC-motoren om de roterende beweging te creëren.
Meer dan 95% van de turbo problemen ontstaan door 3 veel voorkomende oorzaken te weten: te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel.
De Boost solenoid kan worden gebruikt om de boost-druk te regelen.
Een van de onverwachte voordelen van een turbolader is dat hij de motor geruislozer maakt omdat hij het geluid van de luchtinlaat dempt. Wanneer je echter een luid jankend geluid hoort, als een tandartsboor of een politiesirene (sommigen spreken ook wel van gefluit), is dit een mogelijk teken van een turbo-defect.
De levensduur van een turbo is circa 150.000 tot 200.000 kilometer bij normaal gebruik en normaal onderhoud.
De kosten voor een andere (revisie)turbo zal met montage vermoedelijk rond de 1000-1200 euro bedragen. Het beste is uiteraard een prijsindicatie bij één van de turbospecialisten op te vragen en vooral daar aan voorafgaand een diagnose te laten stellen.
Omdat een turbo ongeveer 10.000 toeren maakt per minuut is die ook uitermate kwetsbaar. Een turbo gaat zo'n 150.000 kilometer mee waarna de lagers versleten raken en de turbo gaat bewegen in zijn behuizing.
Een driewegklep bestaat uit drie onderdelen: Het binnenwerk, ook wel cartridge genoemd, de motor, ook wel actuator genoemd en het huis dat alle leidingen met elkaar verbindt. Bij elke schakeling tussen verwarming en warm water verschuift het binnenwerk in het huis.
Pneumatische cilinders, ook pneumatische actuatoren genoemd, zijn producten die worden gebruikt om lineaire of roterende bewegingen en krachten te leveren aan geautomatiseerde systemen, machines en processen, bijvoorbeeld in industriële toepassingen.
Sensoren zijn vergelijkbaar met onze zintuigen. Sensoren verzamelen informatie (ook wel: data), net zoals wij doen met onze ogen, neus en huid. Sensoren verzamelen bijvoorbeeld informatie over hun omgeving of de manier waarop ze gebruikt worden. Denk maar aan locatie, beweging, geluid, temperatuur en bloeddruk.