Beschrijving. De Belastingdienst draagt bij aan een financieel gezond Nederland. Dat doet de dienst door eerlijk en zorgvuldig belasting te heffen en te innen en toeslagen uit te keren. Daarnaast draagt de Belastingdienst bij aan een financieel gezonde, concurrerende en veilige Europese Unie.
De Belastingdienst int namens de Rijksoverheid de belasting die belastingplichtigen moeten betalen, zoals inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting en motorrijtuigenbelasting. Om de belasting te kunnen innen, heeft de Belastingdienst speciale bevoegdheden. Zo kan de Belastingdienst bijvoorbeeld een loonvordering doen.
De Belastingdienst valt onder het ministerie van Financiën.
U kunt uw belastingschuld opvragen via de BelastingTelefoon (0800 – 0543). Of u kunt een overzicht van uw belastingschuld op laten vragen door uw fiscaal adviseur. U ontvangt het schuldenoverzicht dan per post of in uw Berichtenbox.
De Belastingdienst belt regelmatig naar burgers en bedrijven als een vorm van extra dienstverlening. Soms bellen wij u omdat wij u iets willen vertellen of bijvoorbeeld als u een klacht of een bezwaar hebt ingediend.
Als je op 1 januari 2022 niet meer dan €50.650,- aan spaargeld of beleggingen hebt, betaal je geen vermogensrendementsheffing. Voor fiscale partners ligt de belastingvrije grens bij €101.300,-. Het spaargeld en beleggingen die je belastingvrij mag hebben is groter dan voorgaande jaren.
U vindt het betalingskenmerk en het bedrag op uw aanslag of beschikking in Mijn Belastingdienst, Mijn toeslagen of bij uw aangifte in Mijn Belastingdienst Zakelijk.
Er worden geen transacties doorgegeven door banken, tenzij het ongebruikelijke transacties betreffen ( de zogenaamde wet MOT: melding ongebruikelijke transacties). De belastingdienst kan natuurlijk altijd transacties opvragen bij de banken, maar dit doen ze alleen als daar aanleiding toe is.
Hoeveel spaargeld mag je hebben 2021? In het jaar 2021 mag je een heffingsvrij vermogen hebben van € 50.000. Met een partner is het heffingsvrij vermogen vastgesteld op € 100.000.
Heeft u niet genoeg geld om uw aanslag te betalen? Dan kunt u (gedeeltelijke) kwijtschelding van uw belastingschuld krijgen. De Belastingdienst berekent daarvoor uw inkomsten en uitgaven. Bij de Belastingdienst kunt u zelf uitrekenen of u kwijtschelding kunt krijgen.
Belastinginspecteurs kunnen jouw administratie op locatie komen controleren maar het grootste deel van de controles vindt geautomatiseerd en op afstand plaats. De belastingdienst krijgt vanuit verschillende bronnen data toegestuurd en het is mogelijk daar verbanden tussen te leggen.
Hoe lang bewaart u uw administratie? U bent verplicht uw administratie 7 jaar te bewaren. Gegevens over onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moet u 10 jaar bewaren.
De Belastingdienst maakt onderdeel uit van het ministerie van Financiën en bestaat uit negen organisatieonderdelen: Particulieren, Midden- en kleinbedrijf, Grote ondernemingen, Centrale Administratieve Processen, Klantinteractie & Services, Informatievoorziening, Douane, FIOD en Toeslagen.
Met dat geld betalen we alle dingen die nodig zijn in een land. Wegen bijvoorbeeld, maar ook ziekenhuizen en scholen. De brandweer en de politie krijgen uit de belastingopbrengst betaald. En de mensen in ons land die geen geld hebben, hebben ook geld nodig om te wonen en te eten.
Dan krijgt u een verzuimboete van € 385. Doet u vaker te laat aangifte, dan kan deze boete zelfs oplopen tot € 5.514. Daarnaast kunnen wij de uitbetaling van uw toeslagen en uw voorlopige aanslag inkomstenbelasting stopzetten.
Huishoudens in Nederland betalen belasting over hun bruto inkomen als werknemer, de winst als zelfstandige, een uitkering en hun vermogen.
In Nederland geldt er geen limiet voor de hoeveelheid geld die u in huis mag hebben. Contante bedragen boven de €560 euro moet u wel opgeven bij uw belastingaangifte. Dit is €1120 als u een fiscale partner heeft. Ook de waarde van cadeaubonnen die u in huis heeft telt mee.
Hoeveel spaargeld mag je hebben als je 65 bent? Als je In Nederland 65+ bent dan mag je in 2022 €50.650 belastingvrij sparen. Heb je een fiscaal partner of ben je getrouwd dan wordt dit bedrag verhoogd naar €101.300 voor jullie samen.
Je mag €10.000 contant storten zonder dat je bank hier melding van maakt. Contant betalen in een winkel is verboden vanaf een bedrag van €3.000. Als je meer dan dit bedrag stort dan is je bank of de winkelier verplicht dit te melden bij het Meldpunt Ongebruikelijke Transacties.
Uit cijfers van de Belastingdienst blijkt dat kleine ondernemingen een kans van 0,4% hebben om bezocht te worden door de fiscus voor een boekenonderzoek. Een middelgrote onderneming heeft een iets grotere kans. Hiervoor geldt een bezoekpercentage van 2,5.
Objectieve indicatoren
Het gebruik van een creditcard of prepaidcard voor een bedrag van €15.000 of meer. Een transactie voor een bedrag van €10.000 of meer, waarbij contante omwisseling in een andere valuta of van kleine naar grote coupures plaatsvindt.
De Belastingdienst richt zich in 2021 op vier fraudethema's: btw-fraude, turboliquidaties, onverklaarbare uitgaven en fraude met steunmaatregelen. Daarnaast verandert er het een en ander in het toezicht. Cm: zet negen thema's van de fiscus in 2021 op een rij.
De Belastingdienst krijgt gegevens van burgers en bedrijven zelf. Soms omdat het wettelijk verplicht is om gegevens aan ons te geven, zoals bij het doen van belastingaangifte of bij het aanvragen van een toeslag.
Geregistreerd inkomen bekijken op Mijn Belastingdienst
Download de DigiD app of activeer de sms-controle in Mijn DigiD. Klik op de welkomstpagina op 'Mijn gegevens'. Klik bij 'Inkomensverklaring en geregistreerd inkomen' op 'Inkomensverklaring opvragen en geregistreerd inkomen bekijken'.
inkomsten hebt waarover u nog geen belasting hebt betaald, zoals bijverdiensten. te weinig loonheffing hebt betaald via uw werkgever. een te laag bedrag hebt betaald via een eerdere voorlopige aanslag.