Niet weggooien maar apart inleveren Is een elektrische fiets niet meer te repareren of is de techniek te ver verouderd? Dan zit er niets anders op dan hem af te danken. De fietsenmaker zal hem innemen als je een nieuwe fiets koopt. Maar je kunt een fiets ook zelf wegbrengen naar een gemeentelijk inzamelpunt.
Fietsaccu's gaan vaak in een shredder. Ze worden tot schroot vermalen. Uit dit schroot wordt met slimme techniek metalen teruggewonnen zoals mangaan, aluminium, kobalt, nikkel en koper. Dit materiaal kan heel goed opnieuw worden gebruikt.
De gemakkelijkste optie is om de oude e-bike bij de fietsdealer in te ruilen, waarna je korting krijgt op een nieuwe fiets. Veel winkels lappen gebruikte ebikes op en bieden ze vervolgens weer te koop aan. De verkoper stelt op basis van het bouwjaar, de conditie en de technische staat een inruilkorting aan je voor.
Denk aan de supermarkt, bouwmarkt of drogist. Afgedankte fietsaccu's levert u in bij de fietsenwinkel of milieustraat. Vind uw dichtstbijzijnde inleverpunt op www.legebatterijen.nl/waar-inleveren. Een oude of kapotte fietsaccu hoort niet in de vuilnisbak.
Fietsaccu bewaren in de winter
Een fietsaccu gedijt zoals gezegd minder goed in koude temperaturen en dient zoveel mogelijk vorstvrij bewaard te worden. Een droge, geventileerde ruimte op kamertemperatuur is hiervoor het meest geschikt.
Kosten en besparing e-bike. Een elektrische fiets kost gemiddeld ruim 2.000 en is daarmee veel goedkoper dan een auto. Snelle e-bikes zijn duurder met prijzen van gemiddeld bijna 6.000 euro. In gebruik zijn elektrische fietsen veel voordeliger dan de auto omdat je geen dure benzine tankt of parkeerkosten maakt.
Een e-bike van 2000 euro kan je vergelijken met een ongemotoriseerde fiets van 800 euro. De laatste gaat twee keer zo lang mee. Als de e-bike 5 jaar meegaat en de ongemotoriseerde fiets 10 jaar heb je voor de normale fiets 80 euro afschrijving en voor de e-bike 400 euro per jaar.
De prijs van oude accu's: levert een oude of kapotte accu geld op? Sommige autosloperijen betalen een kleine vergoeding van rond de 5 á 10 euro (gebaseerd op een prijs per kilo) voor een kapotte of oude auto-accu, omdat ze geld kunnen verdienen aan het recyclen ervan.
AccuInkoper zamelt oude accu's in voor geld, in heel Nederland. Deze accu's worden vervolgens in grote partijen verkocht aan de verwerkingsfabriek. Hierdoor kan de AccuInkoper een goede prijs bedingen, waar u natuurlijk van profiteert. De hoogte van de opbrengst van de accu's wordt bepaald door de loodprijs.
Wie koopt er oude fietsen op? Je kunt je fiets(en) zelf verkopen via onze fiets marktplaats of plekken als Ebay en Facebook. Lokale tweedehands fietsenwinkels nemen ook fietsen in, hoewel zij voorkeur geven aan dure modellen en jouw eigen marge erg klein is.
Mensen met een minimuminkomen kunnen bij de Fietsenbank een gratis fiets krijgen. Ook worden er fietslessen gegeven, omdat velen van hen nog nooit of nauwelijks gefietst hebben. Wel moeten zij daarvoor een tegenprestatie leveren door vrijwilligerswerk bij de Fietsenbank te doen.
Waar kan ik mijn e-bike verkopen? Grofweg heb je vier verschillende manieren om je e-bike te verkopen: via familie of vrienden, via een online verkoopsite, via de vakhandel of via het platform van ikwilvanmijnfietsaf.nl.
Maar wat is nou eigenlijk een hoge kilometerstand voor een e-bike? Vaak begint een elektrische fiets vanaf 10.000 kilometer wat meer slijtage te vertonen. Uiteraard kan een duurdere fiets vaak wat meer kilometers hebben dan een goedkope e-bike.
Onderhandelen kan altijd. Je kunt bijvoorbeeld vragen of er nog iets 'aan de prijs gedaan kan worden' (bijvoorbeeld als het een model uit een vorige collectie betreft) en/of er mogelijk een kosteloze upgrade voor de accu in zit, of op zijn minst een extra accessoire.
Koper meest waardevol
Maar ook bijvoorbeeld voor een vertrapte fiets, wordt geld betaald bij een metaalhandel. De Graaf schat een dat fiets van 20 kilo op dit moment een bedrag tussen de drie en vier euro oplevert. Hoeveel je krijgt uitbetaald, kan dagelijks variëren.
Wanneer je bij de fietsvakhandel of een particulier bent om een tweedehands fiets te bewonderen, is het van belang om te testen of 1. De remmen goed werken en 2. De verlichting prima werkt. Je kunt de kapotte verlichting ook voor lief nemen en kiezen voor losse lampjes, natuurlijk.
Als de temperatuur tot onder nul daalt, gaan veel auto-accu's kapot. De meeste automobilisten zijn deels zelf verantwoordelijk voor dit vroegtijdig overlijden. Dit zijn de vijf meest gemaakte fouten. De accu is het onderdeel dat vaak als eerste bezwijkt zodra de temperaturen onder nul zakken.
De actieradius van de fietsaccu kan in de winter tot wel 25% afnemen vanwege de kou. Je hoeft je niet direct zorgen te maken over de conditie van de batterij. De energiecellen zijn minder goed bestand tegen de kou, maar zullen weer beter presteren wanneer de temperatuur stijgt.
Laad de accu niet op als hij erg koud is
Onder de 10 graden gaat het opladen al langzamer. Bij extreme kou kunnen sommige accu's zelfs helemaal niet opladen. Wacht even met opladen als je net een rit hebt gemaakt in de vrieskou. Als de accu weer op een redelijke temperatuur is, kun je hem aan de lader leggen.