Indien mogelijk, zet de band met het lek naar de onderzijde. Plaats de container met lekmiddel op het ventiel en spuit deze leeg. Breng de band met behulp van de compressor in de auto op spanning. Laat de band zo snel mogelijk bij een bandenspecialist repareren (of vervangen).
Als je binnen de bebouwde kom rijdt, waar je maximaal 50 km per uur mag, kun je in principe nog wel met een zachte band doorrijden totdat je thuis of bij een garage bent. Met een platte band doorrijden is absoluut niet aan te raden, want hiermee kun je de velg beschadigen.
Ten eerste verandert het rolgeluid van de band; vlak na het lek raken zal het rubber harder gaan 'zoemen'. Zit er nog minder lucht in de band, dan verandert dat al snel in een klapperend of kloppend geluid. Verder merk je ook meteen dat de auto anders stuurt.
Een band wordt vaak gerepareerd door aan de buitenkant een plug of prop te plaatsen in het lek. Bij Euromaster gaan we anders te werk: in plaats van je autoband te repareren met een prop, halen wij de band van de velg en repareren de band van binnenuit. Als je band gerepareerd is, monteren we deze weer op de velg.
Bel met het alarmnummer 112.
Dit is schade, die veroorzaakt is door ouderdom of slijtage. Een lekke band valt hier ook onder. Ben je Volledig Casco verzekerd, dan heb je wél recht op vergoeding bij schade door eigen gebrek. Ook als je bijvoorbeeld tegen een paaltje rijdt, omdat je zojuist een lekke band hebt gekregen.
Wegenwacht. Altijd wanneer u pech heeft kunt u een beroep doen op de Wegenwacht, dus ook wanneer u een lekke band heeft. De Wegenwacht zal kijken waar u op dat moment het best mee geholpen bent. Vaak kan de band gerepareerd worden, we spreken dan van een tijdelijke reparatie.
Rijden met een lekke band. Rijd langzaam. Probeer niet harder dan ongeveer 25-30 km per uur te rijden op een lekke band. Dit kan anders onherstelbare schade veroorzaken aan het metalen wiel onder de band, en kan er zelfs toe leiden dat je de controle over het voertuig verliest.
Wat kost een lekke autoband reparatie? De kosten voor het repareren van een lekke autoband start bij € 100 incl. BTW. De kosten voor het maken van je lekke band is afhankelijk van waar je staat met je auto.
Wat kost een reparatie van een lekke band? Repareren van een band incl. dé-/montage en balanceren € 35,50 per band. Kom zonder afspraak langs bij een Profile in de buurt!
De oorzaken van een lekke autoband
Wanneer je met je auto op een hoge snelheid over zo'n scherp voorwerp heen rijdt kan je band lek raken, of zelfs klappen, we spreken dan van een klapband. Een andere oorzaak van een lekke band kan een te lage of te hoge bandenspanning zijn.
Doorrijden of vervangen? Doorrijden is zodoende mogelijk, maar in beide gevallen valt een bezoek aan de bandenspecialist aan te raden voor het laten verwijderen van de spijker en het eventueel vakkundig laten repareren van de band.
Een band die niet gaandeweg leegloopt maar met een knal ontploft, meestal aan hogere snelheid, is een klapband.
Wegenwacht Reservewiel
Het gele wiel van de Wegenwacht vervangt de lekke band met velg en is een noodreparatie waarmee de leden in een mum van tijd weer met hun eigen auto verder kunnen. In de bijgeleverde bandenhoes kunnen ze het gele wiel gratis terugzenden naar de ANWB of hun garage vragen dit te verzorgen.
Reparatiekits worden het meest gebruikt als vervanging van het reservewiel. Het is een pakketje dat weinig plek inneemt. Met zo'n kit kun je je lekke band – met een klein lek – zelf herstellen door er een vloeistof in te spuiten via het ventiel. Grote lekken of schade aan de velgen kun je er niet mee herstellen.
Wat te doen bij pech langs de snelweg
Laat daarbij wel zoveel ruimte dat uzelf en eventuele inzittenden rechts kunnen uitstappen. Ga, net als de overige inzittenden, zo snel mogelijk achter de vangrail staan, liefst met een veiligheidshesje aan. Dreigt er acuut gevaar, bel dan 112.
Daarbij wordt het ventiel vernieuwd en het wiel gebalanceerd. Reken op kosten die rond de € 100,00 voor vier banden of wielen komen. Je kunt er ongeveer € 10,00 onder of boven uitkomen.
De Wegenwacht zal de band wisselen met de reserveband of hij zal een prop in de band schieten. Hij zal beoordelen wat de best manier is op dat moment.
Het klinkt misschien raar, maar een zachte band maakt minder contact met het wegdek en heeft daardoor minder grip en een slechtere wegligging. Hierdoor kun je met zachte banden eerder in een slip komen en heb je een langere remweg. Daarnaast heb je met een zachte band meer kans op een klapband.
1) Laat het gaspedaal rustig omhoog komen – als je voet te snel omhoog komt, kan de auto schokkerig gaan bewegen. 2) Niet remmen – vaak proberen we in een reflex om de auto tot stilstand te brengen maar dit is een grote fout, waardoor de zijwaartse kracht op de auto alleen maar toeneemt.
De autoband repareren is op verschillende manieren mogelijk. We kunnen een autoband repareren van binnenuit (paddenstoelmethode) maar ook van buitenaf (band proppen). Een band proppen is eigenlijk hetzelfde als een autoband plakken. Wanneer we een band proppen, maken we eerst het gat schoon.
Banden wisselen duurt gemiddeld een uur. Dit is inclusief het monteren en balanceren van de banden en het vervangen van de ventielen. Een wielenwissel duurt ongeveer 25 minuten.
Helpt de Wegenwacht ook als je geen lid bent? Als je geen lid bent van de ANWB/Wegenwacht dan kun je toch bellen. Je kunt nu direct lid worden. Dit is alleen wel een stuk duurder dan een gewoon Wegenwacht lidmaatschap.
Pechhulp in Nederland: Een lege accu kost €95. Voor een lekke band, jezelf buitensluiten en andere pech betaal je €125. Verkeerd tanken en transport van de auto tot 25 kilometer kost €150 (daarna €4 per kilometer).
Een klapband is reuze gevaarlijk, al helemaal als je met een aardig vaartje over de snelweg zoeft. Natuurlijk verwacht je dit als chauffeur niet, dus het resulteert vaak in een totale chaos op de weg. Onderspanning en/of overbelasting liggen veelal ten grondslag aan een klapband.