ABS - Anti Blokkeer Systeem. ABS zorgt er bij een noodstop voor dat de wielen niet blokkeren en de auto bestuurbaar blijft.
Brake assist (Engelstalig) of remassistent betekent: hulpremsysteem. Dit elektronische hulpremsysteem verhoogt de remdruk in bepaalde noodsituaties tot op het niveau waarop de ABS inslaat. Daarbij wordt de rijsnelheid van de auto vergeleken met de door de bestuurder uitgeoefende remdruk.
Het systeem van een remversterker, BAS (Brake Assist System), helpt om bij afremmen de remkracht te verhogen en het verkort daarmee de remweg. Het systeem registreert de wijze waarop u het rempedaal bedient en verhoogt zo nodig de remkracht.
Definitie shooting brake
Een shooting brake moet een handgemaakte auto zijn met een doorlopende daklijn, op basis van een auto die geen stationwagen is. Het jacht-element is tegenwoordig niet meer van toepassing. Daarbij maakt het niet uit of de basis een coupé, cabriolet of een sedan was.
Zonder ABS zullen de remmen wel werken, maar de kans is groot dat ze blokkeren wanneer u hard remt. Daardoor kunt u in een ongecontroleerde slip komen, wat tot zeer gevaarlijke situaties kan leiden. Neem dus geen risico's! Sommige mensen denken dat omdat auto's vroeger ook geen ABS hadden, het nu ook niet verplicht is.
Re: Uitschakelen ABS
Zachtjes remmen, tik-tik-tik van de ABS dus, lampje aan, lampje uit. Brandt het lampje niet en trap je hem opzettelijk in de ABS of je remt gewoon, werkt alles normaal. Zal de zekering er ook maar uittrekken dan.
Er is dan ook besloten om vanaf 2004 alle auto's standaard uit te rusten met een Anti Blokkeer Systeem. Elke auto die dus na 2004 in Europa is verkocht moet verplicht een ABS functie hebben. Door deze verplichte invoering zijn er al meer dan 300 miljoen ABS systemen uit de fabrieken gerold.
Het eerste ABS systeem voor motorfietsen werd in 1985 geïntroduceerd. In 1988 werd ABS als optie (1900 DM) op de K100 modellen van BMW aangeboden. Yamaha volgde begin jaren '90 met het aanbieden van de optie. Het Anti Blokkeer Systeem zit vanaf 2016 verplicht standaard op alle nieuwe motoren.
Die helpt voorkomen dat je wielen doorslippen bij te hard optrekken of op nat wegdek. Maar als er sneeuw ligt, kan dit systeem juist tegen je werken. Het klinkt tegenstrijdig, maar als je auto vast staat in de sneeuw of in een sneeuwduin, moet je in een aantal gevallen juist je tractiecontrole uitzetten.
De abs sensor zit achter de remschijf, dus bij een voorwiel draai je het stuurwiel van je auto op die manier dat je de sensor goed kunt zien.
ESP staat voor Electronic Stability Program en is een belangrijk veiligheidssysteem. Vanaf 1 november 2014 is het zelfs verplicht in iedere nieuwe wagen. Dit veiligheidssysteem is bedacht door de Nederlandse ingenieur Anton van Zanten met als doel auto-ongelukken te voorkomen.
Begin je aan een passage die een lange tijd daalt? Dan is het beter om op voorhand te remmen en te schakelen naar een lagere versnelling. Dit is een veilige manier om je snelheid onder controle te houden. Anders loop je het risico dat de snelheid al te hoog is geworden.
Afhankelijk van de auto, de fabrikant en de specificaties, varieert de prijs van producten in de categorie Abs pomp van € 296 tot € 927.
Doorrijden met een brandend ABS lampje? Ja, dit is mogelijk. De reden hiervoor is dat de remmen en het gaspedaal normaal functioneren. Het voornaamste probleem is dat de auto bij een brandend ABS lampje, in het geval van een noodstop, kan gaan slippen.
Het ESP-lampje ziet eruit als een auto die in de slip raakt. Het lampje kan op twee manieren branden; het knippert, of het staat constant aan. Het ESP-lampje knippert: dit betekent dat het systeem geactiveerd is en dat je op een glad wegdek rijdt. Het systeem grijpt dus in en voorkomt dat je in een slip raakt.
Tip: Bijna elke auto heeft tegenwoordig een Anti Blokkeer Systeem, ABS. Wil je zeker weten of je auto ABS heeft? Check dan het Finnik Premium Autorapport onder opties en accessoires.
Houdt het rempedaal goed ingedrukt en zet de auto op de handrem. Zet de versnellingspook in de eerste versnelling. Laat vervolgens het koppelingspedaal opkomen tot het aangrijpingspunt en geef eventueel iets gas bij. Op het moment dat de neus van de auto omhoog komt houd je de pedalen op dat punt vast.
Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel. Er zijn ook driecilinders die een dergelijk vermogen en koppel leveren. Het is gunstig als het maximum koppel bij een laag toerental wordt bereikt.
Beste toerental om zuinig te rijden
Hoe lager je toerental, hoe minder brandstof je verbruikt. Schakel daarom door zodra het kan. Bij een dieselmotor is dat tussen de 1500 en 2000 toeren, bij benzinemotoren tussen 2000 en 2500 toeren.
Je kan dus wel zeggen dat het standaard invoeren van een ESP-systeem in de auto het rijden op de weg een stuk veiliger maakt. Omdat het ESP-systeem pas sinds eind 2014 verplicht is in nieuwe automodellen rijden er op dit moment dus nog veel auto's op de weg die nog niet standaard voorzien zijn van een ESP-systeem.
ASR is de afkorting van allerlei termen uit het Engels (acceleration-skid reduction, anti-slip regulation, anti-spin regulation) en het Duits (Antischlupfregelung, Antriebsschlupfregelung) met dezelfde betekenis: antidoorslipregelsysteem (tractieregelsysteem).
ESC: systeem voor stabiliteitscontrole
ABS en ESC zijn dan wel twee verschillende systemen, maar ze hebben wel hetzelfde doel: jou de controle over het stuur laten behouden. ABS doet dat met behulp van lengtedynamica, terwijl ESC in de breedte werkt volgens de principes van dwarsdynamica.
Wanneer het oranje lampje van het ABS-systeem gaat branden, zal de auto prima blijven rijden. Er is echter wel een storing aanwezig in het ABS-systeem waardoor deze zichzelf heeft uitgeschakeld. Bij een noodstop is dat riskant. Neem daarom snel contact op met Multimerk.
Bij de keuring is het blijven branden van het ABS-storingslampje een afkeurpunt wanneer de auto van bouwjaar 2018 of nieuwer heeft. Voor oudere auto's zorgt het wel voor een reparatieadviespunt op het keuringsrapport, maar niet voor een afkeuring.