Startmotor kapot
Hij is echt alleen noodzakelijk bij het starten van de auto. Wanneer de startmotor kapot is zal de auto dus ook niet starten. Wanneer de startmotor vast slaat, kun je dit zelf herstellen door de auto in de hoogste versnelling te zetten en heen en weer te duwen.
Wanneer kan ik de auto aanduwen? Je auto kan je aanduwen bij startproblemen veroorzaakt door je accu. Dit kan je meestal herkennen aan een tikkend geluid bij het starten. Een belangrijke voorwaarde voor het aanduwen van je auto, is dat de accu niet volledig leeg is.
De eerste hulp bij noodgevallen in geval van een defecte startmotor is het starten met startkabels zodat je de auto weer op de weg krijgt, al is het maar om het probleem te laten onderzoeken door een bevoegd monteur.
Naast nieuwe starmotoren (kosten voor een gemiddelde auto € 300) kun je ook kiezen voor een gereviseerde Die is helemaal uit elkaar geweest, schoongemaakt en de versleten onderdelen zijn vervangen. Dan betaal je rond de € 200. Montage duurt ongeveer een uur en kost dus circa € 80.
Een defect aan de startmotor is snel te herkennen. U zult namelijk merken dat het starten moeizaam gaat of dat de auto helemaal niet meer start. Een gek geluid bij de start kan ook aanduiden dat de startmotor kapot is. U kunt bijvoorbeeld een ratelend, tikkend of zoemend geluid horen, in plaats van een startende motor.
Als de sleutel lang wordt vastgehouden bij het starten of er gestart wordt als de motor al loopt zal dit de levensduur verkorten. Om er toch iets over te zeggen denk ik aan gemiddeld 100.000 km of 8 jaar.
De auto start niet met behulp van de startkabels
Laat de hulpauto een paar minuten draaien en probeer het nog eens. Als de hulpauto te klein is krijgt de lege accu niet genoeg stroom. U kunt iemand in de te hulp geschoten auto gas laten geven. Op die manier krijgt u meer stroom van de dynamo.
Oorzaken dynamo auto stuk
De dynamo levert dan geen stroom meer. Het gevolg is dat onder meer de accu niet wordt opgeladen. Een dynamo kan stuk gaan door enkele oorzaken. Als eerste kan de oorzaak liggen bij de v-snaar of multiriem.
Start de auto met de lege accu en laat de hulpauto minimaal vijf minuten de lege accu laden. Zet bij beide auto's achterruitverwarming en blower aan voordat je de startkabels verwijdert, zo voorkom je beschadiging van de elektronica in de auto.
Net zoals bij een auto kun je ook voor je motoraccu startkabels gebruiken. Een andere motor (of auto) kan je lege accu zo helpen starten. Je dynamo doet vervolgens de rest en laadt de accu verder op, als hij tenminste nog goed werkt. Sommige motoren kun je ook aanduwen als je geen startkabels hebt.
De startmotor is gemonteerd aan het koppelingshuis van de versnellingsbak, daar waar het vliegwiel zich bevindt. Bij auto's met achterwielaandrijving bevindt de versnellingsbak zich onder de auto. Bij een auto met voorwielaandrijving zien we de versnellingsbak onder de motorkap langs de motor.
Wanneer de spanning van een accu bij ongeveer kamertemperatuur al na enkele uren begint terug te lopen, of al terugloopt na bijvoorbeeld één keer kort starten van de motor, dan is deze in slechte conditie en moet de accu vervangen worden.
Door uw oude startmotor uit elkaar te halen, schoon te maken en versleten onderdelen te vervangen zorgen we ervoor dat uw oude startmotor weer start als een nieuwe. Vaak scheelt het reviseren van uw startmotor behoorlijk wat geld ten op zichte van een nieuwe startmotor.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Nee kan niet, de dynamo heeft accu spanning nodig om te laden, als er geen accu in zou staan wekt de dynamo geen spanning op.
De controle van de batterij (en van de alternator) is in elk geval steeds aanbevolen vóór de eerste winterprik. Een batterij zal pas degelijk kunnen opladen wanneer men met de wagen over een voldoende afstand (minimum 25 km) kan rijden zonder (vaak) te moeten stoppen. Ideaal hiervoor is dus een autosnelweg.
Meet -tijdens het starten- het spanningsverlies van de pluskant tussen de plus-pool van de accu en de plus aansluiting op de startmotor. Deze mag niet meer bedragen dan 0,5 Volt. Is deze groter, dan is er sprake van een (beginnende) corrosie in de kabelaansluiting van de accupool of startmotor.
Test een startrelais door stroom direct van de accu te geven. Verwijder van het startrelais de draad die naar het contactslot loopt en maak kortsluiting door de twee polen van het startrelais met een geïsoleerde schroevendraaier met elkaar te verbinden. Nu geef je het startrelais 12 volt, direct vanaf de accu.
Een startmotor is doorgaans een elektromotor die dient om een verbrandingsmotor te starten. De elektromotor wordt gevoed door een accu. In de regel is de startmotor voorzien van een starterrondsel dat in de vliegwielvertanding ingrijpt.
De dealer of een gespecialiseerd bedrijf kan de dynamo vervangen. Voor een gemiddelde auto kost dat € 400. Montage vergt een half uur tot, in sommige gevallen, 5 uur! (€ 40 tot € 400).
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro.
Een startonderbreker is een extra beveiliging en zorgt ervoor dat de auto niet zonder sleutel start en meegenomen kan worden. Dit is een van de meest gebruikte beveiligingen en zit standaard op elke auto.