De fiscus beschikt over twee soorten gegevens: enerzijds de gegevens van de Directe Belastingen (je belastingaangifte) en anderzijds de gecentraliseerde gegevens die voortkomen uit de btw-aangiften van jezelf en van andere btw-plichtigen.
De Belastingdienst controleert alle 12 miljoen aangiftes inkomstenbelasting die elk jaar binnenkomen. Want controleren behoort tot onze kerntaak. Dat moeten we doen, zodat we juist en volledig belastingen kunnen heffen en innen.
Uit cijfers van de Belastingdienst blijkt dat kleine ondernemingen een kans van 0,4% hebben om bezocht te worden door de fiscus voor een boekenonderzoek. Een middelgrote onderneming heeft een iets grotere kans. Hiervoor geldt een bezoekpercentage van 2,5.
U moet de fiscus toegang verlenen tot de beroepslokalen en inzage geven in de fiscaal relevante documenten. Weigert u, dan kan de fiscus een boete opleggen en een aanslag van ambtswege toepassen. Hij mag de toegang niet forceren, zonder akkoord kasten openen, uw computer bedienen of documenten nemen.
De Belastingdienst richt zich in 2021 op vier fraudethema's: btw-fraude, turboliquidaties, onverklaarbare uitgaven en fraude met steunmaatregelen. Daarnaast verandert er het een en ander in het toezicht. Cm: zet negen thema's van de fiscus in 2021 op een rij.
Er worden geen transacties doorgegeven door banken, tenzij het ongebruikelijke transacties betreffen ( de zogenaamde wet MOT: melding ongebruikelijke transacties). De belastingdienst kan natuurlijk altijd transacties opvragen bij de banken, maar dit doen ze alleen als daar aanleiding toe is.
Zo kan de fiscus, bij een aantoonbaar vermoeden van fraude, inzage krijgen in het bedrag op een bepaalde rekening. De regeling moet het de fiscus makkelijker maken om de saldi van rekeningen te bekijken bij vermoedens van onder meer fraude en witwassen, en bij het invorderen van fiscale schulden.
De fiscus kan in principe drie jaar teruggaan bij een controle en bij fraude zelfs zeven jaar. Maar wanneer vangt die termijn aan en is er sprake van fraude als u iets vergeet aan te geven? In principe bedraagt de termijn waarin de fiscus uw aangifte kan onderzoeken en wijzigen drie jaar.
Particulieren hoeven hun administratieve gegevens (zoals bankafschriften en loonstrookjes) niet verplicht te bewaren. Maar de Belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen. Daarom is het verstandig om uw administratie in ieder geval 5 jaar te bewaren.
Tot wanneer terugvragen? U kunt tot 5 jaar na afloop van een jaar aangifte doen, en zo belasting terugvragen.
We controleren ook door bedragen te beoordelen
We kijken of de bedragen die u invult, wel juist zijn. Als u bijvoorbeeld ergens een heel hoog of laag bedrag invult, dan stellen we u soms een vraag daarover. Dat betekent niet meteen dat u iets verkeerd hebt ingevuld.
De normale onderzoekstermijn om het bedrag van uw inkomsten na te gaan, is 3 jaar. Deze termijn begint te lopen op 1 januari van het jaar van de belastingheffing waarvoor de belasting verschuldigd is. Voorbeeld: Voor het aanslagjaar 2019 (inkomsten 2018), zal deze termijn op 31/12/2021 verstrijken.
Belastinginspecteurs kunnen jouw administratie op locatie komen controleren maar het grootste deel van de controles vindt geautomatiseerd en op afstand plaats. De belastingdienst krijgt vanuit verschillende bronnen data toegestuurd en het is mogelijk daar verbanden tussen te leggen.
Voor winkels geldt dat ze maximaal een bedrag van 3.000 euro aan mogen nemen. Stort je meer of betaal je in een winkel met meer dan 3.000 euro contant, dan is de bank en is de winkelier verplicht een melding te doen bij het Meldpunt Ongebruikelijke Transacties.
De Belastingdienst krijgt gegevens van burgers en bedrijven zelf. Soms omdat het wettelijk verplicht is om gegevens aan ons te geven, zoals bij het doen van belastingaangifte of bij het aanvragen van een toeslag.
U bepaalt zelf of en waarvoor u precies toestemming geeft. U kunt een bedrijf inzage geven in uw banksaldo en transacties. Of een bedrijf de mogelijkheid geven om rechtstreeks een betaling van uw rekening te starten. Of een bedrijf laten bekijken of uw banksaldo voldoende is voor een bepaalde transactie.
Vergrijpboete: opzettelijk onjuist of onvolledig
Doet u opzettelijk geen aangifte? Dan kunt u een vergrijpboete krijgen. Dit kan ook als u opzettelijk een onjuiste of onvolledige aangifte doet. Wij kunnen u ook een vergrijpboete opleggen bij een navorderingsaanslag, die wij u sturen als een eerdere aanslag te laag was.
Hoe lang bewaart u uw administratie? U bent verplicht uw administratie 7 jaar te bewaren. Gegevens over onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moet u 10 jaar bewaren.
Dan krijgt u een verzuimboete van € 385. Doet u vaker te laat aangifte, dan kan deze boete zelfs oplopen tot € 5.514. Daarnaast kunnen wij de uitbetaling van uw toeslagen en uw voorlopige aanslag inkomstenbelasting stopzetten.
Uw aangifte kan nog na de betaling of terugbetaling van de belasting worden gecontroleerd . Uw aangifte kan gecontroleerd worden gedurende een onderzoekstermijn die begint te lopen op 1 januari van het aanslagjaar. Voorbeeld: voor het aanslagjaar 2022 (inkomsten 2021), ligt het begin van de termijn op 1 januari 2022.
De belastingcontrole zelf is vrij kort. Het duurt meestal een dag. In de weken daarna kan de controleur contact met je opnemen als hij nog vragen heeft. Deze vragen mogen de uitoefening van je beroepsactiviteit echter niet in de weg staan!
De Belastingdienst kan u vragen stellen over uw administratie omdat bepaalde kengetallen niet aansluiten met vergelijkbare bedrijven. Bij ernstige twijfels kan de Belastingdienst de administratie ook verwerpen. Dit is een zware sanctie van de Belastingdienst welke niet zomaar mag worden toegepast.
Banken zijn volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) verplicht ongebruikelijke transacties te melden. Deze meldingen dienen gedaan te worden bij de FIU-Nederland.
Je mag €10.000 contant storten zonder dat je bank hier melding van maakt. Contant betalen in een winkel is verboden vanaf een bedrag van €3.000. Als je meer dan dit bedrag stort dan is je bank of de winkelier verplicht dit te melden bij het Meldpunt Ongebruikelijke Transacties.