Hoe lang het duurt voordat osmose optreedt, hangt af van vele factoren; bijvoorbeeld het soort water waarin het schip ligt afgemeerd en de temperatuur van het water. De meest belangrijkste factor is de kwaliteit van de constructie.
Om uw boot te beschermen tegen osmose dient u de romp te voorzien van een ondoordringbare laag en het oppervlak af te sluiten. Dit kunt u het beste doen voordat uw boot te water gelaten wordt. U kunt de romp voorzien van een nieuwe gel coat laag op basis van epoxy.
Men kan Osmose herkennen op een polyester boot aan de verdikkingen in de gelcoat (blaasjes). Als deze blazen doorgeprikt worden komt er een soms wat plakkerige vloeistof met een zure, azijnachtige geur vrij. Osmose ontstaat wanneer water in het polyesterlaminaat dringt.
De kosten voor een deelreparatie bedragen circa € 600,– incl. BTW. Een complete osmosebehandeling wordt begroot op € 2.500,– tot € 3.000,– excl. BTW.
Door de osmose is het laminaat zo aangetast dat er wel een risico op zinken is. Grote delen van de romp waren gedelamineerd. Dit bewijst maar weer dat een schip met regelmaat op de kant gezet moet worden om het onderwaterschip te inspecteren en zo nodig te behandelen.
Hoe lang het duurt voordat osmose optreedt, hangt af van vele factoren;bijvoorbeeld het soort water waarin het schip ligt afgemeerd en de temperatuur van het water. De meest belangrijkste factor is de kwaliteit van de constructie.
Alle polyester schepen zijn in principe gevoelig voor osmose. Dit komt door de aanwezigheid van 3 elementen die zorgen voor de uiteindelijk osmotische werking: water, een in water oplosbare stof (polyesterhars) en een zogenoemd selectief membraamfilter (in dit geval gelcoat of een coatingsysteem).
Polyester schepen gaan langer mee.
Wees niet bevreesd, het kan bij goed onderhoud (in de was zetten) heel lang duren. Misschien wel een mensenleven. Goed onderhouden stalen schepen van meer dan honderd jaar oud zijn nog steeds in de vaart.
Door osmose zal de vloeistof met daarin een lagere concentratie opgeloste stoffen via het half doorlatend membraan naar de vloeistof met een hogere concentratie opgeloste stoffen stromen totdat er een evenwicht ontstaat in het percentage opgeloste stoffen aan beide kanten van het membraan.
Re: Polyester boot en de winter
over het algemeen is het raadzaam de boot om het jaar uit het water te halen in de winter zodat deze goed kan uitdrogen om osmose te voorkomen. De nieuwere polyester schepen hebben hier minder last van.
polyester kan in principe eindeloos mee. op den duur zul je wel degradatie krijgen doordat het in water ligt, maar dat duurt zo lang, daar hoef je niet bang voor te zijn. oud polyester wordt wel steeds brosser trouwens.
Polyester bestaat uit glasvezels en hars. Deze vezels nemen het water op. Wanneer het water door de vezels wordt vastgehouden, ontstaan er blaasjes en gaat het polyester rotten. De meest voor de hand liggende oorzaak van schade aan topcoat is door bijvoorbeeld een botsing.
Gelcoat verwijder je met een fiberschijf inclusief adapter om de schijf op een slijptol te monteren. Draag wel een goed stofmasker en zorg voor goede ventilatie of doe het buiten. Voor grotere boten of professionals adviseren wij om gebruik te maken van een Tercoo roterende straler met afstandhouder en stofkap.
Wil je een gladde hoogglans afwerking van de polyesterlaag? Schuur de polyester laag dan eerst vlak. Maak vervolgens een ruime hoeveelheid polyester plamuur aan en verdeel deze over de polyester. Wanneer de plamuur is uitgehard, kun je het geheel weer vlak schuren.
Kun je osmosewater veilig drinken? Ja, het is water waar de mineralen uit gehaald zijn. Sommigen prefereren mineraalwater (met of zonder bubbels), sommigen drinken kraanwater, sommigen osmosewater, sommigen gedestilleerd water of alleen gekookt water.
Kijk, met of zonder mineralen, dit water is in principe oneindig houdbaar.
Wat is osmosewater? Osmosewater is water dat vrij is van alle mineralen, virussen, medicijnen, zware metalen, bacteriën, pesticiden en vuildeeltjes. Het is water in zijn puurste vorm. Glazenwassers en schoonmaakbedrijven gebruiken osmosewater omdat de kans op strepen en vuilresten hierdoor kleiner is.
De al eerder genoemde houten boot is prachtig maar kost veel tijd aan onderhoud. Een polyester sloep daarentegen is direct vaarklaar en is nagenoeg onderhoudsvrij.
Overwinteren in het water. De boot aan wal laten overwinteren heeft over het algemeen de voorkeur. Vorstschade kan makkelijker worden voorkomen en tijdens de wintermaanden kan er onderhoud gepleegd worden aan het onderwaterschip. De boot 's winters in het water laten liggen hoeft echter geen probleem te zijn.
Draaiuren in een boot belasten een motor heel anders dan in een auto. 4000 uur met een gemiddelde van 80 km/u = 320000 km in een auto. Een matige scheepsmotor haalt 5-6000 uur en een goede en goed onderhouden Mitsubishi haalt 10- 15000 uur bij pleziervaart.
Osmose is een reactie die ontstaat wanneer water, een in water oplosbare stof en de gelcoat of het verfsysteem van je boot in aanraking met elkaar komen. Het water zal langzaam door de gelcoat en de lagen daarachter binnendringen.
Osmose toont zich als zwarte puntjes en blaasje in de eindlaag. Deze blaasjes worden met de tijd groter en verzwakken de onderliggende polyester structuur. Dit fenomeen kan zowel bij de zgn monoblok als bij een ter plaatse gepolyesterd zwembad voorkomen.