Gele vlaggen op alle posten en het SC bord duiden aan dat de Safety car wordt ingezet. Gele vlaggen op alle posten en het digitale VSC bord geven aan dat de Virtual Safety Car wordt ingezet. Een dubbele gele vlag geeft aan dat er gevaar op de racelijn is, coureurs moeten nog langzamer rijden en bereid zijn te stoppen.
De zwart/wit geblokte vlag geeft het einde van de race, oefensessie of kwalificatiesessie aan.
Een rode vlag wordt gezwaaid om te laten zien dat de race ongepland wordt gestopt, wat meestal gebeurt uit veiligheidsredenen.
De zwarte vlag met oranje stip
Deze Formule 1 vlag, in combinatie met het startnummer van de coureur, geeft aan dat hij direct naar de pitstraat moet. Er is schade aan de auto die gevaarlijk kan zijn voor hem en de andere coureurs.
Deze zijn gekoppeld aan kleuren: een 'paarse sector' betekent dat de coureur de snelste tijd van alle deelnemers heeft gereden in die betreffende sector in de huidige sessie.
Een blauwe vlag wordt tijdens een race getoond aan een coureur als hij op het punt staat om door een andere coureur op een ronde achterstand te worden gezet. Hij moet dan zo snel mogelijk voorrang verlenen aan de andere wagen.
Met de code-60-regel, welke al in diverse klassen gehanteerd wordt, wordt geen safetycar naar buiten gebracht, maar zwaaien de marshals met gele vlaggen op de plek van het ongeval. De coureurs moeten zich op dat moment houden aan een maximum snelheid van 60 km per uur.
Groene vlag en wimpel
De betekenis van de groene vlag is: De zee is kalm en veilig om in te zwemmen. Een Groene vlag wordt doorgaans getoond als een situatie veilig is.
Twitteraars gooien een rits aan rode vlaggetjes in een tweet, gepaard met een uitspraak of handeling die een instant red flag betekent. Oftewel: iets wat een abrupt einde brengt aan het gesprek – of welke vorm van contact dan ook.
Wanneer de rode vlag verschijnt, moeten alle coureurs onmiddellijk afremmen en de boxen inrijden. Een BLAUWE VLAG wordt gezwaaid naar een langzamere rijder die bijna wordt ingehaald door een snellere rijder. De eerste moet dan zo snel mogelijk een inhaalbeweging mogelijk maken.
De gele vlag: Het is gevaarlijk om te baden of te zwemmen. Meestal heeft dit te maken met het weer. Drijvende voorwerpen worden afgeraden.
In 1937 werd de Nederlandse vlag door Koningin Wilhelmina bij Koninklijk Besluit vastgesteld. Hierin zijn de drie kleuren van de vlag omschreven: helder vermiljoen (rood), helder wit en kobaltblauw.
Zandvoort houdt het bij de gele vlag, maar de reddingsbrigade deelt op dagen zoals vandaag wel veel waarschuwingen uit aan mensen op die dreigen af te drijven.
Dit geeft aan dat de coureur zijn snelheid moet verlagen, niet mag inhalen en erop voorbereid moet zijn dat hij of zij eventueel van richting moet veranderen. Een dubbele gele vlag wordt gezwaaid wanneer het gevaar gedeeltelijk of de hele baan blokt en marshals op of naast de baan aan het werk moeten.
Een hardere band gaat langer mee, maar is niet zo snel als een zachte band. Met het zachte rubber kan een coureur rapper in de rondte gaan, daarentegen slijt die band wél snel.
De DRS kan door een coureur geactiveerd worden zodra dit is toegestaan door de race-directie. Feitelijk kan dit ook automatisch maar alleen als de achterliggende bolide binnen een seconde van zijn voorganger rijdt.
Tijdens de regen knippert deze rood om de zichtbaarheid te verbeteren voor de coureurs die erachter rijden. Ook als er energie verzameld wordt in de ERS, gaat het lampje rood branden. Dit is om de coureurs erachter te waarschuwen voor eventueel zwaarder remmen.
De Deense vlag of Dannebrog is waarschijnlijk de oudste vlag ter wereld. Volgens de legende dateert deze vlag uit 1219, toen koning Valdemar II, die de Deense kruistochten leidde, een wit kruis aan de sombere hemel zag.
Luxemburg (land)
De vlag van Luxemburg is vrijwel identiek aan de vlag van Nederland. Het enige verschil is de kleur blauw. Die van Luxemburg is lichter dan het kobalt van Nederland. De Luxemburgse vlag is echter niet op de Nederlandse vlag gebaseerd, maar op de kleuren van het Luxemburgse wapen.
Het omkeren van de vlag werd vanaf de 16e eeuw in de scheepvaart gebruikt om aan te geven dat een schip in nood was. Op zee gold dit als een bekend noodsignaal. Het gaf een signaal aan andere schepen dat er hulp nodig was.
Oranje vlag: De vlag is tevens een windzak waaraan je kunt zien dat er wind staat. Door de wind is het verboden om gebruik te maken van luchtbedden, zwembanden, rubberbootjes vanwege het risico op afdrijven.
De totale racetijd mag nooit meer dan 2 uur bedragen. Na 2 uur wordt er dus ook afgevlagd.
De Blauwe Vlag is een internationale milieuonderscheiding, die jaarlijks wordt toegekend aan stranden en jachthavens die aan de campagne deelnemen en aangetoond hebben schoon en veilig te zijn.