Kwaliteit van zorg betekent eigenlijk het leveren van goede zorg, op het juiste moment, op de juiste plaats, door de juiste persoon met de best mogelijke resultaten die voldoen aan de noden en wensen van de cliënt. De overheid heeft wettelijke kaders opgesteld voor kwaliteit van zorg.
Kenmerken van goede zorg
De zorg is veilig. De zorg is cliëntgericht: u krijgt de zorg op het juiste moment en de zorg sluit aan bij wat u nodig heeft. De zorg is beschikbaar voor iedereen die het nodig heeft. De zorg is effectief (heeft een goed resultaat) en doelmatig (is niet te duur)
Met een bewezen goede kwaliteit van zorg is de zorgverlener in staat om klanten te vinden, aan zich te binden en te behouden. En dat is nog niet alles, want goede kwaliteit kan zelfs helpen om de kosten omlaag te brengen door slimme inrichting en beheersing van het (optimale) proces.
De term Kwaliteit van Zorg gaat dus over de concrete zorg en de kenmerken daarvan. Alles wat we moeten doen om die kwaliteit op peil te houden of te laten voldoen aan de normen is kwaliteitszorg.
de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz);de Wet BIG;de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen;de Wet toelating zorginstellingen.
De kwaliteit van zorg wordt gemeten met daarvoor ontwikkelde meetinstrumenten. Dit zijn bijvoorbeeld vragenlijsten zoals CQI en PREM. Deze worden afgenomen door een zorginstelling zelf of door een onafhankelijk bureau. De vragenlijsten verzamelen gegevens over gezondheid en ervaringen van het zorgproces.
De IGJ houdt toezicht op de kwaliteit, veiligheid en toegankelijkheid van de zorg. De inspectie voert haar taak onpartijdig en deskundig uit. Daarnaast bewaakt zij de rechten van patiënten en cliënten.
Kwaliteit is een onderscheidend kenmerk of een standaard. In het eerste geval is dit het geheel van eigenschappen van een object, in het tweede specifiekere is het een positief onderscheidend kenmerk, zoals in kwaliteitskrant, waterkwaliteit en sociale kwaliteit. Het woord is ontleend aan het Latijnse qualitas.
Kwaliteit van zorg is afhankelijk van een groot aantal factoren, zoals de aanwezigheid en deskundigheid van begeleiders, materiële voorzieningen zoals huisvesting, ondersteuning van de begeleiders door deskundigen, manieren van werken, etc.
Zorginstellingen hebben de keuze uit meerdere kwaliteitsmodellen. Kies voor een model dat het beste past bij de identiteit van de instelling. Er zijn specifiek zorggerichte modellen zoals: HKZ, Keurmerk in de Zorg, Prezo, NIAZ. Er zijn ook niet branche gerichte of sector afhankelijke modellen zoals: ISO en INK.
Morele waarden in de gezondheidszorg zijn bijvoorbeeld eerlijkheid, weldoen, vertrouwen, privacy, respect voor autonomie, niet-schaden en rechtvaardigheid. Morele waarden vormen de fundamenten van de morele normen.
De essentie van kwaliteit is in feite vrij eenvoudig. Kwaliteit draait om het voldoen aan de verwachtingen van de klant. Dat geeft al aan dat kwaliteit niet een eenmalige inspanning is. Verwachtingen van de klant worden steeds hoger en om de concurrentie de baas te zijn is het zaak om verwachtingen te overtreffen.
Mindset is belangrijk: focus op positiviteit en neem afscheid van dingen en mensen die je energie kosten; Omring je met dingen die echt mooi vindt; Werk aan iets dat je echt leuk vindt; Meditatie en yoga kunnen helpen bij het vergroten van je kwaliteit van leven.
Kwaliteiten zijn persoonlijke eigenschappen die iets zeggen over wie je bent, bijvoorbeeld 'gestructureerd', 'expressief' of 'empathisch'. Het zijn kenmerken die niet zijn aangeleerd, maar die je van nature in je hebt. Je hoeft er dan ook niet je best voor te doen om ze in te zetten.
Kwaliteit wordt in verschillende ISO-normen gedefinieerd als: het geheel van eigenschappen en kenmerken van een product of dienst dat van belang is voor het voldoen aan vastgestelde of vanzelfsprekende behoeften.
allooi, deugdelijkheid, gehalte, goedheid, kaliber, klasse, niveau, soort, superioriteit. kwaliteit (zn) : functie, hoedanigheid, waardigheid.
In het Kwaliteitskader worden daarbij vier richtinggevende thema's genoemd voor de zorgverbetering. Daarbij gaat het om: compassie, uniek zijn, autonomie en zorgdoelen. Bij alle vier zijn er verbindingen met intimiteit en seksualiteit. Compassie: gericht op nabijheid, vertrouwen, aandacht en begrip.
In de praktijk van de zorg is de visie van de organisatie de weergave van hoe mensen tegen hun cliënten aankijken. De visie is dus belangrijk voor de cultuur, de samenwerking en de communicatie.
Kortom, maak zoveel mogelijk gezonde keuzes. En wanneer je een keer iets ongezonds gaat doen, zorg er dan wel voor dat je hier voor kwaliteit kiest. Door te genieten van goede voeding, goede wijn, gezonde producten en al het moois dat de grond je te bieden heeft verhoog je de kwaliteit van je leven.
Kwaliteit van leven betekent voor ouderen dat ze kunnen doen wat ze fijn vinden en wat hun leven betekenis geeft, zoals naar buiten gaan of met de kleinkinderen spelen. Gezondheid is daar een voorwaarde voor. In een gesprek vanuit vertrouwen kunnen ouderen duidelijk maken wat ze belangrijk vinden.
Er zijn diverse interne en externe factoren die iemands levenskwaliteit beïnvloeden, zoals iemands lichamelijke of psychische toestand, levensbeschouwing, sociale relaties, leefomgeving of mate van zelfstandigheid en autonomie.
In dit vignet komen de volgende belangen aan bod: - de publieke belangen in de zorg: kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid; - maatschappelijke belangen in de zorg: keuzevrijheid, transparantie, leefbaarheid en menselijke maat.
Normen voor de zorgsector zijn belangrijk en logisch. Ze zorgen voor uniformiteit, veiligheid en duidelijkheid. We hebben een overzicht samengesteld, zodat u direct kunt zien welke normen van toepassing zijn in de zorgsector. Een norm beschrijft aan welke eisen een product, persoon, organisatie moet voldoen.
Deze principes zijn: (a) respect voor autonomie; (b) weldoen; (c) niet schaden; en (d) rechtvaardigheid. Een wereldwijde uitbraak van SARS-CoV-2 heeft in vele landen geleid tot een overbelasting van de gezondheidszorg door een groot aanbod aan COVID-19-patiënten.
ISO 9001 is een internationaal erkende norm die alle expertise en knowhow rond kwaliteitsmanagement van de laatste decennia in één document bundelt. De ISO-norm is intussen uitgegroeid tot een ware maatstaf voor transparantie, betrouwbaarheid en kwaliteit binnen elke organisatie.