Pesach, het Joodse pasen, is het lentefeest waarmee de Joden de uittocht uit Egypte en daarmee de bevrijding van slavernij herdenken. Het Aramese woord Pascha is verwant aan het Hebreeuwse Pesach. Pascha en Pesach duiden beide het Joodse paasfeest aan, en ook het Paaslam dat tijdens dit feest werd geslacht.
12 t/m 20 april. Met Pesach herdenken joden de bevrijding uit Egypte. Na 400 jaar in slavernij bevrijdde God het joodse volk uit Egypte.
De meeste Joden vieren Pasen dus niet , inclusief zowel orthodoxe Joden als seculiere Joden. Joodse christenen, waaronder mensen die zich tot het christendom bekeerden maar hun Joodse tradities behielden, vieren mogelijk de opstanding, samen met Messiaanse Joden die de opstanding van Yeshua vieren.
Er is namelijk een wezenlijk verschil tussen het joodse Pesach en het christelijke Pasen. Pesach herinnert aan de uittocht van het joodse volk uit Egypte, de bevrijding uit de slavernij van de Farao.Met Pasen vieren christenen dat Jezus is opgestaan uit de dood.
Het christelijke Pasen is geïnspireerd op het joodse Pesach en het vroegere lentefeest, hoewel met een nieuwe betekenis rond de kruisiging en wederopstanding van Jezus.
Pasen en Pesach kunnen, en soms ook, in het Westen samenvallen, maar in het Oosten nooit. Vanuit het Orthodoxe perspectief is deze liturgische traditie een manier om te benadrukken dat Christus de vervulling is van het verbond tussen God en Israël .
In het Jodendom wordt tijdens Pesach, het Joodse paasfeest, de uittocht uit Egypte herdacht. Joden moesten tijdens deze toch in alle haast vluchten. Zo snel dat ze geen tijd meer hadden om hun brood te laten rijzen. Het platte deeg werd nog wel snel gebakken: de matze werd geboren.
Omdat de Joodse kalender gekoppeld is aan de zonne- en maancycli , variëren de data van Pesach en Pasen elk jaar.
Asjkenazische joden hebben een andere invulling van chametz, zij eten tijdens Pesach ook geen rijst, mais, pinda's of peulvruchten. Sommige joden, vooral die in/uit Marokko, vieren op de avond na de zevende dag van Pesach Mimouna.
In het christendom herdenkt Pasen de verrijzenis van Christus, de vervulling van Gods beloften aan zijn volk en de overwinning van het leven op de dood. De Bijbel gebruikt het lam als symbool voor "Degene die de zonde van de wereld wegneemt", d.w.z. Jezus. Zijn dood is dan het ultieme offer om de mensheid te redden.
Er is geen officiële Joodse visie op Jezus, maar in één opzicht zijn Joden het eens over hun houding ten opzichte van Jezus. Joden verwerpen de geweldige claim die door zijn christelijke volgelingen over Jezus wordt gemaakt - dat Jezus de Heer Christus is, God Geïncarneerd, de Zoon van God de Vader.
Het breekpunt tussen joden en christenen ligt bij het christelijke geloof in de vergeving door Jezus als Zoon van God, terwijl in het religieuze jodendom de behoudenis door gehoorzaamheid aan de Torah en tradities centraal staat.
De beslissing laat zien hoe snel in de geschiedenis de Kerk de woorden van de apostel Paulus uit hun begrip liet verdwijnen. Voor Messiaanse Joden zijn de dood en wederopstanding van Jezus onlosmakelijk verbonden met de Pesachweek .
Jom Kipoer wordt in de Tenach (Hebreeuwse Bijbel) beschreven in de boeken Wajikra (Leviticus 16:1-34 en 23:26-32) en Bemidbar (Numeri 29:7). De dag valt op 10 tisjri op de joodse kalender.
In de katholieke kerken is dit, evenals Aswoensdag, een strikte vastendag, dat betekent geen vlees. In Nederland werd op deze dag vroeger vooral gedroogde en gezouten kabeljauw gegeten. Nu wordt deze vis door overbevissing schaars. In Polen is men gewoon karper met mierikswortel te eten.
Pesach, het Joodse pasen, is het lentefeest waarmee de Joden de uittocht uit Egypte en daarmee de bevrijding van slavernij herdenken. Het Aramese woord Pascha is verwant aan het Hebreeuwse Pesach. Pascha en Pesach duiden beide het Joodse paasfeest aan, en ook het Paaslam dat tijdens dit feest werd geslacht.
Joden mogen geen vis en vlees samen eten. Het moet gescheiden zijn door tussen beide gerechten een snede brood te eten of iets te drinken. En er moet ook ander bestek gebruikt worden. Druivensap en wijn zijn koosjer als het hele productieproces onder rabbinaal toezicht gebeurt.
Een hardgekookt ei, meestal geroosterd, wordt vaak op het Sederbord gelegd. De rondheid ervan verwijst naar de cyclus van wedergeboorte en vernieuwing , terwijl de verbrande, soms gebarsten schaal dient als herinnering aan oude offergaven.
Om als koosjer te worden gecertificeerd voor Pesach, mogen de culturen en smaken van de yoghurt geen granen, bijproducten van de fermentatie van granen en peulvruchten bevatten, omdat deze op granen lijken.
Dat komt omdat het begin van deze periode afhangt van de datum waarop het Pasen is. Pasen valt op de eerste zondag na de eerste volle maan van de lente. En zo schuiven alle dagen die met Pasen te maken hebben elk jaar mee met de nieuwe datum. Precies 46 dagen voor Eerste Paasdag begint de veertigdagentijd.
Pesach markeert het bijbelse verhaal van Exodus, van de Joden en hun leider, Mozes, die met behulp van goddelijke interventie de slavernij in Egypte ontvluchtten. Pasen, algemeen beschouwd als de belangrijkste dag van de christelijke kalender, herdenkt de opstanding van Jezus zoals verteld in de Evangeliën van het Nieuwe Testament.
De datum van Pasen verandert omdat deze gebaseerd is op de maankalender , net als het Chinese Nieuwjaar.
In het Christendom was het tijdens de Vasten – tussen Aswoensdag en Pasen – verboden om eieren te eten. Maar met kippen die in het voorjaar opnieuw begonnen te leggen, waren er met Pasen dus véél eieren, té veel. De oudste eieren werden mooi versierd, de andere werden met Pasen opgegeten.
Op Goede Vrijdag herdenken we de dag waarop Jezus werd gekruisigd. De dag wordt Goede Vrijdag genoemd omdat Jezus zichzelf heeft opgeofferd om de mensheid te redden, is de gedachte. Gelovigen die deze dag vieren, offeren zelf ook iets op om Jezus te herdenken: zij vasten deze dag, of eten geen vlees.
De Pesachmaaltijd verwijst naar het laatste diner wat de Israëlieten aten voordat ze uit Egypte trokken. In Egypte waren ze slaven en onder leiding van Mozes werden ze het land uit geleid, door de rode zee, richting de vrijheid. Op deze manier bevrijdde God het volk uit de slavernij.