Als u geld overmaakt en niet genoeg saldo heeft dan staat de betaling bij 'In behandeling'.
Een reservering betekent niet dat het geld in rekening wordt gebracht. De bank reserveert het geld op het tijdstip van de aankoop en dit wordt gedaan om ervoor te zorgen dat er genoeg geld aanwezig is om de betaling te voltooien.
In behandeling: de betaalopdracht is ontvangen en wordt nog verwerkt. Openstaand: een betaalopdracht krijgt deze status tot de datum waarop de betaling daadwerkelijk wordt gedaan.
Standaardlimiet betaalautomaat
De limiet voor betalen bij een betaalautomaat is standaard € 5.000 per week. Bij een Rabo RiantPakket is dit € 10.000 en bij een Rabo JongerenRekening € 500.
De wet zegt dat een handelaar in ons land maximaal 3.000 euro in cash mag aannemen. Voor een contante betaling tussen particulieren is er geen beperking.
Wil je geld overboeken naar een bekende rekening? Dan kan dat tot een maximum bedrag van € 2.000 per dag. Een bekende rekening is een rekeningnummer waar je in de laatste vijftien maanden al eens geld naar hebt overgemaakt met de Rabo Scanner. Voor bedragen hoger dan € 2.000, heb je de Rabo Scanner nodig.
De bank van de koper geeft geen informatie ivm privacy. Zij geven ook niet aan of een bankrekeningnummer uberhaupt bestaat. De bank van de verkoper ziet pas of er een transactie heeft plaatsgevonden als het geld op de rekening van de verkoper staat, maw de bank van de verkoper ziet evenveel als de verkoper zelf.
Er zijn op dit moment geen storingen bekend.
Bepaal zelf hoeveel je rood mag staan
De minimale limiet voor rood staan is € 500. De maximale kredietlimiet is € 2.500, afhankelijk van je netto maandinkomen. Dat is het bedrag dat je op je rekening ontvangt aan salaris, uitkering of pensioen. Je betaalt alleen rente over het bedrag dat je rood staat.
De bank van de ontvanger schrijft het bedrag direct na ontvangst bij op de rekening van de ontvanger. Betaal je op werkdagen na 15.00 uur of in het weekend: de bank van de ontvanger krijgt het bedrag de volgende werkdag.
Met 'Inzicht' zie je elke maand hoe je ervoor staat en waar je geld naartoe gaat. Zo houd je grip op je bankzaken. Je bekijkt je maandelijkse inkomsten en uitgaven in internetbankieren of de Rabo App.
Geld overmaken naar een andere bank duurt meestal een dag. Een overboeking naar het buitenland duurt iets langer. Binnen de EU gemiddeld drie dagen en buiten de EU gemiddeld vijf werkdagen.
Als je op donderdagavond je overschrijving doet, wordt die door de bank dus geacht te zijn ontvangen op vrijdag. Zij hebben één werkdag de tijd om de overschrijving te doen, zaterdag en zondag zijn geen werkdagen, waardoor de overschrijving pas op maandag op de rekening verschijnt van zijn schuldeiser.
3. Is je geld wel overgeboekt, maar niet aangekomen bij de ander? Dit is helaas lastiger zelf op te lossen. Neem contact op met de bank waar je het geld naar hebt overgemaakt om informatie op te halen.
Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Soms kun je niet inloggen door een storing in Rabo Online Bankieren of iDEAL. Misschien zijn we bezig met onderhoud aan ons systeem. Dit doen we vooral 's nachts, zodat je er zo min mogelijk last van hebt. Check als je niet kunt inloggen of er een storing of onderhoud is.
Let op: deze is gestopt! De Rabo Wallet is gestopt per 1 augustus 2022. Sinds die datum kun je geen gebruik meer maken van de Rabo Wallet en de daarbij horende functies. Mobiel betalen op je Android telefoon of smartwatch kan nu eenvoudig met Google Pay en parkeren is beschikbaar in de Rabo App.
Wil je met je computer inloggen op Rabo Internetbankieren? Dan zie je ons vernieuwde inlogscherm. Het scherm is veilig en vertrouwd, net als het oude inlogscherm. Je kunt dus zonder zorgen met je Rabo Scanner inloggen.
Een bank kan uw geld namelijk even vasthouden. Dit kan het geval zijn bij abnormale of bijzonder grote transacties, of overschrijvingen naar buitenlandse rekeningen. Als u een overschrijving doet die merkbaar groter is dan de bedragen die u normaal overmaakt, is dat geen reden tot paniek.
Je mag €10.000 contant storten zonder dat je bank hier melding van maakt. Contant betalen in een winkel is verboden vanaf een bedrag van €3.000. Als je meer dan dit bedrag stort dan is je bank of de winkelier verplicht dit te melden bij het Meldpunt Ongebruikelijke Transacties.
DNB en de AFM houden toezicht op de financiële sector in Nederland. Onderdeel van dat toezicht is dat wij controleren of bedrijven zoals banken, trustkantoren, pensioenfondsen en verzekeraars op een goede manier uitvoering geven aan de sancties.
Het gaat vaak om crimineel geld of stortingen om zwart geld wit te wassen. Om hier iets aan te doen bestaat de Wet Melding Ongebruikelijke Transacties, MOT. Maar de controle van de belastingdienst gaat inmiddels veel verder: elke contante betaling vanaf € 10.000 moet worden gescreend.
Voor het afsluiten van Rabo Afstorten en het bijbehorende Rabo OmniKassa dashboard betaal je geen kosten. Wel betaal je kosten per storting en per biljet. Aan het bestellen van nieuwe sealbags zijn geen kosten verbonden. Voor het storten in een stortautomaat betaal je ook kosten.