De netto bijtelling is wat de auto je daadwerkelijk kost en is mede afhankelijk van de hoogte van je inkomen. De bijtelling geldt voor de periode van maximaal 60 maanden vanaf de tenaamstellingsdatum. Is de auto ouder dan 60 maanden, dan is in de meeste gevallen een bijtellingspercentage van 25% van toepassing.
Berekening bruto en netto bijtelling
Netto bijtelling is het bedrag aan belasting dat je betaalt voor het privégebruik van je zakelijke leaseauto. Je netto bijtelling bereken je zo: bruto bijtelling x percentage inkomstenbelasting = netto bijtelling.
Jouw werkgever telt per loontijdvak (bijvoorbeeld per maand als je jouw loon per maand krijgt) een evenredig deel van het voordeel bij jouw loon. Dit is de bijtelling.
De bijtelling kun je berekenen door het bijtellingspercentage van jouw auto te vermenigvuldigen met de cataloguswaarde. Stel: de cataloguswaarde van jouw auto is € 20.000. De bijtelling is 22%, dus 0,22 x 20.000 = € 4.400 bijtelling per jaar. Dit komt neer op € 4.400 : 12 = € 366,67 per maand.
Over de bijtelling betaal je hetzelfde belastingtarief als over je loon. Val je in de eerste schijf en betaal je dus 37,10% belasting?Dan komt dat neer op een netto bijtelling van € 4.800 x 0,3710 = € 1.780,80 per jaar.Dat is € 148,40 per maand.
Hoe werkt bijtelling op loonstrook? Bijtelling wordt indirect op uw loonstrook weergegeven. Bijtelling wordt bij het brutosalaris opgeteld, omdat de Belastingdienst dit bedrag ziet als 'loon in natura'. Op het loonstrookje staat meestal 'Privégebruik auto', met daarbij het desbetreffende bedrag.
Als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt u te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Het normale bijtellingspercentage is 22% over de cataloguswaarde van het voertuig.
Als je weet onder welke belastingschijf jouw inkomen valt dan kun je daarna heel gemakkelijk de netto bijtelling in 2023 uitrekenen. De netto bijtelling voor de leaseauto wordt als volgt berekend: Het percentage bijtelling x de cataloguswaarde van de auto x het tarief inkomstenbelasting dat voor jou van toepassing is.
Je kunt niet zomaar alle kosten van de bijtelling aftrekken. In de autoregeling moet zijn vastgelegd welke kosten je mag verrekenen. Door deze kosten van de bijtelling af te trekken, verlaag je het brutoloon en betaal je minder belasting. Dit is een belastingvoordeel voor de werknemer en de werkgever.
Je gaat dan bijtelling betalen omdat de fiscus de kilometers die je rijdt ziet als een vorm van inkomen. Hierover moet je dus belasting betalen. Dat werkt zo: een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig wordt bij je belastbare inkomen opgeteld. Hierdoor betaal je meer belasting.
De Belastingdienst vindt namelijk dat je een voordeel hebt, omdat je een auto van de zaak ook privé mag gebruiken. Zij zien dit voordeel als extra loon waarover je belasting moet betalen. De waarde van dit extraatje heet je bijtelling. Die bijtelling wordt opgeteld bij je salaris voordat de belasting berekend wordt.
Voor werknemers is een auto van de zaak meestal aanzienlijk goedkoper dan een eigen auto. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als de werkgever een bijdrage voor privégebruik eist. Die bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling.
U hebt als werknemer een lease auto van de zaak ter beschikking gekregen met een cataloguswaarde van €30.000. Omdat u meer dan 500 kilometer per jaar voor privé doeleinden rijdt, dient u een bijtelling te betalen. Omdat de wagen niet op elektriciteit rijdt, dient u een rekening te houden met 22% bijtelling.
Waar staat bijtelling op de loonstrook? Op je loonstrook of salarisstrook staat meestal 'Privégebruik auto' met het bijhorende bijtellingsbedrag. Omdat de Belastingdienst het rijden van een auto van de zaak ziet als loon in natura wordt de bijtelling bij je brutosalaris opgeteld.
Je bijtelling kan je zonder deze in Rompslomp in te boeken opgeven bij je aangifte inkomstenbelasting. Je boekt deze niet in omdat dit geen zakelijke kosten zijn. Ze horen dus niet in jouw zakelijke administratie thuis. Als je de bijtelling wel zakelijk wilt opvoeren, dan maak je negatieve kosten aan.
Er zijn in 2022 twee tarieven voor de bijtelling: 22% en 16%. De lagere bijtelling van 16% geldt alleen voor auto's zonder CO2-uitstoot, zoals volledig elektrische auto's of waterstofauto's. Er is wel een aftopping voor elektrische auto's. Zo geldt de 16% bijtelling in 2022 alleen tot een cataloguswaarde van € 35.000.
De aller makkelijkste manier om je bijtelling zo laag mogelijk te houden: minder dan 500 kilometer per jaar privé rijden met de auto van de zaak. Als je minder dan 500 kilometer privé rijdt, hoef je geen bijtelling te betalen. Let er wel op dat je een kilometeradministratie moet bijhouden.
Tip 1: Rijd helemaal zakelijk en betaal geen bijtelling
Je kunt bijtelling voorkomen door niet meer dan 500 privékilometers per kalenderjaar in je zakelijke auto te rijden. Anders gezegd: je hoeft geen bijtelling te gebruiken als je de auto (bijna) helemaal zakelijk rijdt.
Boven op je belastbare jaarinkomen komt de bruto bijtelling. Door de fiscale waarde van de auto te vermenigvuldigen met het bijtellingspercentage waarin de auto valt, komen we aan het bruto bedrag.
Het bijtellingspercentage geldt voor een periode van 60 maanden. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin voor het eerst een kenteken is afgegeven. Het percentage blijft ook gelden als de auto van eigenaar wisselt of als een andere werknemer de auto gaat gebruiken.
Bruto bijtelling berekenen
Stel dat u een zakelijk een benzineauto rijdt met een cataloguswaarde van € 30.000 en de bijtelling in 2023 is 22 procent. Gebruik dan € 30.000*0,22 = € 6.600. Dan is dat uw bruto bijtelling voor 2023.
Wanneer u op zoek bent naar een lage bijtelling auto dan is de kans groot dat u bij een elektrische auto uitkomt. Elektrische auto's hebben een lagere bijtelling dan benzineauto's. Een benzineauto heeft een bijtelling van 22%.
De bijtelling is een vorm van belasting, omdat het rijden in een auto van de zaak wordt gezien als extra inkomsten. Dat geldt voor zowel werknemers als voor ondernemers. Deze bijtelling wordt over het algemeen berekend aan de hand van de cataloguswaarde van de auto.
In Nederland is voor alle brandstofauto's het bijtellingspercentage hetzelfde. Als u een benzine- of dieselauto gaat leasen, dan betaalt u 22 procent bijtelling.
U kunt een tweede auto ook op de zaak zetten als u deze minstens 10% zakelijk gebruikt. Alle kosten zijn aftrekbaar, minus de bijtelling voor privégebruik. Een alternatief is een volledig elektrische auto met een bijtelling van 4%.