Nee, in Engeland heeft ook rechts voorrang. Eigenlijk maakt het links rijden en het voorrang verlenen aan rechts de verkeerssituatie duidelijker. Zo zijn er minder borden nodig en kan het verkeer makkelijker doorrijden.
In Engeland is het bijvoorbeeld zo dat men links rijdt, maar rechts nog altijd voorrang heeft. Dit is echter niet in elk land zo waar links wordt gereden.
Bestuurders op de onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op de verharde weg, ook als die bestuurders van links komen. Op een gelijkwaardig kruispunt staat niets aangegeven. Hier gelden de gewone verkeersregels: Bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders van rechts.
Links rijden in Engeland tips
Links rijden in Engeland heeft een aantal belangrijke aandachtspunten: Het verkeer rijdt op rotonde's met de klok mee. Verkeer op de rotonde heeft altijd voorrang boven mensen die de rotonde nog op willen rijden. Auto's moeten aan de linkerkant van de weg geparkeerd worden.
Bij kruispunten wordt de voorrang met borden aangegeven. Er is geen regel die aangeeft dat verkeer van links of rechts voorrang heeft. In de praktijk betekent dit dat recht doorgaand verkeer meestal voorrang heeft.
Meer nog, de Britten kennen geen algemene voorrangsregel op kruispunten waar de voorrang niet is geregeld met verkeersborden of wegmarkeringen (art 146). Hoewel je hier en daar leest dat er ook in Engeland voorrang aan rechts geldt, klopt dat dus niet. In heel Groot-Brittannië is er geen voorrang aan rechts of links.
Op het hele Ierse eiland moet je aan de linkerkant van de weg rijden. Inhalen mag alleen langs rechts. Op een kruising zonder verkeerstekens moet je voorrang verlenen aan bestuurders op de hoofdweg. Op een kruising van gelijkwaardige wegen zonder verkeerstekens moet je voorrang verlenen aan bestuurders van rechts.
Omdat je in Engeland links rijdt, rij je op een rotonde met de klok mee. De andere kant op dan hier in Nederland dus.
Nederland en haar voormalige koloniën
In Suriname en Indonesië wordt links gereden. Dit komt doordat in Nederland tot aan Napoleon links werd gereden. Toen de Nederlanders in 1596 in Indonesië voet aan land zetten, voerden ze daar links rijden in; in Suriname ging het net zo.
Je mag op een rustige weg of bij langzaam verkeer midden op de rijbaan rijden, zodat je beter zichtbaar bent voor het overige verkeer. Je moet bij een achteropkomend voertuig, of als het verkeer sneller gaat rijden, weer aan de linkerkant van de weg gaan rijden als dat veilig kan, zodat anderen je kunnen inhalen.
Rechts heeft voorrang
Het maakt daarbij niet uit om welk voertuig het gaat. Een fietser die van links komt, moet dus voorrang verlenen aan een auto die van rechts komt. En een auto die van links komt, moet ook voorrang verlenen aan een fietser die van rechts komt.
Hun Scandinavische buren reden op dat moment al rechts, en bovendien brachten grote autoconstructeurs al auto's op de Zweedse markt met het stuur aan de linkerkant. De dubbele dode hoek zorgde voor meer ongevallen, die rechts rijden op zou lossen. Toch viel de beslissing niet zonder slag of stoot.
In landen zoals Groot-Brittannië, Zwitserland en Frankrijk geldt de voorrang van rechts voor bestuurders op de belangrijkste weg. In Duitsland en Spanje hebben alle bestuurders die van rechts komen, voorrang.
Uit niets blijkt dat links- of rechts rijden veiliger, beter of logischer zou zijn. De meeste Europese landen schakelden over van links naar rechts nadat het Oostenrijks-Hongaarse Rijk in 1918 werd ontbonden. Niet allemaal tegelijk, maar gefaseerd tot aan de Tweede Wereldoorlog.
Engeland: Vanaf je 16de jaar kun je na een oogtest rijden met een begeleider. Dat kunnen ook je ouders zijn. Je plakt dan een L-sticker op je auto.
In principe geldt dat bestuurders die van rechts komen op gelijkwaardige kruispunten voorrang krijgen. Maar dat geldt ook weer niet altijd. Zo gaan verkeerstekens zoals haaientanden boven verkeersregels en gaan verkeerslichten weer boven verkeerstekens. Verder worden voetgangers niet als bestuurders gezien.
Omdat alle vrachtwagens uiterst rechts rijden aan een nog veel lagere snelheid. Nederlanders hebben de gewoonte rechts te gaan rijden, maar dan ook sneller dan de middenstrook. Dat doen ze ook als ze links zonder moeite kunnen voorsteken.
Autorijden in Engeland: officieel links vanaf 1835
Groot-Brittannië, waar Engeland onderdeel van is, werd niet veroverd door Napoleon en kon zodoende links blijven rijden. Ook in de Britse (inmiddels ex-)kolonies werd dit verplicht.
Hoewel Japan geen vroegere kolonie van Groot-Brittannië is, rijdt het land ook links. Dat kwam doordat in 1872 de eerste Japanse spoorlijn werd geopend, gebouwd met Britse expertise. De trein reed links en dat bleef zo bij de verdere uitbouw van het Japanse spoor- en tramlijnnetwerk.
Autorijden in Engeland vergt wat moed. Eenmaal aan de overkant van het Kanaal moet je links rijden, maar heb je ook nog eens te maken met druk verkeer. En anders dan met een huurauto rijden op Cyprus of in Australië, zit je stuur ook nog eens aan de verkeerde kant.
Een rotonde herken je aan het voorrangsbord en de haaientanden. Als je met de auto aankomt bij de rotonde, zie je het klassieke voorrangsbord en haaientanden op het wegdek. Dat wil zeggen dat je steeds voorrang moet verlenen aan het verkeer dat zich op de rotonde begeeft.
Algemene verkeersregels bij rotondes
Als je een rotonde nadert, let dan goed op de borden en de tekens op de weg: Zijn er geen verkeersborden of verkeerstekens die de voorrang regelen?Dan geldt de voorrangsregel: 'rechts gaat voor'. Je moet dan dus voorrang krijgen van de weggebruikers die op de rotonde rijden.
Schotten rijden links van de weg
Net zoals in het hele Verenigd Koninkrijk rijden ook Schotten aan de linkse kant van de weg. Dat is even aanpassen als je voor het eerst door Schotland rijdt, maar ook niet meer dan dat. Het went vrij snel om links te rijden, dus maak je zeker geen zorgen.
Op 2 december 1922 werd een vredesverdrag getekend waarbij de 26 Zuid-Ierse counties het Verenigd Koninkrijk verlieten om de Ierse Vrijstaat te vormen, een autonome staat binnen het Britse Rijk, met de Britse koning als staatshoofd.
Voorrang verlenen aan voetgangers
Normaal hebben voetgangers geen voorrang. Als een voetganger bij een zebrapad staat moeten de bestuurders hun wel voorrang geven om over te steken. voorrangsregels voetgangers hebben ook voorkeur in situaties waarbij de bestuurders moeten afslaan.