Nota bene (vaak afgekort tot N.B. of NB) betekent: let wel en komt uit het Latijn waar het letterlijk noteer goed betekent, oftewel neem hier goede notitie van.
Deze DeelResultaten zijn alle cijfers in volgorde van de tijd, die voor een bepaald vak zijn behaald. Deze resultaten lopen het hele jaar door. Samenvattend is T3 dus het eindresultaat van het gehele schooljaar, terwijl T1 en T2 deelresultaten zijn.
Dit document beschrijft de werking van magister voor ouders en leerlingen. De benodigde inloggegevens ontvangt u per post. Om u aan te melden in Magister heeft u een gebruikersnaam (inlognaam) en een wachtwoord nodig.
Afkortingen Magister
Dit eindcijfer staat er tweemaal: één keer met één decimaal achter de komma en één keer als afgerond 'heel' cijfer (dus zonder iets achter de komma). N.B.: Het afronden gebeurt volgens de examennormen. Dat betekent dat alles onder de helft wordt afgerond naar beneden.
1 t/m 4 betekent geslaagd, 5 betekent niet geslaagd.
Door op een cijfer te gaan staan en te kiezen voor Details, het tabblad aan de rechterkant, kun je zien wat voor weging een cijfer heeft. Ga je op een groen cijferveld staan, een gemiddeld cijfer, dan komt er rechts een tabblad bij met de berekening. Belangrijk zijn hier het aantal cijfers en de weging.
Niet gebruikte regels en vakken in de tabel zijn ongeldig gemaakt. De vermelding "Vr"in plaats van een cijfer betekent "vrijstelling of ontheffing voor dit vak".
Voor de leerlingen boven de 18 jaar heeft onze school een voordelige regeling. Althans, dat vindt de schoolleiding. Iemand die meerderjarig is, mag zijn handtekening zetten. Daarmee neem je je ouders het recht af om op het Magister te kunnen kijken.
Het hacken van het schoolsysteem Magister, dat op ongeveer 75 procent van de scholen wordt gebruikt, lijkt bijvoorbeeld een koud kunstje. Op fora zijn hele topics gewijd aan hoe je schoolsystemen kunt hacken met een 'keylogger'.
Voldoende wil zeggen: 5,5 of hoger.
NB (of N.B.) is de afkorting van de Latijnse uitdrukking "nota bene". Deze kan letterlijk vertaald worden als "Noteer dit goed". Wordt gebruikt om in een tekst de aandacht te vestigen op iets bijzonders, iets dat extra aandacht vereist.
Ook in NB ('nota bene') mogen volgens de officiële spelling geen punten staan, maar de spelling N.B. komt ook geregeld voor en is een goed te verdedigen alternatief. Een paar voorbeelden: NB Kom op tijd, want vol is vol. (officieel juist)
Je hebt gezocht op het woord: notabene. 1no·ta be·ne (tussenwerpsel) 1let op! (opmerking in een tekst, waarna een mededeling volgt die je beslist niet mag missen), afgekort: NB 2no·ta be·ne (bijwoord) 1om op een buitensporigheid te wijzen: hij heeft er nota bene al twee gehad!
Een 5 (of lager) geldt als onvoldoende, een 6 (of hoger) geldt als voldoende. Je moet een voldoende halen voor alle cursussen in je programma moet af te studeren. Alleen voldoendes worden getoond het International Diploma Supplement (bijlage bij je diploma).
Op veel basisscholen is echter een rapportageschaal met letters/woorden gebruikelijk; zoals o (onvoldoende), m (matig), v (voldoende), rv (ruim voldoende) en g (goed).
Het aantal behaalde punten wordt door de docent in het vakje genoteerd, zodra het onderdeel gereed is. Wanneer het onderdeel door de leerling niet op tijd is ingeleverd, wordt “Inh” (inhalen) genoteerd. Door op een vakje te klikken worden aan de rechterkant van het scherm de details weergegeven.
Voor het berekenen van het combinatiecijfer worden de op de cijferlijst vermelde afgeronde cijfers (bestaande uit gehele getallen) gemiddeld. Vervolgens wordt het gemiddelde weer afgerond op het nabij liggende gehele getal: 5,5 wordt dus een 6 en 5,45 een 5.
Voorbeeld: Stel, je hebt je examen echt heel goed gemaakt, de normering is 1,0 en je hebt 52 van de 78 punten behaald. Dan krijg je dus het volgende: 9*52/78+1,0 = 7,0. Dan heb je toch mooi een 7,0 voor je examen!
Al je punten op je rapport staan op een totaal aantal. Bijvoorbeeld: 16 op 20. Je kan dus maximaal 20 punten halen. Om nu te weten hoeveel procent je hebt, moet je al je punten optellen en dan delen door de som van de maximale punten.
De N-term staat voor normeringsterm. Het is het cijfer dat bepaalt hoe streng je examen wordt nagekeken. Als je een toets met vijftig vragen maakt, komt daar een score uit. Die score laat zien hoeveel vragen je goed had, maar zegt nog niet zoveel over je cijfer.
Op veel basisscholen is echter een rapportage in letters of woorden gebruikelijk, zoals o (onvoldoende), m (matig), v (voldoende), rv (ruim voldoende) en g (goed).