Wat is een Digitale Begeleidingsbrief? De Digitale begeleidingsbrief is de oplossing van Logistiek Zonder Papier (LZP) om de bestaande papieren begeleidingsbrief te digitaliseren.
De chauffeur kan de app van LZP installeren, Afvalzorg kiezen als opdrachtgever en eenmalig zijn of haar kenteken registreren. In de app kan de chauffeur zijn rit starten, voordat hij bij de locatie van herkomst wegrijdt. Daarna kan hij vertrekken en rijden naar de locatie van afvalzorg.
De begeleidingsbrief:
Voordat een transporteur vertrekt, dient de begeleidingsbrief compleet te worden ingevuld. Denk hierbij aan zaken zoals de Euralcode, afvalsoort en natuurlijk het afvalstroomnummer. Daarnaast bestaat de begeleidingsbrief uit 3 doorslagen en een wit voorblad: Eerste doorslag, voor de transporteur.
Begeleidingsbrief voor vervoer van afvalstoffen
Transporteurs (vervoerders en inzamelaars) zijn verplicht tijdens het transport van afvalstoffen een volledig en juist ingevulde begeleidingsbrief bij zich te hebben. De begeleidingsbrief is vormvast. Dit document werd vroeger ook wel de "PMV Vrachtbrief" genoemd.
Voorafgaand aan het transport vult de ontdoener de begeleidingsbrief in en overhandigt die aan de vervoerder. Bij inzameling zorgt de inzamelaar voor de begeleidingsbrief. De ontvanger mag alleen afvalstoffen in ontvangst nemen als een volledig en juist ingevulde begeleidingsbrief aanwezig is.
Wanneer een voertuig op de weegbrug rijdt, worden de weegcellen samengedrukt en meten ze de kracht die wordt uitgeoefend. Deze kracht wordt vervolgens omgezet in een digitaal gewicht dat wordt weergegeven op een monitor of printer.
Een weegbrug werkt door de vrachtwagen op de brug te rijden, met alle wielen op de brug om een eerste gewicht te vestigen . Als het eerste gewicht een beladen vrachtwagen is, noemen we dit het brutogewicht, of als een vrachtwagen leeg is, noemen we dit het tarragewicht.
Als je een tarragewicht ingeeft dan wordt op de weegbon het gewogen gewicht, de tarra en het netto gewicht afgedrukt. De prijs van het wegen bedraagt € 6,- per weging (excl.21% BTW).
Werking. Een boogbrug bestaat uit drukkrachten en trekspanningen, waarbij het gewicht van de brug wordt opgevangen door de boogconstructie. Wanneer de boog zich boven het brugdek bevindt is er sprake van trekspanning, het principe is enigszins vergelijkbaar met een hangbrug, alleen dan andersom.
Terwijl de boogbrug 2,9147 sterker is dan de span/balkbrug. Er wordt geconcludeerd dat de vakwerkbrug het sterkst was vanwege het toegenomen gewicht en het geometrische ontwerp van het verspreiden van de druk met een driehoekig ontwerp.
De boogconstructie heeft een gelijkmatige belasting door samenwerking van boog, wegdek en steunpunten. De klassieke boogbrug is opgebouwd uit wiggen. Denk aan een rij boeken die je samenperst met je handen en zo uit de boekenkast kunt halen. Als je ze niet hard en gelijkmatig samendrukt, vallen ze op de grond.
Een tuibrug lijkt op een hangbrug, maar in dit geval is de wegdekconstructie rechtstreeks via spankabels (tuien) aan de pylonen opgehangen. Er zijn dus geen hang- en draagkabels. De horizontale componenten van de krachten in de tuikabels worden door de brugligger opgenomen.
Een weegschaal moet voortdurend bijgesteld en gekalibreerd worden om precies te werken. Hoe vaak dit nodig is, hangt af van het type weegschaal en het gebruik. Ook eventuele vereisten binnen uw bedrijf spelen een rol. Normaal gesproken moeten industriële weegschalen een keer per jaar gekalibreerd worden.
Rijd naar de weegbrug: Rijd met het trekkende voertuig en de aangekoppelde caravan naar de weegbrug. Parkeer de combinatie van het voertuig en de caravan op de aangewezen plek op de weegbrug. Weeg de combinatie: Laat de combinatie van het voertuig en de caravan wegen op de weegbrug.
Sommige openbare weegbruggen zijn gratis of kunnen selfservice zijn. De meeste geprivatiseerde weegbruggen die eigendom zijn van bedrijven, brengen tussen de £5 en £10 in rekening om uw voertuig te wegen, zoals auto's, caravans en zware goederenvoertuigen.
Weegschalen voor vrachtwagens kunnen vrachtwagens wegen met een hefboom- en balanssysteem of via load cell-sensoren . Een balanssysteem gebruikt gewichtsverplaatsing om het gewicht van de vrachtwagen te bepalen. Balanssystemen worden echter vervangen door load cell-systemen die rekstrookjes gebruiken om het gewicht van de vrachtwagen elektronisch te berekenen.
Een weegbrug in gebruik voor handelsdoeleinden dient geijkt zijn, het enige dat mogelijk een klein verschil kan geven is dat er een afrondingsmarge is van 20 kg.
De werking van een ophaalbrug
Een ophaalbrug is een type beweegbare brug waarbij het brugdek om een horizontale as draait. Dit brugdek wordt een 'val' genoemd. De val kan aan één kant omhoog draaien, waardoor (vaar)verkeer eronderdoor kan varen. Boven op de val staat een hameipoort, waaraan een balans is bevestigd.
Een begeleidingsbrief voor afvalstoffen is een document dat wordt gebruikt om de transport van afvalstoffen te begeleiden. Het is een wettelijk verplicht document dat moet worden ingevuld en ondertekend door de ontdoener (afzender) en de ontvanger van de afvalstoffen.
De regeling Inzamelaars, Vervoerders, Handelaren en Bemiddelaars van afvalstoffen (VIHB) heeft gezorgd voor een inschrijvingsplicht voor het vervoeren, inzamelen, handelen en bemiddelen van afvalstoffen. Als je je inschrijft, kom je op een landelijke lijst.
Organisaties zijn hierin verplicht om het afvalstroomnummer te vermelden op alle documenten die verband houden met het beheren van de afvalstroom. Denk hierbij aan afvalverzamelingsdocumenten, begeleidingsbrieven en rapportages. Het doel van een afvalstroomnummer is controle op de afvalstromen te verbeteren.
U haalt het afval steeds op dezelfde plek op. U brengt het afval steeds naar dezelfde plek toe. U rijdt elke keer in dezelfde vrachtauto met hetzelfde kenteken. Dit kenteken staat op de begeleidingsbrief.
Meld het afval bij het LMA. Doe dit binnen vier weken na de laatste dag van de maand waarin u het afval ontving. Bijvoorbeeld: u ontvangt het afval op 23 oktober. Dan moet u uiterlijk op 28 november het afval hebben gemeld.
Elke afvalstof is voorzien van een zes-cijferige code (euralcode). De afvalstoffen waarvan deskundigen hebben vastgesteld dat deze per definitie als gevaarlijk moeten worden beschouwd zijn te herkennen aan een "*" achter de euralcode.