De maximumsnelheid voor autobussen is 80 kilometer per uur. Bussen mogen in Nederland op de auto(snel)weg en in Duitsland op de Autobahn 100 km per uur rijden als ze aan speciale eisen voldoen. Dan heet het een Tempo 100-bus of T100-bus.
Bussen mogen normaal gesproken ook maximaal 80, maar een zogenaamde T100-bus (voor Tempo-100), die geen staanplaatsen heeft en gordels op alle stoelen, mag 100 km/uur.
Op de autosnelwegen, kortweg snelwegen, geldt tussen 06.00 en 19.00 uur meestal een maximumsnelheid van 100 km/h. Buiten deze tijden mag u op plaatsen waar dat qua verkeersveiligheid en leefbaarheid kan, 120 of 130 km/h rijden. Op de N-wegen geldt een maximumsnelheid van 80 of 100 km/h.
De maximumsnelheid van een bus bedraagt 72 km/h .
De maximumsnelheid voor autobussen is in Nederland vastgesteld op 80 kilometer per uur. Door de begrenzer wordt de snelheid automatisch beperkt tot ongeveer 90 kilometer per uur. Maar in zowel Nederland als Duitsland mogen bussen op de snelweg 100 rijden als aan enkele eisen wordt voldaan.
Voorheen mochten EN bussen EN vrachtauto's maximaal 80 rijden. Echter, de overheid wil graag mensen UIT de auto IN het OV krijgen. Helaas lukt dat niet als de bus veel langzamer rijdt als de personen auto. Daarom is het mogelijk gemaakt om met een speciaal daarvoor goedgekeurde bus 100 te mogen rijden.
Het gaat om de A7-Afsluitdijk, tussen Stevinsluizen en Lorentzsluizen, de A7 tussen de aansluiting Winschoten en de grens met Duitsland, en de A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug.
Een lijndienstbus reed in 2023 gemiddeld 70,4 duizend kilometer per jaar, bij touringcars is dat 41,5 duizend kilometer.
Exclusief files bedraagt de snelheid van een bus 54 km/u en inclusief files 45 km/u.
In april 2018 stelde het Union Ministry of Road Transport and Highways de maximumsnelheid op snelwegen vast op 120 km/u, voor nationale snelwegen op 110 km/u en voor stedelijke wegen op 70 km/u voor voertuigen uit de categorie M1. De categorie M1 omvat de meeste personenauto's met minder dan 8 zitplaatsen.
Het simpele antwoord is: kijk naar de verkeersborden langs de weg. Want daar wordt het - als het goed is - duidelijk op aangegeven. Staat er één bord dat 100 kilometer per uur als maximumsnelheid tussen 06:00 en 19:00 aangeeft? Dan mag u na 19:00 uur 130 kilometer per uur rijden.
130 kilometer is ongeveer 80,78 mijl .
Op de autosnelwegen in Duitsland is 130 km per uur eigenlijk de aanbevolen maximale snelheid. Dat betekent dus dat je niet verplicht bent om je aan dat maximum te houden. Je zou dus perfect 150, 180 of zelfs meer dan 200 kilometer per uur kunnen rijden zonder daarvoor een boete te krijgen.
Voor het vrachtverkeer geldt een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur.
Een T100 bus heeft geen staanplaatsen en verplicht autogordels op alle stoelen. Het zijn ook geen gelede bussen. “Voor het verkrijgen van de toestemming voor Tempo-100 worden onder meer eisen gesteld aan de businrichting en voertuiguitvoering.
Meestal hebben stadsbussen en bussen die worden gebruikt voor woon-werkverkeer van werknemers van het bedrijf een handgeschakelde zesversnellingsbak (6 versnellingen vooruit en 1 achteruit) . Luxe bussen gebruiken daarentegen, afhankelijk van hun prijs en model, verschillende versnellingsbakken.
De maximumsnelheid voor autobussen is 80 kilometer per uur. Bussen mogen in Nederland op de auto(snel)weg en in Duitsland op de Autobahn 100 km per uur rijden als ze aan speciale eisen voldoen. Dan heet het een Tempo 100-bus of T100-bus.
Een zesde versnelling is meestal niet in staat om de auto te versnellen, maar leidt tot een lager toerental voor een lager verbruik (en dus uitstoot) en ook tot minder motorgeluid. Hij heeft dus wel degelijk nut. Trommel- in plaats van schijfremmen, tot slot, is een goedkopere oplossing voor de fabrikant.
De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten.
Een reguliere streekbus woog tot dan toe rond de 11.000 kilo, de Ambassador weegt circa 8700 kilogram.
Reservebrandstof in jerrycan meenemen voor auto of bus
Wel moet de reservebrandstof worden vervoerd in draagbare brandstofrecipiënten, zoals jerrycans, en mag er niet meer dan 60 liter per transporteenheid worden vervoerd.
Maar in Nederland staan er inmiddels altijd beperkende borden langs de autosnelweg. Dit zijn meestal de borden die aangeven dat je tussen 6 uur 's ochtends en 7 uur 's avonds maximaal 100 km/u mag. Buiten die tijden mag je dan gewoon weer 130 km/u rijden.
Autobahnen in Duitsland zijn wereldwijd bekend omdat het een van de weinige autosnelwegen in de wereld zijn waar (op ongeveer 3/4 van het totale netwerk) geen snelheidslimiet geldt. Er is wel een adviessnelheid van 130 km/u.
De maximumsnelheid gaat volgend jaar op drie stukken snelweg overdag naar 130 kilometer per uur. Het gaat om de A6 tussen Lelystad Noord en de Ketelbrug, de A7 op de Afsluitdijk en de A7 tussen Winschoten en de Duitse grens.