De meeste autofabrikanten geven vijf tot tien jaar - of tot wel 300.000 kilometer - garantie op de benodigde batterijen van een elektrische auto. Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste batterijen ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen.
De kosten voor het vervangen van de accu van een elektrische auto kunnen variëren van 1.000 tot 6.000 euro. Dit lijkt misschien een hoge prijs, maar er zijn verschillende factoren die een rol spelen bij het vervangen van de accu. Zo spelen de productiekosten een grote rol bij de prijsopbouw van een nieuwe accu.
Levensduur: hoe lang gaat de accu in een elektrisch voertuig mee? Volgens experts gaat het batterijpakket onder normale omstandigheden tussen de 10 en 20 jaar mee, voor dit vervangen dient te worden. De meeste automerken hanteren bij elektrische auto's een garantieperiode van 8 jaar of 160.000 kilometer.
Op basis daarvan berekende de ING dat de restwaarde van een EV na 5 jaar en gemiddeld 125.000 km rond de 44% van de nieuwwaarde ligt. Ter vergelijking: voor een dieselauto ligt dat volgens de ING economen slechts rond de 31%, voor een benzine auto zou je na die 5 jaar nog rond de 38% van de nieuwwaarde terugkrijgen.
Volgens experts gaat de accu van een elektrische auto, afhankelijk van de kwaliteit, 160.000 tot 320.000 kilometer mee voordat ie vervangen moet worden. Dat is zo'n 10 tot 20 jaar.
Wat kost een nieuwe Tesla-accu? Een volledige nieuwe Tesla-accu kost doorgaans tussen de €10.000 en €16.000, exclusief montage en bijkomende kosten. Dit kan in totaal oplopen tot wel €20.000. Dit is een flinke investering voor veel Tesla-rijders, waardoor Tesla-accu revisie een aantrekkelijk alternatief vormt.
Hoewel elektrische rijders tot 2025 volledig zijn vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting (in de volksmond ook wel wegenbelasting genoemd), wordt deze vrijstelling per 1 januari teruggeschroefd tot 75 procent. Je zal dan dus 25 procent van het reguliere wegenbelastingtarief moeten betalen.
Goed nieuws voor de gemiddelde kosten. Want tot en met 2024 ben je met een volledig elektrische auto vrijgesteld van wegenbelasting.Ten opzichte van een brandstofauto bespaar je zo'n € 300,- per jaar (dit is afhankelijk van het gewicht van de brandstofauto). Dat geldt ook voor een tweedehands elektrische auto.
De Nissan Leaf schopt het tot het top-10 lijstje van elektrische auto's die goed hun waarde behouden. Na een periode van 4 jaar en 40.000 kilometer krijg je circa 47% van de nieuwwaarde terug voor je Leaf.
Gemiddeld 40.000 kilometer. Bij elektrische auto's vaak minder. Remblokken: sterk afhankelijk van de rijstijl. Gemiddeld 60.000 kilometer.
Het kan geen kwaad om je elektrische auto daar te laten staan, want je auto zorgt er zelf voor dat de batterij nooit té vol raakt. In je auto zit een batterijmanagementsysteem (BMS) die de maximale lading van je batterij bepaalt.
Wat kost elektrisch rijden per kilometer
Zo kost elektrisch rijden € 3,90 euro per 100 km als je jouw auto thuis oplaadt, tussen de € 4,50 en € 9 per 100 km als je een openbare laadpaal gebruikt en tussen de € 6 en € 13,50 per 100 km als je hem aan een snellaadpaal koppelt.
Bij de meeste merken bedraagt de garantie op de accu 8 jaar of 160.000 kilometer, afhankelijk wat als eerste wordt bereikt. Bij Tesla is de garantie afhankelijk van het model.
De verwachte levensduur van een hybride auto is te vergelijken met iedere andere 'normale' auto. Je mag ervan uitgaan dat je hybride auto ongeveer 15 jaar meegaat. Hoe lang een auto daadwerkelijk meegaat, hangt af van hoe je de auto gebruikt. Rijd je veel snelwegen, veel steden, veel file?
Gemiddeld kost de installatie van een laadpaal thuis tussen de € 850,- en € 1.250,-. De kosten zijn lager bij weinig tot geen graafwerkzaamheden, en hoger bij grotere afstanden.
Een elektrische auto verliest gemiddeld 15 procent meer aan waarde dan een auto met een verbrandingsmotor. Dat is opmerkelijk, want tot 2022 hielden elektrische auto's de restwaarde juist beter vast dan auto's met een verbrandingsmotor.
Want in het betrouwbaarheidsonderzoek van de Duitse ANWB – de ADAC – komt een verrassende winnaar naar voren bij de elektrische auto's. Het is niet de ID. 3 die onderdeel was van een miljardeninvestering, maar de simpele e-Golf. Jazeker, de betrouwbaarste EV blijkt een benzineauto die 'even snel' is omgebouwd.
Waarom betaalde je voorheen geen wegenbelasting voor elektrische auto's? Volledig elektrische auto's en andere voertuigen zonder directe CO2-uitstoot (zoals elektrische motoren, bussen en vrachtwagens) waren tot het einde van 2024 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (de officiële naam van wegenbelasting).
Onderhoud aan een elektrische auto is goedkoper dan onderhoud aan een brandstofauto. Dat de kosten lager zijn bij een elektrische auto heeft te maken met de onderdelen. Een elektrische auto bezit minder slijtage-gevoelige onderdelen. Denk hierbij aan een oliefilter, distributieriem, uitlaatsysteem of de bougies.
Het hangt af van uw prioriteiten. Elektrische auto's zijn milieuvriendelijker en goedkoper in gebruik, maar benzineauto's bieden meer gemak met wijdverspreide tankstations en lagere initiële kosten .
De geschatte jaarlijkse kosten vanverzekering voor een elektrische auto variëren van ongeveer €400 voor een WA-dekking tot gemiddeld €600 voor een uitgebreide dekking..
Vanaf 2026 tot en met 2029 krijg je nog 25 procent korting op de wegenbelasting. Oftewel: je gaat 75 procent betalen. Vooralsnog blijft het benzinetarief hierbij het uitgangspunt vormen. Pas vanaf 2030 verdwijnt de korting op wegenbelasting helemaal en betaal je het volledige tarief.
Motorrijtuigenbelasting, ook wel wegenbelasting of houderschapsbelasting (HSB) genoemd, is de belasting die u betaalt bij alle auto's in uw wagenpark. De motorrijtuigenbelasting is afhankelijk van de brandstof, emissie (uitstoot van CO2 en fijnstof) en het gewicht van de auto.