Met die zin bied je de lezer een mogelijkheid tot contact. Je zegt bijvoorbeeld waar hij terecht kan met verdere vragen. Kijk wel uit voor verouderde zinnen als 'In afwachting van uw reactie, verblijf ik. ' Beter is 'Ik zie uw reactie graag tegemoet' of 'Graag horen wij of u gebruik wilt maken van dit aanbod.
Je kunt een brief of email afsluiten door in afwachting van uw reactie, of in afwachting van uw reactie verblijf ik te gebruiken. Op deze manier sluit je de brief erg zakelijk af. Het is een klassieke, formele en afstandelijke afsluiting.
Gebruik deze klassieke slotzinnen als eventuele inspiratie: Wij vertrouwen erop u hiermee van dienst te zijn geweest. Vertrouwende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Wij zien uw antwoord met belangstelling tegemoet.
Je zou een afsluiting zoals “In afwachting van uw reactie verblijf ik” of “Erop vertrouwend dat u volledig bent geïnformeerd” kunnen gebruiken. Zo sluit je die brief natuurlijk behoorlijk zakelijk af, ook al wil je daarbij natuurlijk niet te ouderwets overkomen.
Houd het onderwerp kort en krachtig en doeltreffend. Denk iets langer na dan je normaal gesproken deed om tot een goed onderwerp te komen, dit betaalt zich toch weer terug in de reactiesnelheid op je e-mail. Vraag jezelf bij het bedenken van het onderwerp af of de ontvanger ook begrijpt wat je hiermee bedoeld.
Om je brief op een meer formele manier af te sluiten kun je kiezen voor "Met vriendelijke groeten," "Hartelijke groeten," of "Beste groet." Een meer informele brief kun je afsluiten met "Veel liefs," "Groetjes," of "Het beste."
"Alvast bedankt," of "op voorhand bedankt," blijken dé manier om een antwoord los te krijgen. "Dankjewel," en "bedankt," prijkten op een mooie tweede plaats.
In een brief of een e-mail doe je dat meteen aan het begin met de aanhef. Met deze introducerende woorden begroet je de lezer. Dat kan op een formele manier met bijvoorbeeld Geachte of op een informele manier met bijvoorbeeld Beste.
De slotformule is de groet waarmee je afsluit. Stem deze af op de andere onderdelen van je brief of e-mail, zoals de aanhef. Bij een formele aanhef gebruik je dus ook een formele of neutrale slotformule. Een veelgebruikte neutrale slotformule is Met vriendelijke groet of Met vriendelijke groeten.
Woorden die je meent. Als jij een e-mail naar een klant verstuurt met een oplossing voor een probleem of als je een offerte verstrekt hebt, dan kan het beëindigen van de correspondentie met 'neem gerust contact op als u vragen heeft' bijzonder veel nut hebben, en zijn het tevens woorden die je absoluut meent.
Bij voorbaat (met een t op het einde) is goed. Bij voorbaat betekent 'van tevoren', 'nog voordat iets gebeurd of gedaan is'. Voorbaat is een oud woord voor 'voordeel', of eigenlijk: 'vooraf verkregen voordeel'. Voor- betekent hier 'vooraf' en baat is een oud woord voor voordeel.
Start je de e-mail met Geachte, blijf dan consequent en spreek de geadresseerde in de hele e-mail aan met u. In de andere gevallen gebruik je 'je' en 'jij'. Na de aanhef volgt een korte inleiding. Hierin schrijf je waarom je de e-mail stuurt of schrijf je iets aardigs voor de ander.
Selecteer een overtuigend onderwerp voor je e-mail. Adresseer en begroet de ontvanger op een gepaste manier. Vermeld de belangrijkste informatie aan het begin. Structureer de inhoud op een compacte en overzichtelijke manier.
Als iemand je bedankt zeg je: “Graag gedaan.” Of: “Helemaal goed!” Ook “Niets te danken” kan, al ben ik het er niet helemaal mee eens, want ik vind juist dat er wél wat te danken valt. Als ik de pakketbezorger of mijn mondhygiënist of de boekhouder bedank, vind ik “Tot je dienst” een gepaste reactie.
De formulering hartelijk dank is enigszins uitzonderlijk: dank is immers een de-woord, en een bijvoeglijk naamwoord voor een de-woord wordt normaal gesproken met een e geschreven; vergelijk hartelijke groet en hartelijke ontvangst.
Vertel in deze brief iets wat je misschien niet vaak uitspreekt, maar toch voelt en wilt delen. Misschien wil je iets vertellen waarover je je verdrietig voelt, wat je hebt gemist of iets wat je spijt. Het kan zijn dat je een bepaalde angst voelt, bijvoorbeeld de ander te kwetsen.
Geachte heer/mevrouw, (wanneer je niet weet of het een man of vrouw is en je weet geen achternaam). Dit gebruik je in officiële brieven. Je gebruikt het wanneer je iemand niet kent of wanneer iemand ver van je af staat.
Bovenaan de brief vermeldt u uw adres en dat van de geadresseerde, de datum en de aanhef. U sluit de brief af met uw naam en handtekening.
Gebruik een vriendelijke toon in je e-mail, groet vriendelijk en gebruik niet te scherpte bewoordingen. Behandel de nodige onderwerpen in je herinneringsmail zodat de ontvanger weet wat je wilt. Zorg dat je e-mail geen fouten bevat zodat je niet alleen vriendelijk overkomt, maar ook professioneel.
Maak samen van de volgende zinnen beleefde vragen: Voorbeeld: - Ik wil dat je het raam dichtdoet: Wil je (misschien) het raam even dicht doen? - Ik vraag of je een potlood voor me hebt. Mag ik (misschien) je potlood even lenen?