Een doelgroep is een groep mensen of klanten die een bedrijf of organisatie wil benaderen om een product, dienst of informatie onder de aandacht te brengen.
Om een doelgroep vast te stellen moet je kijken naar kenmerkende eigenschappen. Denk aan geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, inkomen, etc. Zodra je dat hebt gedefinieerd, heb je een duidelijk herkenbare doelgroep.
In de marketing kunnen doelgroepen onder meer gedefinieerd worden in termen van leeftijd, geslacht, uitgavenpatroon, opleidingsniveau of rijkdom. In de politiek spelen vaak ook kenmerken als levensovertuiging of maatschappelijke positie een rol.
Binnen een markt kunnen doelgroepen worden onderscheiden doordat de leden van de groep bepaalde kenmerken delen. Enkele voorbeelden van doelgroepen: jongeren, hoger opgeleiden, huisvrouwen, werkzoekenden en early adopters. In marketing neemt het begrip doelgroep een belangrijke plaats in.
' Het segmenteren van de markt is het opdelen van een markt in specifieke segmenten oftewel doelgroepen. Een segment is een groep (potentiële) afnemers die overeenkomen op een aantal kenmerken. Je kunt bijvoorbeeld segmenteren op geslacht, leeftijd, beroep of opleiding.
Wie zijn mijn potentiële klanten en welke behoeften hebben ze? Zet de kenmerken van je potentiële klanten op een rij. Je kunt hierbij een persona ontwikkelen, waarbij je de klanten als het ware tot leven brengt. Beschrijf bijvoorbeeld de hobby's, het werk, welke kranten er gelezen worden, of je klant kinderen heeft.
Waarom is het belangrijk om je doelgroep te weten?
Door je doelgroep te analyseren kom je achter de juiste informatie om je producten en diensten goed aan te kunnen bieden. Denk hierbij aan leeftijd, nationaliteit(en) en hoe je ze het beste kunt bereiken. Bijvoorbeeld online via social media of juist offline op beurzen en evenementen.
Om je op weg te helpen met het bepalen van je doelgroep heb ik hieronder vijf vragen geformuleerd. ... Je doelgroep bepalen – 5 vragen die je jezelf moet stellen
Om een duurzame klantervaring te creëren moet je niet alleen weten wat je klanten vandaag willen, maar ook wat zij morgen, over een week en misschien zelfs over een jaar willen. Inzicht is key. ... Andere dingen waar je op kunt letten zijn:
Welke pagina's op je site worden het vaakst bekeken? ...
In dit licht onderscheiden we drie marktbewerkings- of segmentatiestrategieën: Ongedifferentieerde marketing; Geconcentreerde marketing; Gedifferentieerde marketing.
Wanneer je inzicht wil krijgen in wie je (potentiële) doelgroep is, waar zij zich mee bezig houdt en wat de houding is of behoeften zijn, dan zet je doelgroeponderzoek in. Dit type onderzoek legt de focus op de doelgroep zelf en minder op het product of de dienst van de opdrachtgever.
Levensstijl is een intrapersoonlijke factor in de verklaring van het consumentengedrag en kan gemeten worden door te kijken naar de wijze waarop mensen hun geld en hun tijd besteden. Toch wordt ook hierbij kritiek geleverd op de meetbaarheid.
Segmenteren helpt je in dit stadium om te bepalen welke doelgroep je nader gaat onderzoeken om erachter te komen hoe je met je product goed aan kunt sluiten op problemen of behoe ften die spelen bij die klantgroep.
Een doelgroepanalyse is een onderzoek, dat je uitvoert naar (toekomstige) klanten. Met dit onderzoek achterhaal je hun wensen en behoeften. De onderzoeksresultaten gebruik je daarna om (toekomstige) klanten effectiever te benaderen. Bijvoorbeeld door te helpen bij hun problemen of vraagstukken.
Een segment moet een bepaalde omvang – omzetmogelijkheden – hebben om winstgevend te kunnen zijn. Immers, alle kosten voor productontwikkeling, distributie, promotie en productie moeten worden goedgemaakt. Wat 'groot genoeg' precies inhoudt, is afhankelijk van de grootte van de onderneming.