Betekenis brandend olielampjeHet geel/oranje lampje is vaak een wake up call, en wordt het tijd dat u de olie moet bijvullen. Vaak kunt u dit bevestigen door op uw instrumentenpaneel of het display te kijken, die je meer informatie geeft over het motoroliepeil.
Doorrijden. Bij deze waarschuwingslampjes kunt u nog doorrijden, maar is het vaak wel belangrijk snel een garage te bezoeken. Brandt dit lampje oranje dan is het oliepeil te laag. U kunt uw reis vervolgen, maar vul zo spoedig mogelijk de olie bij.
Belangrijk om rekening mee te houden is de kleur van het dashboardlampje. Wanneer het lampje brandt maar niet rood is en het oliepeil is gewoon in orde, dan kun je prima zelf naar de garage rijden. Absolute haast is niet nodig. Is het lampje rood, dan moet je de motor niet meer starten omdat het probleem kritiek is.
Geel of rood olielampje
Heel vaak, wanneer dit lampje geel is, duidt dit op een laag oliepeil: om dit te bevestigen, hebben auto's soms een extra indicator, op het instrumentenpaneel of het display, die je meer informatie geeft over het motoroliepeil.
Accu. Het Accu lampje zal altijd even branden als de auto gestart wordt, Daarna moet het lampje uitgaan. Gaat het lampje niet uit kan dit betekenen dat er een storing kan zijn aan de dynamo, distributieriem of de stroomkabels van de auto.
Wat te doen? Bezoek zo snel mogelijk de werkplaats, lees het storingsgeheugen uit en laat het defect indien nodig repareren. Snel knipperen van het controlelampje van de motor.
De verschillende kleuren van de lampjes
Groen: Een groen lampje geeft aan dat alles goed werkt. Geel/Oranje: Bij een geel/oranje lampje moet u uw auto zo snel mogelijk laten nakijken.
Kunt u doorrijden met een brandend motorstoringslampje? Om ergere problemen te voorkomen is het aan te ramen om uw brandende motorstoringslampje zo snel mogelijk op te laten lossen. Echter, in het geval van een oranje lampje kunt u door blijven rijden, maar wanneer deze rood is moet u direct stoppen.
Het klinkt vrij logisch: is het lampje oranje dan is de olie bijna op en moet je dit bijvullen. Is het lampje rood, dan is het probleem groter. Met een rood olielampje kun je niet doorrijden. Motorolie is een smeermiddel voor de motor van je auto.
Olielampje brandt: kan ik doorrijden? Als het olielampje brandt of knippert tijdens het rijden, is het belangrijk om uw auto snel aan de kant te zetten. Wacht 5 minuten na het uitzetten van de motor en controleer daarna het oliepeil.
Als het motorstoringslampje brandt, is er iets mis met je motor of met de elektronica die de brandstofinspuiting en ontsteking regelt. Ook kan er een storing zijn in je katalysator of lambdasonde. Dat klinkt als dure reparaties en dat zijn het vaak ook.
Bij extreem laag oliepeil gaat er een rood lampje branden op het dashboard. Stop direct met rijden, want het doorrijden kan immers zorgen voor grote problemen. Vul als het kan direct olie bij totdat het olie weer op peil is.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft. Wanneer een verbrandingsmotor in een auto loopt dan wordt de motorolie door het motorblok gepompt.
Juiste niveau motorolie
Mocht dit niet gebeuren draaien de tandwielen tegen elkaar, waardoor de motor direct stuk zal draaien.. Wanneer het rode olie lampje gaat branden raden wij u daarom aan direct olie bij te vullen. Het is ook verstandig om een 1-liter flesje Mobil 1 olie in uw auto bij u te hebben.
Indien het oliedruklampje in een vaste frequentie knippert, stelt de auto vast dat het tijd is om de motorolie te vervangen. Wanneer dit onlangs gedaan is, heeft men verzuimd de onderhoudsindicator te resetten. Het is dus geen groot gebrek maar zeker noodzakelijk om hiervoor de garage te bezoeken.
Het vervangen van de oliepomp in een gespecialiseerde garage duurt ongeveer twee en een half tot drie uur, soms tot vijf uur. Met een gemiddeld uurtarief van 80 euro liggen de kosten tussen de 200 en 400 euro. Al met al moet u bereid zijn om tussen de 290 en 1.030 euro te betalen voor het vervangen van de oliepomp.
Lees het niveau van de motorolie af op de peilstok. Er staan twee streepjes op de stok: een minimum en een maximum. Tussen de twee streepjes zit 1 liter verschil, dit geldt voor alle auto's. Zit het oliepeil tussen de twee streepjes, dan is de motorolie bijvullen niet nodig.
Waar de ene fabrikant over 'normaal' verbruik spreekt bij 1 liter per 1.500 kilometer kan de ander een norm hanteren van 1 liter per 5.000 kilometer. Het bijvullen van de olie zal de gebruiker in de regel alleen doen als daar een reden voor is en dat is in de praktijk pas als het waarschuwingslampje gaat branden.
De meest voorkomende oorzaak van een te hoge olieconsumptie is een lekkage. Ergens in het motorsysteem ontsnapt de olie. Daar kunnen veel oorzaken voor zijn. Een versleten koppakking, lekkende klepgeleiders (seals), versleten zuigerveren, maar ook gebruik van verkeerde olie of een te hoge oliedruk kan de oorzaak zijn.
Wanneer het motormanagement lampje in jouw auto gaat branden, betekent dit dat er een storing gedetecteerd is in het motormanagementsysteem. Dit signaal geeft aan dat er iets niet in orde is en dat er actie ondernomen moet worden.
Dit lampje is een bedieningsfunctie van uw voertuig. Als het controlelampje van de motor niet brandt bij het starten, is het defect en moet het worden vervangen. Na het starten moet het motorcontrolelampje vanzelf uitgaan.
Het antwoord is: nee. Door zaken zoals het antiblokkeersysteem, het stabiliteitscontrolesysteem en de elektronische stuurbekrachtiging mee te nemen in de APK-eisen, sluit het net zich langzaam om de ECU, maar in theorie zorgt een brandend motorlampje nog steeds niet direct voor afkeur.
Bij een geel of oranje lampje op het dashboard kun je nog wel even doorrijden, maar pas wel je snelheid aan en ga rechts rijden. Stop op een veilige plaats en controleer wat er aan de hand is. Rij, als het nog kan, dan naar een garage.
Er hoeft niet direct gestopt te worden als het lampje brandt, maar het is wel een indicatie dat er iets mis is wat verholpen moet worden. Gevolgschade van doorrijden met een brandend lampje is niet uitgesloten, en de uitlaatgassen kunnen meer vervuilend zijn dan in het normale geval.
Oliedruk te laag
Vooral een lage oliedruk wordt vaak genoemd. Wanneer de oliedruk te laag is, komt de olie niet in alle delen van de motor die gesmeerd moeten worden. Concreet betekent dit dat er te veel frictie is tijdens het draaien van de bewegende delen die hierdoor harder slijten.