De beste verbranding kunt u herkennen aan een Koffiebruin/melk kleur. Roetaanslag duidt op een lage compressiedruk, slechte verbranding of een te rijk mengsel. Wanneer een bougie wit is aangeslagen duidt dit op een te heet geworden bougie.
Een witte bougie duid erop dat het mengsel te arm is, de ontsteking te vroeg of de bougie te warm. In het eerste geval moet er een grotere sproeier in. Wanneer de ontsteking te vroeg staat, moet deze later gezet worden. Als de bougie te warm blijkt te zijn, moet er een koudere bougie in.
Een goed werkende bougie herken je aan de koffiebruine kleur, de bougie bereikt dan de juiste temperatuur. Is je bougie wit dan is de verbranding te heet.
Denk echter dat je het probleem niet bij je bougies moet zoeken, maar elders: Natte bougie = geen/slechte ontbranding van het mengsel -> ophoping van benzine, nat worden van bougie => helemaal niet meer ontbranden -> natte bougie.
Zwarte bougies zijn een teken van een zwakke vonk of te veel brandstof in het lucht-brandstofmengsel.
Wanneer je auto in stilstand draait, zou je de motor soepel en zonder horten en stoten moeten voelen. Als je een onregelmatige of schokkerige stationairloop ervaart, kan dit wijzen op bougies die niet langer hun werk naar behoren doen.
Eén van de meest voorkomende tekenen is een slechte start van de motor. Als je auto moeite heeft om te starten of als je een vertraging opmerkt voordat de motor aanslaat, kunnen de bougies de boosdoener zijn. Slechte bougies kunnen ook leiden tot onregelmatige of schokkerige toerentallen.
Er zijn verschillende soorten bougies beschikbaar, waaronder koperen bougies, platina bougies en iridium bougies. De juiste keuze hangt af van het type voertuig dat je hebt en je specifieke rijbehoeften. Koperen bougies zijn meestal de goedkoopste optie, maar ze hebben de kortste levensduur.
Het warmtebereik van een bougie wordt meestal gespecificeerd als een getal, waarbij sommige fabrikanten oplopende cijfers gebruiken voor hetere bougies en andere het tegenovergestelde doen, waarbij ze oplopende cijfers gebruiken voor koudere bougies.
Bougies hebben geen vastgelegde levensduur, echter wordt de grens vaak gesteld dat ze na ongeveer 20.000 tot 30.000 kilometer aan vervanging toe zijn. Heeft u bougies van hoogwaardig materiaal zoals Platinum of Iridium, dan gaan ze vaak langer mee, soms tot wel 90.000 km.
Dit is de normale situatie. Deze bougie heeft gelopen onder normale omstandigheden in een “gezonde” motor. Dankzij deze goede omstandigheden is de aanslag licht gekleurd of grijs. Dit komt overeen met de juiste benzine.
De beste verbranding kunt u herkennen aan een Koffiebruin/melk kleur. Roetaanslag duidt op een lage compressiedruk, slechte verbranding of een te rijk mengsel. Wanneer een bougie wit is aangeslagen duidt dit op een te heet geworden bougie.
Oranje is de vrolijkste lichtkleur. Oranje staat voor de combinatie van geluk (geel) en rood (energie) en stimuleert volgens onderzoekers de zuurstoftoevoer naar de hersenen en dus de hersenactiviteit. Deze prachtige kleur stimuleert, verwarmt, maakt creatief en stemt vrolijk.
Een warmere bougie kan vergeleken met een koudere bougie veel minder warmte afgeven aan de cilinderkop. Als de temperatuur van de elektrode te hoog is dan zal de brandstof op de elektrode te snel verdampen. Dit resulteert in een te hoge compressie en te vroege ontsteking van het brandstof/lucht mengsel.
Bij een te rijk mengsel ziet je bougie er zwart en smerig uit. Bij een te arm mengsel ziet je bougie wit. De gasnaald zorgt ervoor dat je mengsel goed begeleid word. En regelt hoever de sproeier open staat op verschillende standen van de gas schuif.
Bougie van je scooter schoonmaken
Je kunt een staalborstel gebruiken om vuil en stof uit de naden van de bougie te borstelen, zodat de cilinderkop en de bougie weer beter contact maken. Een bougie slijt natuurlijk wel, dus op den duur moet je hem wel vervangen.
Het verschil komt voort uit het feit dat deze gloeibougies gebruikt worden in auto's die diesel gebruiken. Wat is het verschil tussen beide? Bougies worden gebruikt om een vonk te creëren, terwijl gloeibougies worden gebruikt om de dieselbrandstof in de auto te verwarmen.
Het kleinere contactoppervlak vermindert de warmteoverdracht van het keramiek, waardoor de bougie op een hogere temperatuur loopt. Ondertussen hebben koude bougies een groter contactoppervlak en werken ze bij lagere temperaturen. Krachtige auto's hebben vaak koude bougies nodig, omdat ze al zoveel warmte genereren.
Wat is het verschil tussen een warme en een koude bougie. Kort gezegd, bij een warme bougie gaat het deel van de warmte die de motor via de bougie aan de cilinder afstaat, via een langere weg dan bij een koude bougie, (dus de motor blijft daardoor wat warmer) Dit betekent bv.
Wanneer u de staat van een bougie gaat controleren, is de eerste check kijken of de bougie er nog goed uitziet. Een beetje viezigheid is niet erg, maar sterke aanslag of vuil kan problematisch zijn. Dan is het waarschijnlijk tijd om een nieuwe bougie te kopen. Controleer ook of de elektrodeafstand nog goed is.
De warmtegraad van een bougie geeft aan, in hoeverre die bougie in staat is om de opgenomen warmte aan de directe omgeving af te dragen. Wat doet het? De bedrijfstemperatuur van een bougie bedraagt, afhankelijk van de bedrijfsomstandigheden en de constructie, 400-850 °C.
“Iridium is een zeer slijtvast metaal, zes keer harder dan platina. Met een zeer hoog smeltpunt van 2450 0C is de vonkerosie minimaal. Daardoor gaan de IX-bougies veel langer mee dan gewone nikkel bougies.
Koffiebruin en schoon
Zo moet je bougie eruit zien. Koffiebruin. Dit duidt op een goed mengsel en goede onsteking! Je bougie moet er in grote lijnen zo uit zien!
Voor het controleren van de bougies kijk je naar de metalen contacten. Deze moeten scherpe, rechte zijkanten hebben en overal even dikt zijn. Kijk naar de kleur van het ijzer. Als dit afwijkt van de kleur van de andere bougies, is dit een teken dat de verbranding in die cilinder anders is.
Bovendien kan doorrijden met een kapotte bougie andere onderdelen van de motor beschadigen, wat kan leiden tot kostbare reparaties. Dus, als je vermoedt dat een bougie kapot is, is het verstandig om zo snel mogelijk deze te vervangen of naar een garage te gaan om het te laten te laten vervangen.