Socialbesitas is het verschijnsel dat jongeren continu bezig zijn met informatie afkomstig van sociale media,het is een verslaving aan het gebruik van deze media.
Betekenis. Verschijnsel waarbij iemand overstelpt wordt door allerlei soorten informatie afkomstig van social media; informatieovervloed veroorzaakt door het gebruik van social media.
Met socialbesitas kan je je slecht concentreren, school- en werkprestaties schieten achteruit en je ligt in bed nog te woelen en te draaien. Snel even aan je vrienden laten weten! Socialbesitas kan zich uiten in fear of missing out, dat is de angst om ook maar iets te missen van al dat leuks online.
Een belangrijk onderwerp bij social media is privacy, omdat er nogal wat gevaren zitten aan het gebruik ervan. Het grootste gevaar is identiteitsfraude.
Het gebruik van social media kan een negatieve invloed hebben op het dagelijks leven. Met name jongeren ervaren een achteruitgang in concentratie en uitgerustheid. Vaak zijn zij bang om dingen te missen. Social media kunnen zowel sociaal als asociaal zijn.
Social media kan onder andere het zelfvertrouwen vergroten, sociale steun geven, maar ook lotgenoten in contact brengen met elkaar. Jongeren geven daarnaast aan het fijn te vinden om met onbekenden, in een niet-oordelende en anonieme omgeving, over hun problemen te praten.
Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent). Vooral 65- tot 75‑jarigen gebruiken de laatste jaren vaker sociale media. In 2019 was 76 procent van de mensen in deze leeftijdscategorie actief op sociale media, tegen 40 procent in 2014.
Social media is een verzamelnaam voor alle online platformen die interactie tussen de gebruikers mogelijk maken. Gebruikers op social media kunnen via verschillende kanalen met elkaar communiceren, foto's en/of video's publiceren, informatie met elkaar delen, een discussie aangaan et cetera.
Zo'n 4 miljoen Nederlanders gebruiken nu Tiktok. De grote verliezers zijn Facebook en Twitter, de sociale media verliezen beiden zo'n half miljoen gebruikers. WhatsApp blijft de grootste met 13,3 miljoen gebruikers, gevolgd door YouTube met 9,9 miljoen. Beiden groeide met 7 procent t.o.v. vorig jaar.
Wanneer je veel op social media zit, gaan je hersenen anders werken. Je hersenen worden bij het zien van alle foto's, statusupdates en filmpjes in korte tijd blootgesteld aan heel veel informatie die snel voorbij flitst. De hersenen krijgen dus heel veel informatie te verwerken en dat is best pittig.
Steeds meer onderzoek laat zien dat social media gebruik behoorlijk negatieve effecten kan hebben op de mentale gezondheid, vooral bij jongvolwassenen. Wie veel op de socials zit kan bijvoorbeeld last krijgen van een laag zelfbeeld, depressie, eenzaamheid en andere verschijnselen waardoor je je ongelukkig voelt.
Wetenschappelijk is het bestaan van een sociale media verslaving nog niet bewezen. Officieel is het dus ook nog geen verslaving. Echter in de praktijk zien we steeds vaker dat mensen in de problemen komen doordat ze te veel en te vaak sociale media gebruiken.
Fysieke en mentale reactie. Als je veel op social media zit, kan dat psychische klachten veroorzaken. Bijvoorbeeld angst, depressie en slaapproblemen. Iemand die veel last heeft van FOMO kan ook lichamelijke reacties krijgen, zoals zweten, nervositeit en hartkloppingen.
Social media geven kansen om vrienden te maken, dingen te leren en om je gevoelens te uiten. Social media geven kansen om vrienden te maken, dingen te leren en om je gevoelens te uiten.
Facebook gebruikers naar leeftijd
In de doelgroep 20 – 29 jaar maakt maar liefst 82% gebruik van Facebook, wat daalt naar 77% in de leeftijd tussen de 40 – 64 jaar. Uw (ver)kopers bevinden zich dus nog steeds massaal op dit platform!
WhatsApp is niet echt een socialmediaplatform maar wordt wel vaak gerekend onder social media.
Nou, wist je dat Instagram het meest populair is onder jongeren? De meeste gebruikers zijn dan ook jongeren tussen 15-19 jaar. Van deze groep jongeren heeft meer dan 73% een Instagram account. Van de mensen tussen de 20 en 39 jaar heeft 46% een Instagram account.
Sociale media bieden een eenvoudige manier om te communiceren met familie, vrienden en bekenden, ook als deze verder weg wonen, waardoor mensen op de hoogte blijven van elkaars leven. Een ander belangrijk motief om sociale media te gebruiken is het zoeken en vinden van informatie.