R geeft aan of de bougie een ontstoringsweerstand heeft, in dit geval heeft de bougie een weerstand.
Hoe hoger het getal hoe "kouder" de bougie. De bougie voert namelijk warmte af, en een koude bougie doet dat sneller dan een warme bougie. Dus bij warm weer gebruik je een koude bougie omdat deze sneller de warmte afvoert...
Hoe hoger het nummer op de bougie des te kouder de elektrode van de bougie is. Bijvoorbeeld: Een NGK bougie nummer B6 is een warme bougie en een NGK B10 is een koude. Koude bougies worden toegepast om overmatige afbrand van de elektrode of vroegtijdig ontsteken te voorkomen.
Koffiebruin en schoon
Zo moet je bougie eruit zien. Koffiebruin. Dit duid op een goed mengsel en goedeonsteking! Je bougie moet er in grote lijnen zo uit zien!
Daarnaast verschillen de bougies van elkaar qua diameter, spoed en lengte, het formaat van de inbusdop en het soort afdichting (een zachte metalen ring of conische zitting).
Hoe herken ik kapotte bougies? Zoals eerder vermeld, kunnen versleten of defecte bougies leiden tot een slechte gasrespons, verminderde prestaties, stotteren of motorstoten. Startproblemen kunnen ook ontstaan als het meestal vetrijke mengsel niet wordt ontstoken.
Iridium bougies zijn momenteel de meest hoogwaardige oplossing. Iridium is een van de hardste edelmetalen en met een smeltpunt van 2450 graden zijn deze bougies zeer goed bestand tegen vonkerosie.
Zwarte bougies zijn een teken van een zwakke vonk of te veel brandstof in het lucht-brandstofmengsel.
Wanneer deze nat zijn en ruiken naar benzine dan heeft de motor geen juiste ontsteking of incorrecte injectiehoeveelheid (dus een defecte bobine of injector). Olie neerslag duidt op olie gebruik in de verbrandingskamer. Witte isolator (midden in de bougie rond de elektrode) de bougies worden te heet.
De symptomen zijn o.a.: i Onregelmatig stationair draaien: ongebruikelijke vibraties en geluiden zoals geratel of geklop komen uit de motor bij het stationair draaien. i Langzaam optrekken: Een ander teken van ontstekingsfouten als gevolg van versleten bougies is langzaam optrekken.
De beste verbranding kunt u herkennen aan een Koffiebruin/melk kleur. Roetaanslag duidt op een lage compressiedruk, slechte verbranding of een te rijk mengsel. Wanneer een bougie wit is aangeslagen duidt dit op een te heet geworden bougie.
Als de punt van de bougie te heet is, kan dit leiden tot voorontsteking, wat kan leiden tot ontploffing/kloppen en schade kan optreden. Als het te koud is, kunnen zich elektrisch geleidende afzettingen op de isolator vormen, waardoor vonkenergie verloren gaat of de vonkstroom daadwerkelijk wordt kortgesloten.
Bougies hebben geen vastgelegde levensduur, echter wordt de grens vaak gesteld dat ze na ongeveer 20.000 tot 30.000 kilometer aan vervanging toe zijn. Heeft u bougies van hoogwaardig materiaal zoals Platinum of Iridium, dan gaan ze vaak langer mee, soms tot wel 90.000 km.
De warmtegraad is een maat voor de thermische structuur van een bougie. Deze waarde geeft de maximale warmtebelasting van de bougie weer, als evenwicht tussen warmteabsorptie en warmteafvoer.
Dit kan gebeuren vanaf 850 graden Celsius. Blijft de bougie echter te koud, namelijk beneden de 450 graden, dan zullen niet alle roetdeeltjes in de verbrandingskamer verbranden. Dit betekent dat de zelfreinigende werking wegvalt en er roetdeeltjes neerslaan in de verbrandingskamer en achterblijven op de bougie.
Om de bougie te laten vonken is er een spanning tussen de 20.000 en 30.000 volt nodig. Een bobine zet de accuspanning (rond de 12 á 14,8 volt) om in deze hoogspanning.
De bobine is een transformator die er voor zorgt, dat de bougie van een hoge spanning wordt voorzien. De spanning van de accu is namelijk onvoldoende om een vonk te laten ontstaan die het mengsel tot ontbranding brengt. Via de bougiekabels, die speciaal zijn toegerust voor deze taak, wordt de spanning overgebracht.
Gebruik een staalborstel om de bougie schoon te maken. Maak je bougie NOOIT schoon met schuurmiddel. Controleer vervolgens of de afstand tussen de elektroden goed is afgesteld.
Ze gaan niet zomaar kapot, ze slijten langzaam. En waarom zou je met een kapotte bougie blijven rijden? het zelf doet (kan een rotkarweitje zijn).
Kan je doorrijden met een kapotte bougie? Het is over het algemeen niet aan te raden om door te rijden met een kapotte bougie. Ik zal je uitleggen waarom. Een kapotte bougie kan leiden tot motorproblemen, zoals een onregelmatige loop, haperingen tijdens het rijden en verminderde prestaties van de auto.
een bougie kan in principe binnen een minuut wel stuk gaan.. alleen al door bijv. verkeerd starten , maar kan ook andere oorzaken hebben zoals bijv. verkeerd afgesteld, versleten en/of slechte andere onderdelen die ervoor zorgen dat de bougie kapot gaat , of zoals hierboven , een verkeerd type bougie gebruiken...
Een Iridium bougie geeft door zijn uitvoering een krachtigere vonk, waardoor er een betere ontbranding is van het benzinemengsel. Hierdoor loopt de motor mooier (overslaan wordt voorkomen) en bij een armer afgestelde motor, is de ontbranding merkbaar beter.
Voor het ontsteken van de brandstof in de verbrandingsmotor genereert de bougie een vonk. De bobine heeft als taak om stroom te leveren die nodig is om de vonk van de bougie te kunnen genereren. Vanuit de bougiekabels ontvangt de bobine stroom, dit is een lage spanning.
SYMPTOMEN VAN EEN DEFECTE BOBINE: SYMPTOMEN
Motor start niet. Voertuig heeft overslaande ontstekingen. Slechte acceleratie of vermogensverlies.