–Wees een OEN: Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. Sta open voor de ander, wees eerlijk in hetgeen je duidelijk wilt maken en ben oprecht nieuwsgierig naar de ander.
Het OEN-principe (open, eerlijk en nieuwsgierig) geeft u handvatten en checkpunten binnen ieder gesprek. Door uzelf hier continu op te controleren, worden uw gesprekken waardevoller en komt u sneller tot de kern. Ook vermijdt u hiermee conflicten en miscommunicatie.
OEN staat voor Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. Sta open voor de ander, zorg dat je eerlijk bent en wees nieuwsgierig naar wat de ander te zeggen heeft.
NIVEA staat in de communicatie voor: Niet Invullen Voor Een Ander. Natuurlijk zal dat wel eens gebeuren, maar zorg er dan in ieder geval voor dat u één en ander met uw gesprekspartner afstemt.
Neem ANNA mee: Altijd Navragen, Nooit Aannemen
Navragen, niet aannemen.
Als iets onduidelijk is, vul dan niet in maar vraag na wat er bedoeld wordt. –Wees een OEN: Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. Sta open voor de ander, wees eerlijk in hetgeen je duidelijk wilt maken en ben oprecht nieuwsgierig naar de ander.
Luisteren is een kunst en een belangrijke gesprekstechniek in de zorg. Wie goed luistert naar bijvoorbeeld een patiënt, laat zien dat je erbij bent en dat je aandacht hebt voor hem. De patiënt voelt zich gehoord en wordt gestimuleerd om verder te vertellen. Zo kun jij je werk weer beter doen.
LSD betekent luisteren, samenvatten en doorvragen. Dat is wat anders dan meteen klaar staan met jouw oordeel, direct een mening over iets hebben of tal van aannames doen die nergens op gebaseerd zijn.
Een doelgericht gesprek is een goed gesprek voeren
Denk aan: Gebruik LSD: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Laat OMA thuis: stel Oordelen, Meningen en Aannamen uit. Neem ANNA mee: Altijd Navragen, Nooit (zomaar) Aannemen.
Verbale en non verbale communicatie
In een gesprek zijn niet alleen de woorden die je zegt belangrijk, de verbale communicatie. Nog belangrijker is de manier waarop je die woorden zegt en hoe je je gezicht of lichaamstaal daarbij gebruikt: de non-verbale communicatie.
Samenvatten is allereerst een teken van begrip. Je laat de ander merken dat je goed geluisterd hebt. Een samenvatting brengt impliciet over dat je onthouden hebt wat de ander verteld heeft, en wilt begrijpen hoe dit alles bij elkaar past. Samenvatten is ook een manier om het gesprek te sturen.
Gebruik instemming als middel om het gesprek te onderbreken. Geef je gesprekspartner gelijk en wees enthousiast. Hierdoor is de kans groot dat hij of zij zich gevleid voelt en dat je gesprekspartner denkt dat jij aan dezelfde kant staat in het gesprek. Dit geeft jou een kans om het gesprek over te nemen.
Praat over je date
Begin over iets leuks aan hem/ haar, iets wat hij/ zij aan heeft. Misschien niet een heel diepzinnig gesprek, maar een complimentje maken laat iemand zich in ieder geval goed voelen!
Daarom betekent NIVEA letterlijk 'de sneeuwwitte'.
Is het 'de oma' of 'het oma'?
Het is 'de oma', want oma is vrouwelijk. Als je het aanwijst is het 'die oma'.
Doorvragen doe je door het stellen van kritische vragen.
Kritische vragen zijn vragen waarmee je de kennis van de ander bevraagt; vragen stelt bij wat de ander zegt. Bijvoorbeeld tijdens een interview of tijdens een informeel gesprek (denk aan een date of als je uit eten bent met familie of vrienden).
Verbaal luisteren: vertellen dat je luistert
In je eigen woorden kan je laten merken dat je luistert naar ander. Laat de ander zijn verhaal vertellen. Met korte reacties moedig je de ander aan om door te vertellen: 'hm'; 'o' ;'vertel verder'' ;'en toen'.