Waarom maak je de DESTEP-analyse? Je maakt de DESTEP-analyse om kansen en bedreigingen te vinden. De gevonden trends en ontwikkelingen hebben mogelijk invloed op het bedrijf en bepalen deels het succes van de organisatie. Een bedrijf kan hierop inspelen.
Hiermee krijg je inzicht in de potentie van de markt, de grootte van de potentiële doelgroep en de ontwikkelingen die als kans en bedreiging kunnen worden beschouwd.
Het DESTEP-model maakt onderdeel uit van de marktanalyse en wordt gebruikt om de macro-omgeving van de afzetmarkten in kaart te brengen. Doel van de analyse is te bepalen wat de kansen en bedreigingen zijn van een macro-omgeving van een land waarin een bedrijf actief is (of wil zijn).
Hoe ziet een DESTEP-analyse eruit? De analyse wordt gedaan vanuit een zestal invalshoeken. De kansen en bedreigingen worden onderzocht aan de hand van een aantal relevante factoren. Er bestaat geen vaste lijst met factoren die onderzocht moet worden, maar verschilt per omgeving waarbinnen een organisatie opereert.
Doel van de DESTEP-analyse
Na het analyseren van de demografische, economische, sociaal-culturele, technologische, ecologische en politiek-juridische factoren komen kansen en bedreigingen naar voren. Deze kansen en bedreigingen neem je mee naar je confrontatiematrix om je marketingstrategie op af te stellen.
DESTEP is een afkorting voor zes factoren die samen een beeld geven van de macro-economische omgeving, namelijk: demografisch, economisch, sociaal-cultureel, technologisch, ecologisch en politiek-juridisch. In de afbeelding hieronder ziet u de factoren van de DESTEP-analyse weergegeven.
Hoe voer je de Destep-analyse uit?: 10 tips
Identificeer de belangrijkste en voor de organisatie meest relevante kansen en bedreigingen. Geef aan waarom en in welke mate deze kansen en bedreigingen belangrijk kunnen zijn voor de organisatie. Verdeel de kansen en bedreigingen in korte termijn en middellange termijn.
Wat is een DESTEP analyse? DESTEP is een kader dat organisaties gebruiken om beter inzicht te krijgen in hun externe omgeving en de invloed die deze omgeving op hen heeft. De DESTEP analyse is afgeleid van de veelgebruikte PEST analyse, die is ontwikkeld door professor Francis J.Aguilar van de Harvard Business School.
De STEP-analyse, ook PEST-analyse genoemd, is een bedrijfskundig kader. De eerste versie van dit kader werd in 1967 ontwikkeld door Harvard-professor Francis J.Aguilar. Hij ontwikkelde het om de Sociale, Technologische, Economische, en Politieke factoren op macro-omgevingsniveau in kaart te brengen.
Het DESTEP model staat voor demografische factoren, economische factoren, sociaal/culturele factoren, technologische factoren, ecologische factoren en politiek/juridische factoren. Door deze factoren te analyseren verkrijgt men een beeld van het landschap waarin een onderneming opereert.
Een SWOT-analyse, ook wel sterkte-zwakteanalyse genoemd, laat in een oogopslag zien waar kansen liggen voor je onderneming en wat extra aandacht vraagt. SWOT staat voor strengths, weaknesses, opportunities en threats. In vijf stappen maak je de SWOT-analyse, zodat je bedrijf kan groeien.
Met Sociaal culturele factoren bedoelen we factoren die met de cultuur en sociale normen en waarden van een land te maken hebben. In dit onderdeel van de DESTEP analyse ga je dus nadenken of jouw product of dienst soms conflicten met de heersende cultuur in het betreffende land kan hebben.
Het doel van de interne analyse is om de sterktes en zwaktes in kaart te brengen. Dit is voor de organisatie belangrijk om zich bewust te worden van de huidige situatie. De resultaten uit deze analyse kunnen bijdragen aan het vernieuwen of het aanpassen van de strategie.
SWOT staat voor de Engelse termen Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. In een SWOT-analyse koppel je de sterktes en zwaktes van een organisatie aan de kansen en bedreigingen in de markt. Met behulp van dit marketingmodel kun je later een goede marketingstrategie bepalen.
– Sociaal-culturele factoren
Bij het onderdeel sociaal-cultureel in de destep gaat het om factoren die invloed hebben op het gedrag en de opinie van de bevolking. Een voorbeeld van sociaal-culturele factoren zijn onderwerpen zoals het milieu, mensenrechten en energieverbruik.
Economisch. Economische factoren zijn kenmerken van de huidige en toekomstige economie rondom de onderneming. Factoren die een rol kunnen spelen, zijn: besteedbaar inkomen van de doelgroep, inkomstenbronnen, werkloosheid, consumentenvertrouwen en prijspeil van producten.
Sociaal-culturele achtergrond gaat over normen, waarden, gewoonten en gebruiken die iemand vanuit huis meekrijgt. De term 'sociaal' gaat over iemands thuissituatie en het sociale milieu waaruit iemand komt. De term 'cultureel' gaat over normen, waarden en gebruiken die iemand van huis uit meekrijgt.
Wat zijn belangrijke sociaal-culturele ontwikkelingen? Sociaal-culturele ontwikkelingen behelzen veel ontwikkelingen die relevant zijn voor volksgezondheid en zorg maar zich niet makkelijk laten kwantificeren, zoals internationale mobiliteit, veranderende normen en waarden en een veranderende rol/attitude van burgers.
Demografische factoren gaan over ontwikkelingen in de bevolkingssamenstelling, -groei en -omvang binnen de markt waarin het bedrijf zich bevindt. Hiermee krijg je inzicht in de potentie van de markt, de grootte van de potentiële doelgroep en de ontwikkelingen die als kans en bedreiging kunnen worden beschouwd.
Wat zijn ecologische factoren? Ecologische factoren hebben betrekking op de fysieke omgeving van het bedrijf die een kans of bedreiging kunnen vormen.
Schakel de Kamer van Koophandel in en word wijzer van hun kennisbank. Bezoek de bank en ga het gesprek aan. En hou online bronnen in de gaten die zich richten op zakelijke (marketing) trends, zodat je weet wat er speelt en hoe je kan inspringen op nieuwe ontwikkelingen.
In een SWOT-analyse zet je de interne analyse af tegen de externe analyse. De interne analyse kijkt op microniveau naar de werking binnen het bedrijf en bestaat uit de sterktes en zwaktes van het bedrijf.
Laat een data analyse doen voordat je een belangrijke beslissing neemt. Je beslist dan op basis van feiten en inzichten. Daarmee voorkomen je ongefundeerde beslissingen en eventuele problemen. Ook helpt een data analyse technische issues bloot te leggen, zodat je ze gericht kunt aanpakken.