DSG staat voor Direct Shift Gearbox. Het is een manier van automatisch schakelen waarbij een combinatie wordt gemaakt tussen schakelen en koppelen. Een normale automatische versnellingsbak schakelt met behulp van één koppeling naar een andere versnelling. Maar de DSG schakelt naar een andere koppeling.
DSG schakelt sneller
Selecteer de manuele stand, geef een tikje tegen de flippers aan het stuur en je wisselt vliegensvlug van versnelling. Zonder de tussenkomst van een koppelingspedaal.
Het grootste verschil tussen de DSG6 en de DSG7 is door LuK Clutch Systems ontwikkelde koppeling. Waar de DSG6 gebruik maakt van natte lamellenkoppelingen, gebruikt de DSG7 versnellingsbak twee droge platenkoppelingen. Daarnaast heeft de DSG7 een extra uitgaande as waar de achteruitversnelling aan gekoppeld is.
Standen automaat
Zet je de auto in de P-stand, dan blokkeert je versnellingsbak. Deze stand heeft dus als het ware hetzelfde effect als je handrem. Het zorgt ervoor dat je auto niet gaat rollen na het parkeren.
Bij het binnenrijden van een kettingwasstraat staat er meestal de volgende aanwijzing voor voertuigen met automatische transmissie: „Uit de versnelling, versnellingspook op “N”, motor uitzetten, niet sturen, niet remmen. “
Om te vertrekken met een automaat, hou je je voet eerst stevig ingedrukt op het rempedaal en zet je de pook in de D-stand. Start de motor en laat het rempedaal langzaam los (vergeet de handrem niet!). De auto begint nu te rijden. Om sneller te gaan, druk je het gaspedaal in.
Levensduur DSG koppeling
Digicar adviseert iedere 100.000 km de 'DSG koppeling' te laten controleren. Met een gemiddelde levensduur van c.a. 150.000 km tot 250.000 km wat uiteraard afhankelijk is van rijgedrag en rij-omstandigheden!
Er bereiken ons wel eens klachten, maar op het totale aantal rondrijdende auto's met DSG kunnen we stellen dat de betrouwbaarheid is verbeterd. Wanneer u een auto op het oog heeft is het natuurlijk heel erg belangrijk om te kijken of al het onderhoud is uitgevoerd zoals is voorgeschreven.
Een complete DSG-versnellingsbak vervangen is een kostbare zaak en moet je rekenen op ongeveer € 2.000 tot € 3.500 aan kosten. Dit is onder andere afhankelijk van de gebruikte onderdelen, want je kunt de bak vervangen voor een nieuwe, maar ook voor een gereviseerde versnellingsbak.
Tuner laat 1.200+ pk's los op een standaard DSG-bak.
DSG Olie Verversen is noodzakelijk om schade en schakelklachten aan uw DSG bak te voorkomen! DSG olie verversen dient volgens fabrieksprotocol, iedere 60.000 km te worden uitgevoerd.
Een normale automatische versnellingsbak schakelt met behulp van één koppeling naar een andere versnelling. Maar de DSG schakelt naar een andere koppeling. De ene koppeling voorziet in de even versnellingen, de andere koppeling voorziet in de oneven versnellingen.
In principe kan je daarom sneller optrekken met een automatische versnellingsbak; die kan immers sneller schakelen. Maar de automatische versnellingsbak moet dan wel zo afgesteld zijn dat die schakelt op het moment dat het koppel groter wordt in de volgende versnelling.
In een automaat zit ook een bedieningshendel waar je de auto mee kunt bedienen, maar in plaats van versnellingen bevat deze hendel de volgende functies: parkeerstand (P = Park), achteruit (R = Reverse), in zijn vrij (N = Neutral) en rijden (D = Drive).
Is er een verschil tussen DSG en S tronic? De twee transmissies zijn identiek. DSG is de handgeschakelde versnellingsbak met dubbele koppeling van de Volkswagen Groep, terwijl hetzelfde onderdeel bij Audi S tronic wordt genoemd.
Een aantal redenen om uw DSG versnellingsbak te laten chiptunen: Verhogen koppelbegrenzer en schakeldruk. Hierdoor kan de DSG versnellingsbak het motorvermogen beter overbrengen zonder verlies van duurzaamheid en stabiliteit. Schakeltijd wordt geoptimaliseerd.
DSG Spoelen - Het Flushen of Spoelen van uw DSG versnellingsbak is een methode om klachten aan de DSG bak te voorkomen of zelfs te verhelpen. Slecht schakelgedrag, bonken, slippen of zelfs het schommelen van het toerental zijn bekende problemen waarbij een vakkundige methode van DSG Spoelen uitkomst biedt!
De ZF-automaat is betrouwbaar, van hoge kwaliteit en doet het onder meer goed in sportwagens. De ZF-automaat kan prima omgaan met veel trekkracht en is dankzij de koppelomvormer prettig bij het rijden met een caravan. De DSG-automaat is een automaat met dubbele koppeling. Het zijn goed beschouwd twee automaten in één.
Kosten versnellingsbak auto vervangen
Een geheel nieuwe versnellingsbak is namelijk prijzig. Reken op zo'n 2.500 euro.
Je bent met een automaat zonder schokken, gekraak of stilvallen sneller vertrokken aan de lichten. Ook op een hellende baan ben je gemakkelijker weg. Kortom, met een automaat schakelt je relaxniveau een versnelling hoger en je stressniveau een versnelling lager.
Automaat rijden heeft geen handleiding nodig, maar de nodige uitleg is zeker vereist. In zekere zin moet je leren rijden met een automatische versnellingsbak, want er zijn toch een hoop dingen die mis kunnen gaan als je de automatische versnellingsbak niet goed bedient.
Parkeerstand – P
In stand P is de versnellingsbak mechanisch geblokkeerd. Kies stand P wanneer de auto geparkeerd staat of als de motor moet worden gestart. De auto moet stilstaan, wanneer u de parkeerstand kiest.