De waarschuwingsinrichting van het airbagsysteem van personenauto's in gebruik genomen na 31 december 2017, mag geen defect aangeven. Het brandende lampje geeft feitelijk een storing aan maar deze recente APK eis is voor uw auto niet van toepassing.
Toch is er geen directe verplichting om airbags gemonteerd te hebben. Een voertuig zonder airbags kan wel voor problemen bij de APK keuring zorgen, een brandend airbaglampje zorgt voor een melding op het keuringsformulier maar de auto wordt er niet direct op afgekeurd.
Tegenwoordig zitten in alle nieuwe auto's standaard airbags, echter is het aanwezig zijn van airbags in Nederland niet wettelijk verplicht. Een airbag wordt gezien als extra veiligheid in je auto, omdat het extra bescherming biedt voor zowel de bestuurder als de passagiers.
Dit probleem verdwijnt meestal vanzelf wanneer de accu weer is opgeladen. De grote accu laat dan zelf de airbag back-up accu op, waarna het lampje zal doven. Gebeurt dit niet, dan is het nog een optie om de back-up accu handmatig te laten opladen of deze te vervangen.
Wanneer je airbag lampje brandt en dit continu blijft doen kan dat verschillende oorzaken hebben. Het lampje zelf is vrijwel nooit het probleem. Het belangrijkste is om de achterliggende oorzaak van het brandende lampje te achterhalen. Dit kun je het beste doen door de storingscode te laten uitlezen in de garage.
Airbag reset, reparatie of vervangen: de kosten
Airbag resetkosten: 70 – 120 euro per stuk. Airbag reparatiekosten: 120 – 1.200 euro per stuk. Airbag vervangen: 200 – 1.200 euro per stuk. Alle airbags + module en sensoren vervangen: 2.200 – 7.100 euro.
De crashsensoren, ook wel versnellingssensoren genoemd, bevinden zich in de regeleenheid van de airbag. In sommige airbagsystemen kunnen de sensoren zich ook aan de voorkant of aan de zijkant van het voertuig bevinden.
Deze veiligheidsvoorziening mag niet spontaan in werking treden. De ondernemer heeft aangeboden de helft van de herstelkosten voor haar rekening te willen nemen. De consument kan daar niet mee instemmen. Wanneer een airbag spontaan afgaat, komen de kosten van herstel wel volledig voor rekening van de ondernemer.
Ja, er wordt verondersteld dat een airbag ongeveer een levensduur van 10 jaar heeft.
Gevaren van airbags
Door hun explosieve kracht kunnen airbags gevaarlijk zijn als passagiers minder dan 25 cm van de airbag vandaan zitten, bijvoorbeeld omdat geen gordel wordt gedragen. Ook als de bijrijder zijn voeten op het dashboard heeft gelegd, kan een ontploffende airbag voor flinke verwondingen zorgen.
Wil je je kind in een achterwaarts gerichte autostoel op de passagiersstoel zetten, dan moet je je airbag uitschakelen. Doe je dat niet en krijg je onverhoopt op een botsing, dan kan de airbag namelijk veel schade toebrengen door de grote impact die het heeft.
De airbag uitschakelen: met stilstaande auto en contact uit de grendel 1 indrukken en in stand OFF plaatsen.
In 1981 werd eindelijk de eerste Duitse auto met bestuurdersairbag geïntroduceerd, namelijk de Mercedes S-Klasse. Toen kwam de evolutie van de airbag snel op gang en verspreide het gebruik zich. In 1988 werd de passagiersairbag geïntroduceerd en halverwege de jaren 90 werd de zijairbag geïntroduceerd.
Bij de APK wordt een auto beoordeeld op de volgende onderdelen: de verkeersveiligheid (remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie) het milieu (uitstoot van uitlaatgassen) de registratie (de kilometerstand, het voertuigbewijs, identificatienummer en de gebruikte brandstof)
U vraagt bij welke snelheid de airbag geactiveerd wordt tijdens een ongeval. Een airbag wordt niet geactiveerd door snelheid maar door vertraging. Als de auto een vertraging ondergaat groter dan 12m/s² zal de airbag geactiveerd worden ongeacht de rijsnelheid.
Je armen en handen zitten immers het dichtst op het stuur. Dat levert vooral veel botbreuken, schouders die uit de kom raken en sleutelbeenfracturen op. Gek genoeg veroorzaakt een airbag ook brandwonden. Dat komt omdat de airbag met een gigantisch grote snelheid uitklapt, namelijk 300 kilometer per seconde.
Of een airbag afgaat of niet wordt bepaald door vertragingssensoren, indien de vertraging groot genoeg is gaat een airbag af. In de worden “groot genoeg” zit ook stiekem de hoek van impact verwerkt, een bestuurders front airbag zal niet werken als je van de zijkant wordt aangereden.
Bij het vervoeren van kinderen tot 12 jaar op de passagiersstoel is het raadzaam om de airbag uit te schakelen omdat ze in veel gevallen nog niet de lichaamslengte hebben voor een airbag. Wanneer je de airbag voorin niet kunt uitschakelen, zet dan de passagiersstoel zo ver mogelijk naar achteren.
Wanneer het regelapparaat de airbagmodules door middel van een spanning voorziet, zullen de airbagmodules in werking treden. Er volgt een explosie, waarbij een grote hoeveelheid gas, namelijk 99% stikstof vrijkomt. Dit gas blaast de airbag compleet op. Een airbag komt met een grote snelheid, circa 300km/h, naar voren.
Een airbag is uitgerust met sensoren die in verbinding staan met een gasgenerator. Als de airbag 'voelt' dat je een (zware) aanrijding hebt, treedt de gasgenerator in werking en blaast de airbag zichzelf zo in slechts 0,03 seconden op.
Raakt je auto betrokken bij een ongeval, dan meten twee sensoren (een mechanische en een elektronische) de impact. Als die groot genoeg is, gaat er een signaal naar het ontstekingselement van de airbag. In de airbag ontsteekt deze de gasgenerator en die blaast de zak op.
Bij vrijwel elke moderne auto zitten 1 of meerdere airbags. Dit zijn dan de airbags die bij de bestuurderszijde in het stuur zit en bij de passagierszijde in het dashboard zit. Geavanceerdere modellen hebben ook zijairbags in de hemelbekleding, portieren of stoelen zitten.