Een offerte opvolgen via de telefoon is de meest efficiente manier. Via deze weg, kun je je klant sneller bereiken dan via e-mail. Bovendien weet je dan zeker dat je je klant hebt bereikt. Een telefoongesprek met je klant geeft je de kans om te bevestigen dat jouw offerte goed is ontvangen.
Een vrijblijvende offerte wordt een overeenkomst als beide partijen ermee akkoord gaan. Je kan altijd nog de voorwaarden van jouw aanbod wijzigen of jouw aanbod intrekken. Dit kan voordat de klant het aanbod heeft aanvaard maar ook direct erna. Dit moet dan wel direct nadat de offerte is geaccepteerd.
Bel de klant op en vertel dat je de offerte hebt verstuurd. Ga direct verder en vat kort samen waarover de offerte gaat. Noem het belangrijkste unique selling point (of beter unique buying reason) en sluit af met: “Ik heb daar een paar vragen over.
Er is geen gouden regel wat betreft timing. Het hangt hoofdzakelijk af van de individuele klant en hun agenda. Indien een beslissing nodig is tegen het eind van die week, volg dan op 1 tot 2 dagen na het doorsturen van de offerte.
Na het versturen van de offerte, kan de klant nog wat zaken willen wijzigen. Als de klant de offerte accepteert en ondertekent, is het een bindend juridisch contract geworden. In dat geval heb je de opdracht officieel binnengehaald, gefeliciteerd!
Is een offerte bindend? Nee, een offerte is een vrijblijvend aanbod. Op basis van de offerte kan een potentiële klant besluiten wel of niet in te gaan op het aanbod.
Bij een richtprijs geeft de dienstverlener een schatting over de uiteindelijke prijs. De uiteindelijke prijs kan dus hoger worden. Maar de prijs mag niet meer dan 10% hoger worden dan de richtprijs. De prijs mag alleen meer dan 10% hoger worden met uw toestemming.
Offerte aanvraag
Geachte heer/ mevrouw, Wij verzoeken u een offerte uit te brengen met betrekking tot (omschrijving van het project, van hetgeen waar je een offerte voor aanvraagt). Geef een korte omschrijving van de diensten en/ of producten, de naam van het project, de omschrijving van de werkzaamheden.
Een offerte is een uitgebreide prijsopgave. De potentiële klant wil weten wat jouw dienst of product precies gaat kosten en hoe je de opdracht denkt te gaan uitvoeren. In de offerte kun je dit benoemen. Maar met alleen een bedrag neerzetten en dan 'vriendelijke groet', kom je er niet.
Prijsopgave definities
Een opgave van prijs, verkoopvoorwaarden en een omschrijving van de goederen en/of diensten die door een leverancier aan de toekomstige klant worden aangeboden.
Als bedrijf kan je veel dingen doen om klanten op te volgen na een aankoop. De voornaamste en meest bekende manier is via e-mail. Door klanten e-mails te sturen, blijven ze up-to-date van je onderneming. Ze vergeten je niet en worden misschien opnieuw geïnteresseerd om nog iets bij jou te kopen.
Een offerte is een voorstel aan een mogelijke klant. Hierin beschrijft u welke diensten u kunt leveren voor een bepaalde prijs. En welke voorwaarden daarbij gelden. Met een interessante prijsopgave trekt u de klant over de streep.
Wat is een offerte? Een offerte is een uitgebreide prijsopgave. De potentiële klant wil weten wat jouw dienst of product precies gaat kosten en hoe je de opdracht denkt te gaan uitvoeren. In de offerte kun je dit benoemen.
In de offerte staat vermeld dat de offerte vrijblijvend is. Er is dus geen termijn waarbinnen de offerte geaccepteerd moet worden. De koper accepteert het aanbod binnen een aantal dagen. Er ontstaat een overeenkomst, de offerte is dus bindend.
Het verschil tussen een offerte en factuur
Het verschil tussen een offerte en een factuur is daarmee dat je de offerte gebruikt om je klant aan te geven wat iets (ongeveer) gaat kosten en de factuur verstuur je op het moment dat je klant daadwerkelijk moet gaan betalen voor iets wat je gaat doen of al hebt gedaan.
Een offerte heeft geen wettelijke geldigheidsduur, tenminste er is geen wettelijke basis termijn opgesteld, zoals bijvoorbeeld voor facturen waarin er binnen een bepaald termijn betaald of herinnerd dient te worden. De geldigheidsduur die je opgeeft bij een offerte is geheel vrij aan jou te bepalen.
Maak duidelijk onderscheid tussen voorstellen en offertes.
Je voorstel hoeft niet beknopt te zijn, maar je offerte moet overzichtelijk en duidelijk zijn en een heldere opmaak hebben. In je offerte geef je een overzicht van alle kosten en beschrijf je wat je diensten inhouden.
Door een akkoord van de klant op de offerte ontstaat er een overeenkomst tussen het bedrijf en klant. Echter de tegenstrijdige voorwaarde dat het een vrijblijvende offerte betreft en tegelijkertijd maar 1 maand geldig is, zal u als bedrijf meestal worden aangerekend.
Het volstaat dat de offerte als basis dient ter berekening van de factuur. Hierdoor kunt u bij extra uren ook extra factureren. Het nadeel is natuurlijk dat dit commercieel niet zo interessant is, want uiteindelijk willen klanten een totaalbedrag zien en op basis hiervan het een en ander vergelijken.
Inleidende alinea
Hartelijk dank voor uw offerte aanvraag, bijgesloten vindt u onze scherpe aanbieding. wij u graag vrijblijvend onze offerte aan. Zoals afgesproken ontvangt u hierbij onze offerte voor [beschrijving werkzaamheden]. Met genoegen bieden wij u vrijblijvend onze offerte aan.
Een offerte is een uitgebreide prijsopgave. In veel branches is het gebruikelijk om vooraf offertes te maken, zeker bij grotere opdrachten. Maar het is nooit verplicht om een offerte te maken en er zijn geen wettelijke verplichtingen voor de inhoud.
Of tussentijdse prijsverhogingen juridisch zijn toegestaan, hangt ook af van de algemene voorwaarden in de offerte. Hierin kan zijn opgenomen dat prijswijzigingen toegestaan zijn. Lees de algemene voorwaarden daarom goed door voor je de offerte tekent, want na ondertekening heb je in feite een overeenkomst gesloten.
De offerte – aanbod en aanvaarding
Zodra de offerte, het aanbod, wordt aanvaard, komt de overeenkomst tot stand. Aangezien een overeenkomst bindend is, is het dus niet mogelijk om ná aanvaarding de offerte nog terug te trekken.
Een ondertekende offerte is bindend.
Die kan kan je niet zomaar verbreken. Je klant kan wel beslissen om de opdracht niet te laten uitvoeren, zonder dat hij daarvoor een goede reden moet opgeven. Je kan hem dus niet verplichten om het project te laten doorgaan.