De compacte middenklasse is een autoklasse waarin de auto's vallen die kleiner en goedkoper zijn dan de auto's uit de middenklasse. De Europese Commissie en autoverhuurbedrijven omschrijven deze klasse meestal als C-segment.
De volgende klasse is de C-klasse, ook wel de compacte middenklasse genoemd. De C-klasse is erg populair in Nederland. In deze klasse vind je veel hatchback modellen of station varianten. De compacte middenklasse is meestal compleet uitgerust.
C-segment: kleine middenklasse (Ford Focus, Volkswagen Golf, Audi A3) D-segment: middenklasse (Audi A4, Peugeot 508, Opel Insignia) E-segment: hogere middenklasse (Volvo S90, BMW 5 Serie, Mercedes-Benz E-Klasse)
Een B-segment auto wordt ook wel aangeduid als een compact klasse auto en heeft net wat meer ruimte. Veel auto's uit dit segment zijn hatchbacks, oftewel auto's zonder afgesloten bagageruimte. Met een hatchback heb je een vastere wegligging, voldoende ruimte en meer vermogen.
Voorbeelden van auto's uit het B-segment zijn de Alfa Romeo MiTo, Citroën C3, Dacia Sandero, Ford Ka+, Ford Fiesta, Mazda 2, Fiat Punto, Opel Corsa, Peugeot 208, Honda Jazz, Hyundai i20, Renault Clio, Renault Zoe, Toyota Yaris, Kia Rio, Volkswagen Polo, Seat Ibiza, Nissan Micra, Dacia Logan, Škoda Fabia.
A-segment. Dit zijn de allerkleinste gupjes op de markt. Auto's als de Volkswagen Up, Opel Karl, Hyundai i10 en de Citroën/Peugeot/Toyota-drieling. Maar ook de Fiat 500 en de Opel Adam rekenen we hiertoe.
Segment C: Compacte middenklasse (kleine middenklasse)
Vaak zijn de auto's in dit segment hatchback-modellen, hoewel ook de stationwagen-variant vaak voorkomt (en verkocht wordt). Bijvoorbeeld: Audi A3. BMW 1-serie.
Mitsubishi Space Star – 13.990 euro
Verreweg de goedkoopste auto op de markt momenteel is de Mitsubishi Space Star. Voor een tientje minder dan 14 duizend euro krijg je één van de motoren met het grootste slagvolume uit dit lijstje.
De minst betrouwbare automerken zijn Seat (5,2), Citroën (5,8), Skoda (6,1), Peugeot (6,1) en Fiat (6,1).
Suzuki en Hyundai
Suzuki deelt de derde plek met het Zuid-Koreaanse merk Hyundai. Ook deze auto's haalde een score van 97,1 procent en behoren bij de top 3 meeste betrouwbare auto's.
B-segment (compacte klasse)
De B-klasse bij auto's wordt meestal de compacte klasse of de 'economy' klasse genoemd. Dit type auto is net iets groter dan het A-segment, maar valt nog steeds onder de kleinere en goedkopere wagens. Een andere veelgebruikte term voor auto's in de B-klasse is 'Hatchback'.
In de arbeidsovereenkomst van werknemer staat dat hij recht heeft op een leaseauto uit categorie 3. Dit betekent dat hij een leaseauto mag uitkiezen met een cataloguswaarde tussen de € 35.000 en € 45.000. De arbeidsovereenkomst bevat geen eenzijdig wijzigingsbeding in de zin van artikel 7:613 Burgerlijk Wetboek (BW).
Goedkoopste stadsauto voor 2021? De goedkoopste stadsauto voor 2021 is de Citroën Ami. Deze heeft u al voor 6.900 euro op de stoep staan, of voor 20 euro per maand als u besluit te leasen. Dat is geen geld.
De E87 1-serie is de eerste generatie van de BMW 1-serie, een compacte middenklassenauto die ontworpen werd door Chris Bangle en geproduceerd werd door de Duitse autofabrikant BMW in Regensburg of Leipzig. Het is sinds midden 2005 de kleinste en goedkoopste BMW.
Topmodel M135i heeft een zes-in-lijn met turbo (320-325 pk). Vanaf 2015 verschijnt een nieuwe 1.5-driecilinder benzinemotor (109-136 pk), in 2016 gevolgd door een nieuwe 2.0-viercilinder (184-224 pk).
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
Populaire maand september: over het algemeen is september een populaire maand om een auto te kopen. Deze maand komen er veel nieuwe auto's op de markt, dus ook de verkoop tweedehands auto's gaat hiermee omhoog.
Er bestaan verschillende meningen over de kilometerstand van tweedehands auto's: twee getallen worden over het algemeen als grens beschouwd: 100.000 (150.000 voor een diesel) en 200.000 km. In het eerste geval wordt aangenomen dat een technisch probleem tot zware reparatiekosten kan leiden.