Euro-6 is de emissieklasse voor brandstofauto's die na 2015 op kenteken zijn gezet. Wie nu een nieuwe bedrijfswagen op benzine of diesel koopt, koopt dus een Euro-6. Daarmee mag je tot 1 januari 2028 in zero-emissiezones rijden.
Overgangsregeling tot 2030
Schonere bestelauto's en jongere vrachtauto's die rijden op benzine, diesel of lpg mogen nog wat langer in de ZE-zone komen. Dat geldt voor: Bestelauto met emissieklasse Euro 5: tot 1 januari 2027. Bestelauto met emissieklasse Euro 6: tot 1 januari 2028.
Worden Euro 6-diesels verboden? Momenteel hangt dit grotendeels af van lokale en stedelijke autoriteiten. Na een uitspraak van Europese rechters in december 2018 kunnen autoriteiten de "schonere" Euro 6-dieselvoertuigen verbieden hun steden binnen te komen, waaronder Madrid, Parijs en Brussel .
Het antwoord zal je shockeren. Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
Let op: De milieuzones voor dieselpersonen- en dieselbestelauto's is per 1 januari 2025 aangescherpt. Vanaf dan mogen alleen dieselpersonen- en -bestelauto's met emissieklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in, afhankelijk van of een gemeente een groene of een blauwe zone instelt.
- Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 4 of hoger (in 2020 gaat het om voertuigen van 15 jaar en ouder). Er geldt vrijstelling voor: - Kampeerwagens (campers), echter alleen in de milieuzone waarin de eigenaar woonachtig is. - Voertuigen van 40 jaar en ouder (klassiekers of oldtimers).
Milieu - Uitstoot van dieselmotoren draagt bij aan de productie van ozon op leefniveau, wat schadelijk is voor gewassen, bomen en andere vegetatie .
Het kabinet heeft besloten om de toegang tot de zero-emissiezones voor bestelauto's met een emissieklasse Euro 6 met een jaar te verlengen tot 1 januari 2029. Deze verandering is pas officieel wanneer het RVV (Reglement verkeersregels en verkeerstekens) is aangepast.
Als brandstof aan de pomp is diesel zijn prijsvoordeel weliswaar kwijtgespeeld, maar dieselmotoren zijn nog steeds zuiniger dan benzinemotoren, en dan vooral op de snelweg. Kortom, een dieselwagen blijft een verstandige keuze voor wie professioneel veel kilometers aflegt.
Vanaf 2035 is het dus onmogelijk om nog een nieuwe camper te kopen met een dieselmotor. Daarnaast schieten milieuzones en lage-emissiezones als paddenstoelen uit de grond, waarbij de emissievoorwaarden steeds strenger worden.
Er zijn momenteel geen plannen om de ULEZ-normen te wijzigen . De huidige normen voor voertuigemissies worden bepaald door de Europese emissienormen. De huidige normen voor voertuigen in de ULEZ zijn Euro 4 voor benzinevoertuigen en Euro 6 voor dieselvoertuigen.
De Europese wetgevers hebben een akkoord bereikt over de zogenoemde Euro 7-normen, die de huidige Euro 6-normen met limieten voor niet-CO2-uitstoot van auto's, bestelwagens en vrachtwagens moeten opvolgen. Het gaat hier bijvoorbeeld om uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden.
Benzineauto's zijn vaak goedkoper om te kopen dan dieselalternatieven . En met lagere prijzen voor loodvrije brandstof, kost het minder om ze vol te tanken. Diesels zijn echter over het algemeen betrouwbaarder en gaan langer mee, dus u moet misschien meer geld uitgeven om een benzineauto te repareren of onderhouden.
Op de tweedehandsmarkt zijn dieselauto's ook in 2024 populairder dan gebruikte elektrische auto's. Dat en meer blijkt uit cijfers die Automotive Mediaventions vrijgeeft. In de statistieken van nieuwe personenauto's die in Nederland worden geregistreerd, lijken auto's met een dieselmotor op sterven na dood.
Binnen de meest recente norm, Euro 6, wordt er ook onderscheid gemaakt tussen de manier van testen. Voertuigen kunnen daardoor vallen binnen categorie Euro 6b , 6c of 6d. 6b: de Euro 6b-norm wordt vastgesteld met een verouderde NEDC-test, een test die werd afgenomen puur gebaseerd op theoretische informatie.
Als zodanig is de gemiddelde jaarlijkse kilometerstand voor een dieselauto normaal gesproken rond de 9.000 tot 10.000 mijl . Een auto met een hogere kilometerstand zou gemiddeld 15.000 mijl per jaar hebben afgelegd, waarbij velen ruim 20.000 mijl per jaar afleggen.
Het einde van de diesel is nabij
Uiteindelijk betekent dat waarschijnlijk dat alle auto's elektrisch zijn. Maar het duurt nog een flinke tijd voordat dat zover is. Ook als er vanaf 2035 geen nieuwe auto's met een brandstofmotor te koop zijn, blijven deze nog wel een tijd rondrijden.
Euro 6 is een regelgeving van de Europese Unie, waarbij een diesel aangedreven voertuig net zo schoon rijdt als een benzine aangedreven voertuig.
Dit betekent dat vervuilende dieselvoertuigen die milieuzone niet in mogen rijden. Dit betreft over het algemeen dieselvoertuigen van 15 jaar en ouder.
Tijdens de typegoedkeuringscertificering mogen 6d-TEMP- voertuigen tot 2,1 maal de in het laboratorium vastgestelde grenswaarde voor stikstofoxiden (NOx) uitstoten wanneer zij onder RDE-testomstandigheden worden getest, en voor 6d wordt deze grenswaarde voor weggebruik aangescherpt tot 1,43 maal de in het laboratorium ...
In Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht geldt de milieuzone ook voor personen- en bestelauto's die rijden op diesel. Daarnaast geldt de milieuzone van Amsterdam, Den Haag, Eindhoven en Utrecht ook voor diesel autobussen. Rijswijk voegt zich daarbij per 1 februari 2025.
Alle auto's met een toelatingsjaar vanaf 2015 vallen in emissieklasse 6 en voldoen aan Euronorm 6. Ook de emissieklasse 6a, 6b, 6c en 6d voldoet aan de Euro 6 norm. Zowel dieselauto's als auto's die op benzine rijden moeten aan deze norm voldoen.
Het tijdperk van de benzine- en dieselmotor nadert in Europa zijn einde. Vannacht spraken de Europese klimaatministers af dat vanaf 2035 nieuwe auto's met een verbrandingsmotor niet meer mogen worden verkocht in Europa. Alle nieuwe auto's moeten vanaf dan elektrisch zijn.
Emissies en belastingen: Oudere dieselmotoren zijn relatief vervuilend, maar dankzij AdBlue en dieselpartikelfilters (DPF's – die roet uit uitlaatgassen opvangen) kunnen moderne dieselmotoren als net zo schoon worden beschouwd als hun benzinebroers en -zussen .
Heeft de diesel nog een toekomst? En is het slim om nu nog een diesel te kopen? Het moet zowat de meest gestelde vraag zijn richting ons hoofd: "Kan ik nu nog een diesel kopen?" Het meest simpele antwoord daarop is: ja. Want ja, je kan vandaag nog een nieuwe auto met dieselmotor kopen.