Volgens de Europese Commissie zal de Europese Unie tegen 2030 tot achttien keer zo veel lithium nodig hebben om aan de vraag naar batterijen voor elektrische auto's en energieopslag te voldoen. Tegen 2050 is die voorspelling zelfs opgelopen tot zestig keer de huidige hoeveelheid.
'Dendrieten zijn dus gevaarlijk en versnellen bovendien de degradatiereacties, waardoor het actieve lithium nog sneller opraakt en de elektrolyt sneller degradeert', zegt Wagemaker. 'En hoe minder lithium je overhoudt, hoe minder lang de batterij het volhoudt. '
De schatting is dat er genoeg lithium is voor 400 miljoen elektrische auto's. Voor nu is China belangrijk voor zowel de grondstoffen, als de productie van accu's. Kobalt halen we uit de Democratische Republiek Congo, lithium uit Bolivia, Chili, Argentinië en Australië.
Als de batterijen niet goed verzameld worden, kunnen ze ook niet gerecycleerd worden. We zien vaak terugkomen dat slechts 5% van alle Europese lithium-ion batterijen gerecycleerd worden. Dit getal komt uit een studie van 2010 en is sindsdien zelf vaak gerecycleerd.
Het meeste lithium in de wereld bevindt zich in alleen een handvol landen. Chili herbergt meer dan de helft van de lithiumreserves ter wereld, met andere grote producenten, waaronder Australië, Argentinië en China. Australië is verreweg de grootste producent van lithium ter wereld.
Het afgelopen jaar 2021 heeft ons dit gegeven
We gebruiken steeds meer accu's en batterijen die hier op werken, maar het wordt ook gebruikt voor de elektrische auto's. Het prijsverschil is erg groot aan het worden, want waar je in 2018 nog lithium kocht voor 28 euro per kg is dit nu inmiddels 250 euro per kg.
Hoewel oplossingen van lithium niet bijzonder giftig zijn, moet het vanwege zijn medische effecten toch met voorzichtigheid behandeld worden. Het metaal is brandbaar en kan in contact met water tot ontploffingen leiden. Contact met de huid moet vermeden worden.
Bij het delven van lithium komen allerlei schadelijke stoffen vrij, vertelt Djurdjevic, zoals teer en kwik. In het verwerkingsproces worden zoutzuur en zwavelzuur gebruikt. Dat kan allemaal in lucht, bodem en water terechtkomen.
TES claimt dat dit proces heel goed werkt: 90 procent van het gewicht van een batterij is zo herbruikbaar, en het lithium is 99 procent puur. De batterij-industrie kan dit metaal weer gebruiken, en zo is het cirkeltje rond.
Maar wat zijn precies de risico's en hoe voorkomt u ongelukken? Lithium-ion accu's kunnen brand veroorzaken. Dit kan het gevolg zijn van een thermische of elektrische overbelasting of van een mechanische beschadiging, in combinatie met een hoge energiedichtheid van de accu.
Hoeveel er nodig is voor een autobatterij hangt af van de grootte ervan en dus van de kracht en het bereik, maar de batterij van een Tesla bevat naar schatting 63 kilo lithium.
In de regel beginnen recyclingprocessen met de handmatige demontage van het lithium-ion-accusysteem. Daarna volgen verdere stappen zoals sorteren, versnipperen en thermisch smelten. Volgens de huidige stand van de techniek kunnen de meeste materialen vandaag al worden gerecycled.
Het witte metaal lithium is dé grondstof voor de batterijen in elektrische auto's. Het zit vooral in Zuid-Amerika, Australië en China onder de grond, maar ook in Portugal is het ontdekt.
Sommige lithiumgebruikers komen wel iets in gewicht aan. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Denk er in elk geval aan dat de schildklier wordt gecontroleerd. Een te langzaam werkende schildklier, wat nogal eens voorkomt bij het gebruik van lithium, kan zorgen voor gewichtstoename.
Lithium kan effect hebben op de werking van uw nieren omdat het medicijn bijna volledig (70 – 80%) via de nieren wordt uitgescheiden. Om de kans op nierschade zo klein mogelijk te maken, is het nodig dat u de medicatie op vaste tijdstippen inneemt en voldoende (2-3 liter per dag) drinkt.
U gebruikt lithium meestal meerdere jaren. Als u te vroeg stopt, kunt u weer last krijgen van manie of depressie. Gewone tabletten en capsules innemen met een half glas water. Tabletten met vertraagde afgifte heel doorslikken, dus niet kauwen of fijnmaken.
Zijn lithium batterijen gevaarlijk? Een lithium batterij an sich is niet gevaarlijk. Ze hebben een hoge energiedichtheid en een geringe zelfontlading waardoor ze tot wel zeven keer langer mee gaan dan een gewone batterij. Daarnaast zijn lithium batterijen altijd hermetisch afgesloten in een omhulsel.
Een nieuwe accu voor je auto kost ongeveer €70 euro. Maar een 50Ah 12V lithium accu kost hier nu nog maar rond de €30 (nog niet getest). Zo'n lithium 12V accu is klein, ongeveer 15 x 10 x 7 cm. Dat is wel zeven keer zo klein als een loodaccu, met dezelfde hoeveelheid stroom.
Lithium accu's gaan het langst mee van alle type accu's. Deze accu's kunnen namelijk tot wel 4.000 cyclussen doorlopen voordat ze aan vervanging toe zijn. In tegenstelling tot loodzuuraccu's die tot een maximum van 2.000 cyclussen kunnen voordat deze aan vervanging toe zijn.
Hoe wordt lithium gewonnen? Lithium wordt in ertsmijnen gewonnen als zout. Het ziet er uit als keukenzout en smaakt als zout, maar dan met een licht metalige bijsmaak. De winning van lithium uit pekel (zout water) is in de meeste gevallen economisch rendabeler dan uit vast erts.
Voor de productie van batterijen zijn veel grondstoffen en energie nodig. Er zitten allerlei soorten metalen in. Sommige grondstoffen komen uit landen waar de winning ten koste gaat van mens en milieu. Gelukkig kunnen batterijen en accu's goed gerecycled worden.
Lekkende batterijen kunnen een probleem zijn bij alkalinebatterijen omdat zij een bijtend alkaline-elektrolyt (geleidingsvloeistof) bevatten. Contact met deze vloeistof (of poeder indien ingedroogd) op huid, ogen en/of slijmvliezen kan brandwonden veroorzaken.
De levensverwachting van mensen die lijden aan een ernstige psychische stoornis, zoals schizofrenie, zware depressie of een bipolaire stoornis, is tien tot vijftien jaar korter dan gemiddeld, zo blijkt uit een Brits onderzoek. Zij sterven relatief vaak al op vroege leeftijd aan kanker of hartfalen.
Als lithium niet goed werkt of te veel bijwerkingen veroorzaakt, wordt vaak carbamazepine voorgeschreven. Dit middel heeft hetzelfde effect als lithium: het helpt tegen ernstige stemmingsschommelingen. De voornaamste bijwerkingen zijn: duizeligheid, sufheid, moeheid en misselijkheid.
Na inname verspreidt lithium zich door het hele lichaam. Het speelt in de hersenen een rol in de prikkeloverdracht tussen zenuwuiteinden, die verstoord is bij manische en depressieve verschijnselen. Ook helpt het voorkomen dat deze ontregeling opnieuw optreedt. Lithium heeft daarnaast invloed op diverse andere organen.