Waarvoor staat die letter eigenlijk? Het antwoord is eenvoudig: de bestuurder van die auto heeft nog niet zo lang zijn of haar rijbewijs. De 'A' komt van het Franse apprenti, leerling dus.
Donker. Vroeger hadden alle Franse auto's een wit nummerbord aan de voorkant en een geel nummerbord aan de achterkant. Zo kon je in het donker duidelijk de voor- en de achterkant van een auto herkennen.
Op de website staat staat dat de maximum snelheid in Frankrijk 130 km/h is. Voor een beginnend bestuurder is dit echter 110 km/h.
Met de auto
Om te mogen rijden in Frankrijk dien je in het bezit te zijn van een geldig nationaal rijbewijs (inwoners van buiten de Europese Unie hebben een internationaal rijbewijs nodig), geldige kentekenpapieren (in Frankrijk "carte grise" genoemd) en je verzekeringsbewijs.
Alcoholtester: niet verplicht
Sinds mei 2020 is het in Frankrijk niet meer verplicht om een alcoholtest in de auto te hebben. Wel is het nog steeds aan te raden om een alcoholtest bij je te hebben.
Het Ecovignet is een milieusticker, of eigenlijk een serie van 6 stickers, die verplicht zijn voor alle voertuigen die in Frankrijk toegang willen tot een milieuzone (Zone à Circulation Restreinte, ZCR).
Is een fietshelm verplicht? Nee, het is niet verplicht om een fietshelm te dragen maar dit wordt wel aangeraden. Voor kinderen jonger dan 12 jaar is het echter wél verplicht om een helm te dragen. Hierop staat een boete van € 135.
Het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed is 0,5 promille (wat ongeveer overeenkomt met 0,25 milligram alcohol per liter uitgeademde lucht). Voor beginnend bestuurders (die nog geen 3 jaar in het bezit zijn van rijbewijs A of B) geldt een limiet van 0,2 promille.
Voor het besturen van een auto geldt de minimumleeftijd van 18 jaar. Er wordt rechts gereden. Het dragen van de veiligheidsgordel is verplicht zowel voor- als achter in het voertuig. Het is verboden om te rijden met een mobiele telefoon in de hand of met een headset op.
De eerste twee jaar moet je een sticker met rode A op je auto plakken. Zo weten de andere bestuurders dat je een beginnende bestuurder bent. De A staat voor 'apprentice'(leerling). Tijdens deze periode mag je ook minder hard rijden dan andere weggebruikers.
Waarvoor staat die letter eigenlijk? Het antwoord is eenvoudig: de bestuurder van die auto heeft nog niet zo lang zijn of haar rijbewijs. De 'A' komt van het Franse apprenti, leerling dus.
Op een nummerplaat staan de laatste twee cijfers voor het département. 75 bijvoorbeeld, staat voor Parijs.
Heeft u geen milieusticker voor Frankrijk en rijdt u toch een Franse milieuzone binnen, dan riskeert u een boete van €68,- . De boete voor vrachtwagens en bussen bedraagt €135,-.
In Frankrijk wil de overheid graag snel haar geld hebben, en wil men daar best iets tegenover stellen. De officiële boete voor een snelheidsovertreding tot en met 20 km/u bedraagt 68 euro. Betaal je die meteen of binnen 15 dagen, dan wordt het 45 euro. Doe je er langer dan 45 dagen over, dan ben je 180 euro kwijt.
Buiten de bebouwde kom met twee rijstroken in elke richting (zonder middenberm): 90 km/u. Buiten de bebouwde kom met middenberm: 110 km/u bij droog weer, 100 km/u bij regen. Autosnelwegen: 130 km/u bij droog weer, 110 km/u bij regen.
De maximumsnelheden in Frankrijk verschillen nogal onder verschillende weersomstandigheden. Zo mag je op de autosnelweg 130 km/u bij droog weer, 110 km/u bij regen. 5. Op wegen buiten de bebouwde kom met middenberm rijd je 110 km/u bij droog weer, 100 km/u bij regen.
In Frankrijk is het verplicht om s 'nachts of bij slecht weer reflecterende motorkleding te dragen. Er moet minstens 150 vierkante centimeter reflectie materiaal zijn aangebracht op de kleding. Voor iedere motorrijder is het overigens verplicht om een reflecterend vest bij zich te hebben voor als je pech krijgt.
0,5 -1,5 promille (ongeveer 2-5 glazen voor een vrouw, 3-7 glazen voor een man): u bent 'aangeschoten', u kunt niet meer veilig aan het verkeer deelnemen. 1,5 -3,0 promille (ongeveer 6-9 glazen voor een vrouw, 8-14 glazen voor een man): u bent dronken, u kunt absoluut niet meer aan het verkeer deelnemen.
In Frankrijk geen verplichting voor het dragen van een skihelm. Noch voor volwassenen noch voor kinderen. Uiteraard raden we iedereen wel aan om ook in Frankrijk met helm te skiën of boarden.
Op 1 juli 2016 is in Frankrijk de wet Crit'Air in werking getreden. Hiermee kunnen Franse gemeentes permanente en tijdelijke milieuzones instellen. Binnen een milieuzone moeten alle auto's voorzien zijn van een Crit'Air milieusticker.
De wetgeving Crit'Air in Frankrijk is strikt. Er wordt écht gecontroleerd. Je plakt het milieuvignet aan de binnenkant voor je voorruit, rechts onderin. Word je staande gehouden en heb je geen zichtbare milieusticker (of bewijs van betaling)?
Over het algemeen ontvangen voertuigen met een datum eerste toelating (Bouwjaar) van na 31 december 2000 en vóór 1 januari 2006 een gele milieusticker. Leverde de fabrikant echter al in deze periode het voertuig af met een motor in emissieklasse Euro-4, dan ontvangt het voertuig een groene milieusticker.
U vraagt naar de geldigheid van een Franse milieusticker. De sticker is aan het kenteken gebonden en kent geen einddatum.