Zelfs als er een vergissing in uw offerte staat, bent u door die offerte gebonden. De klant die uw offerte aanvaardde, kan dan eisen dat u ze naleeft. Een uitzondering op die regel geldt als er een manifeste vergissing in uw offerte staat. Is er sprake van een rekenfout, dan kunt u die veelal nog rechtzetten.
Zodra de klant binnen de geldigheidsduur akkoord gaat, ben je als aanbieder verplicht om je aan de voorwaarden te houden. Na akkoord op de offerte is deze bindend en geldt de overeenkomst.
De uiteindelijke prijs kan dus hoger worden. Maar de prijs mag niet meer dan 10% hoger worden dan de richtprijs. De prijs mag alleen meer dan 10% hoger worden met uw toestemming. Hij moet u dus op tijd waarschuwen als het duurder wordt.
Kortom: een gewone offerte is bindend wanneer deze aanvaard wordt. Keurt de klant je offerte echter af of krijg je geen reactie binnen de termijn die op de offerte staat? Dan vervalt je aanbod en ben je er op geen enkele manier nog aan verbonden.
Toch kunnen er situaties zijn waarin de uiteindelijke factuur afwijkt van de oorspronkelijke offerte. Wettelijk gezien is dit alleen toegestaan als: De klant akkoord is gegaan met de wijzigingen. Dit kan mondeling, schriftelijk of via e-mail.
Het gevolg van een richtprijs is dat in beginsel niet meer dan 10% boven de afgegeven richtprijs in rekening kan worden gebracht ( zie artikel 7:752 lid 2 BW ). Mocht toch overschrijding van de richtprijs met meer dan 10% dreigen dan moet aannemer zijn opdrachtgever waarschuwen.
Hoewel een offerte en een factuur twee afzonderlijke items zijn , zijn het allebei documenten die worden gebruikt om ervoor te zorgen dat een bedrijf wordt betaald. Het grote verschil tussen een offerte en een factuur is de timing. Een offerte komt voordat het werk is gedaan, en een factuur komt erna.
Een ondertekende offerte is bindend.
Die kan kan je niet zomaar verbreken. Je klant kan wel beslissen om de opdracht niet te laten uitvoeren, zonder dat hij daarvoor een goede reden moet opgeven. Je kan hem dus niet verplichten om het project te laten doorgaan.
Het verschil tussen een factuur en een offerte
Ten eerste verstuur je een offerte VOORDAT je een opdracht hebt verkregen, terwijl een factuur wordt verzonden NADAT een opdracht voldaan is. Ten tweede kan een offerte een indicatief bedrag aangeven, terwijl het bedrag op een factuur definitief is.
Zowel voor als na het akkoord van de klant, mag je de voorwaarden nog wijzigen of het aanbod intrekken.Dit moet wel gelijk nadat de klant het aanbod heeft geaccepteerd. Geef wel altijd een reden op waarom je een offerte intrekt.
korte samenvatting van de gevraagde werkzaamheden/geleverde goederen. uurtarief of totaalprijs (vergeet eventuele bijkomende kosten niet) geldigheidsduur van de offerte. wat moet de klant doen om op de offerte in te gaan.
Een prijsopgave geeft een vaste prijs voor een product of dienst . Deze wordt door een leverancier aan een klant of cliënt gegeven en kan schriftelijk of mondeling zijn. De opgegeven prijs is slechts geldig voor een bepaalde periode en kan niet worden gewijzigd nadat de klant deze heeft geaccepteerd.
Of tussentijdse prijsverhogingen juridisch zijn toegestaan, hangt ook af van de algemene voorwaarden in de offerte. Hierin kan zijn opgenomen dat prijswijzigingen toegestaan zijn. Lees de algemene voorwaarden daarom goed door voor je de offerte tekent, want na ondertekening heb je in feite een overeenkomst gesloten.
Maar dat zit anders. Een vrijblijvende offerte betekent dat je als verkoper het aanbod nog kan aanpassen of herroepen zolang het nog niet aanvaard is. Is het aanbod aanvaard? Dan kan je alleen nog je offerte aanpassen of herroepen als je dat direct na aanvaarding doet.
Is een offerte een juridisch bindend contract? Nee, een offerte is op zichzelf geen bindend contract . Het is een document dat uw servicevoorwaarden schetst en hoeveel u zou vragen als die voorwaarden zouden worden geaccepteerd. In een rechtbank worden alleen koopjes waar beide partijen mee akkoord zijn gegaan, beschouwd als juridisch bindende offertes.
Een vrijblijvende offerte wordt een overeenkomst als beide partijen ermee akkoord gaan. Je kan altijd nog de voorwaarden van jouw aanbod wijzigen of jouw aanbod intrekken. Dit kan voordat de klant het aanbod heeft aanvaard maar ook direct erna. Dit moet dan wel direct nadat de offerte is geaccepteerd.
Een offerte is anders dan een prijsschatting, een offerte biedt namelijk een exacte prijs voor een project. Ondanks dat een offerte geen wettelijk document is staat de prijs in een offerte wel vast en hoort u deze niet achteraf aan te passen. De enige uitzondering is natuurlijk als de opdracht zelf aangepast wordt.
In principe is een factuur zonder overeenkomst opstellen niet mogelijk. Een overeenkomst vormt namelijk de basis van een factuur. Een factuur stelt u op omdat jullie overeenkwamen dat u producten zou leveren of diensten zou verrichten. Zonder zo'n overeenstemming hebt u eigenlijk niks om te factureren.
Een offerte is een uitgebreide prijsopgave. De potentiële klant wil weten wat jouw dienst of product precies gaat kosten en hoe je de opdracht denkt te gaan uitvoeren. In de offerte kun je dit benoemen. Maar met alleen een bedrag neerzetten en dan 'vriendelijke groet', kom je er niet.
Is een offerte bindend? Nee, een offerte is een vrijblijvend aanbod.
Een bindende offerte is wanneer een offerte voor een klus een juridisch contract wordt tussen u en een klant . Om een prijsopgave een bindend aanbod te laten worden, moet deze: De diensten die u gaat leveren zo gedetailleerd mogelijk beschrijven.
Schatting versus factuur
Offertes worden verstrekt voordat het werk begint, terwijl facturen worden verzonden nadat een opdracht is voltooid .
Overeenkomst ontbinden
U moet bijvoorbeeld het product terugsturen. En de ander moet het geld teruggeven dat u al betaald heeft. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief ontbinden overeenkomst. U kunt de overeenkomst alleen ontbinden als de andere partij het belangrijkste deel niet nakomt.
Is een offerte een ontvangstbewijs? Nee, een offerte is geen ontvangstbewijs . Het ontvangstbewijs vertelt de klant het uitgevoerde werk en het totale verschuldigde bedrag. De offerte wordt gegeven vóór de klus en laat de klant weten hoeveel u voor uw specifieke service in rekening brengt.