U kunt doorrijden wanneer uw
Kunt u doorrijden met een brandend motorstoringslampje? Om ergere problemen te voorkomen is het aan te ramen om uw brandende motorstoringslampje zo snel mogelijk op te laten lossen. Echter, in het geval van een oranje lampje kunt u door blijven rijden, maar wanneer deze rood is moet u direct stoppen.
Geel of oranje waarschuwingslampje: doorrijden. Bij een geel of oranje lampje op het dashboard kun je nog wel even doorrijden, maar pas wel je snelheid aan en ga rechts rijden. Stop op een veilige plaats en controleer wat er aan de hand is. Rij, als het nog kan, dan naar een garage.
Als de katalysator niet meer functioneert, zal het motorstoringslampje in het dashboard gaan branden. Andere mogelijke storingen zijn een motor die sneller oververhit raakt, nare luchtjes onder de auto, teruglopend motorvermogen of meer rook uit de uitlaat.
Het lampje van de katalysator duidt erop dat het reinigingssysteem van de katalysator stuk is, waardoor de uitlaatgassen niet meer gefilterd worden. Ook het brandstofverbruik zal stijgen.
Met een kapotte katalysator mag u nooit te lang doorrijden. Om te beginnen vormt dit een gevaar voor het milieu en bovendien gaat de motor vroeg of laat in de “noodgevalmodus”.
Het vervuilen van een katalysator gaat geleidelijk en is vaak lastig op te merken. De prestaties van de motor worden langzaam minder en u merkt dat optrekken langzamer gaat. Wanneer u opmerkt dat de katalysator niet meer werkt of het motorlampje gaat branden is het vaak te laat.
Een kapotte katalysator moet vervangen worden. Je kunt er niet mee door blijven rijden. Dit beschadigt de motor en een werkende katalysator is bovendien een verplichting. Bedenk daarnaast dat zonder dit auto-onderdeel de uitlaatgassen van je auto zeer giftig zijn.
De kosten voor het vervangen van de katalysator kost voor een gemiddelde auto €250,- / € 350,-. Natuurlijk is dit moeilijk te zeggen, dit varieert per type, model en bouwjaar van de auto. Wat de vervanging van de katalysator uiteindelijk in totaal gaat kosten kan eventueel oplopen.
Zonder katalysator kan uw auto prima functioneren. Wel voldoen de uitlaatgassen niet aan de wettelijke eis en zodoende bent u in principe in overtreding; de auto voldoet niet meer aan de typegoedkeuring. Er is echter geen handhaving op behalve controle van de samenstelling van de uitlaatgassen tijdens de APK.
In de meeste gevallen zit er 5 à 6 liter brandstof in de reservetank. Volgens een vaak aangehaalde vuistregel kunt u daar nog ongeveer 50 kilometer mee rijden. Als u de inhoud van uw brandstoftank en het verbruik van uw auto paraat heeft, kunt u uitrekenen wat voor uw auto geldt.
Verschillende kleuren dashboardlampjes
Een oranje/geel lampje daarentegen is een waarschuwing. Aanbevolen wordt om op de rechterbaan te gaan rijden en zo snel mogelijk langs de werkplaats van Auto Christiaan te gaan om het probleem te verhelpen. Het rode lampje staat voor gevaar.
"Elke auto geeft aan hoeveel je nog kan rijden op je tank. Als het benzinelampje gaat branden geeft hij ook aan dat je bijvoorbeeld nog 80 kilometer kunt rijden.
In de meeste gevallen gaat het lampje vanzelf uit en anders blijft het uit als je de auto opnieuw start. Helaas is dat niet altijd het geval. Wanneer dat niet zo is nadat je deze checklist hebt afgewerkt, zul je toch naar de garage moeten om het check engine-lampje te laten resetten.
Het Accu lampje zal altijd even branden als de auto gestart wordt, Daarna moet het lampje uitgaan. Gaat het lampje niet uit kan dit betekenen dat er een storing kan zijn aan de dynamo, distributieriem of de stroomkabels van de auto.
Er hoeft niet direct gestopt te worden als het lampje brandt, maar het is wel een indicatie dat er iets mis is wat verholpen moet worden. Gevolgschade van doorrijden met een brandend lampje is niet uitgesloten, en de uitlaatgassen kunnen meer vervuilend zijn dan in het normale geval.
Een katalysator gaat gemiddeld tussen de 80.000 en 150.000 km mee. Wanneer de katalysator niet meer werkt, functioneert het reinigingssysteem niet meer. Dit heeft twee nadelige gevolgen: De schadelijke stoffen worden niet meer geneutraliseerd, wat slecht is voor het milieu.
Ben je niet helemaal overtuigd dat de katalysator van de auto die bij jou op de brug staat optimaal werkt? Check dan de werking van de katalysator door gebruik te maken van een infrarood (ir) thermometer, die bedoeld is om contactloos de temperatuur van een oppervlakte te meten.
Afhankelijk van het automerk en type ontvangt u tussen de 150-900 euro voor uw katalysator.
Je auto ruikt naar rotte eieren
De geur van zwavel of rotte eieren is meestal een teken dat er wat schort aan de katalysator in het uitlaatsysteem. Het wijst op waterstofsulfide in de motor, wat de katalysator normaal gezien zou omzetten in (geurloze) zwaveldioxode.
Heb je een vervuilde katalysator en wil je jouw katalysator reinigen? Dat kan je zelf doen met een katalysator reiniger. Een brandstofadditief is eenvoudig toe te voegen aan je brandstoftank.
Wat zijn de prijzen voor het reinigen van mijn katalysator per type? Enkelvoudige katalysatoren (reinigingsprijs benzine of diesel 210 €). meerdere systemen met pre-katalysator, DPF en post-katalysator!
Katalysatoren zijn nog geld waard, omdat er bij Menten Metaal de monoliet eruit wordt gehaald. Hierdoor kunnen er in een later stadium het flinterdunne laagje platina, palladium en rhodium worden terug gewonnen. Deze edelmetalen leveren veel geld op.
Reinigt het gehele brandstofsysteem inclusief injectoren, kleppen en zuigers met één behandeling. Het resultaat is een schoner brandstofsysteem wat direct de prestaties van de auto verbeterd. Minder uitstoot, verbeterde en efficiëntere verbranding zorgt ervoor dat schade aan de katalysator wordt voorkomen.