Een tussenrekening (wachtrekening in Vlaanderen) is een balansrekening in het grootboek waarop tijdelijk iets kan worden geboekt, om het er later weer af te kunnen boeken. Uiteindelijk zal het saldo van een tussenrekening altijd op nul uitkomen.
Wat is een tussenrekening? Een tussenrekening is een balansrekening en wordt gebruikt voor het verschuiven van geld. Dit doe je bijvoorbeeld als je geld overmaakt van de ene naar de andere rekening. Dit geld boek je dan op een tussenrekening omdat het niet is toegestaan dit geld direct te verplaatsen.
De controlerende tussenrekening is een controlemiddel waarmee je in één oogopslag kunt zien of het uitbetaalde loon ook zo gejournaliseerd is. De financiële boekhouding moet immers aansluiten op de betalingen.
Kostenrekeningen
Als je goederen of diensten inkoopt maak je kosten. Deze wordt geboekt op een kostenrekening. In de kostprijs die je betaalt zit een deel btw. De btw kan worden teruggevorderd van de belastingdienst.
Debet is een typische boekhoudterm, deze term wordt gebruikt om aan te geven dat er een toename plaatsvind, dit kan zijn een toename van een bezitting of een vordering of de toename van kosten.
Afhankelijk of het een verlies is kies debet of credit voor de regel waarop grootboekrekening 9999 staat. In dit geval staat het resultaat credit, dus staat de regel met grootboekrekening 9999 debet. Als tegenrekening kan een eigen grootboekrekening worden geselecteerd.
Verschil activa en passiva
Activa zijn bezittingen en passiva zijn de schulden van een onderneming. Hoeveel zakelijk geld jouw bedrijf volgens de balans heeft staat op de activazijde. Daarnaast is op de passivazijde te zien wie de eigenaar van dat geld is.
De tegenrekening is een Nederlandse betaalrekening op naam van de rekeninghouder(s). Net als bij een spaarrekening mag u met een beleggingsrekening alleen geld overmaken naar uzelf. Een tegenrekening moet dus op naam staan van de rekeninghouder(s).
Op de grootboekrekening 'kruisposten' worden alle verrichtingen geregistreerd tussen de kas en de bankrekening van het bedrijf of tussen de ene bankrekening en een andere bankrekening van hetzelfde bedrijf.
De grootboekrekening kruisposten wordt als tussenrekening gebruikt om interne overboekingen te doen. Overboekingen van je ene bankrekening naar je andere bankrekening worden via kruisposten geboekt. Ook overboekingen tussen kas en bank worden via de kruisposten gedaan.
Tegenwoordig is er geen onderneming die werkt zonder computer en/of elektronische apparatuur. Computers, laptops , telefoons of kassasystemen, maar ook mobile apparaten zoals tablets, foto/film camera's of bepaalde meetapparatuur.
Op een grootboekrekening boek je gelijksoortige uitgaven of inkomsten. Vergelijk het met een kaartenbak met daarin verschillende kaarten. Op iedere kaart houd je de gelijksoortige inkomsten of uitgaven bij. Voorbeeld: op grootboekrekening "personeelskosten" kun je bijvoorbeeld salaris en vakantiegeld boeken.
Inboeken via een nieuwe uitgave met 0% aftrekbaarheid.
Boetes zijn altijd zonder btw, dus vergeet hier niet de uitgave op 0% btw te zetten. Het is van groot belang dat je op de uitgave aanvinkt dat de kosten niet aftrekbaar zijn. Dit doe je door het vinkje "aftrekbaarheid" ook op 0% te zetten.
Eigenlijk is het eigen vermogen het geld dat jij in je onderneming hebt gestopt, plus de winst die je maakt. Een gezond bedrijf heeft een positief eigen vermogen.
Wat is het verschil tussen balans en resultatenrekening? In een boekhouding zijn de balans en de resultatenrekening aan elkaar gekoppeld. Op de balans staan je bezittingen en schulden, en in de resultatenrekening staan je kosten en opbrengsten.
De eindbalans is een overzicht van alle bezittingen, het vreemd vermogen (de schulden) en van het eigen vermogen aan het einde van een periode. Meestal komen de cijfers voor de eindbalans voort uit de beginbalans en uit eventuele tussentijdse resultatenrekeningen.
Je gebruikt de creditzijde om je schulden te boeken en de debetzijde om bezittingen te boeken. De term stamt eigenlijk uit de tijd dat er nog geen rekenmachines waren. Hiermee kon men de positieve en negatieve getallen goed uit elkaar houden.
Een balans heeft een linker- en een rechterkant. De linkerkant is de activa- of debetzijde. Aan deze kant staan je bezittingen, zoals bijvoorbeeld geld, goederen of debiteuren, mensen die nog geld aan jou moeten betalen. Aan de rechterkant staat de passiva-, of creditzijde.
Het positieve saldo kan als het ware worden gereserveerd voor de toekomst. Maar eigen vermogen kan ook afnemen door een negatief resultaat (verlies), dus als er in een jaar meer kosten zijn dan inkomsten. Eigen vermogen kan ook op andere manieren toenemen of afnemen.
Debet en Credit wordt in de boekhouding gebruikt om aan te geven of er geld bij de organisatie waarover de boekhouding gaat weg gaat (Debet), of er geld binnenkomt (Credit).
Iemand heeft een schuld aan een ander en is een schuldenaar of debiteur, als die ander een vordering, veelal uitgedrukt in geld, op de eerstgenoemde heeft. Een schuld kan ontstaan doordat een dienst of goed bij levering niet direct wordt voldaan.
De balans: een introductie
Links is de debetzijde en staan de bezittingen van de onderneming, die noemen we de activa. Rechts is de creditzijde, hier zien we het eigen vermogen en de schulden die je nog moet betalen, de passiva. Debet en credit zijn afgeleid van het Latijn.