Spuit een beetje olie bij de kickstart en probeer opnieuw de kickstart te bewegen. Dit kan gewoon met W40 gedaan worden. Mocht er vuil in zijn gekomen tijdens het rijden maak dit dan goed schoon en zorg dat alle onderdelen weer ingevet zijn.
Zit de kickstarter vast en maakt de startmotor geen of een vreemd geluid, dan kan het zijn dat de zuiger in de cilinder is vastgelopen. Heb je geluk dan hoef je slechts de zuigerveren te vervangen. Heb je pech dan moet je een nieuwe zuiger + zuigerveren + cilinder kopen. Kortom een cilinderkit.
Soms is de oplossing makkelijker dan je denkt, bij veel scooters moet je de (linker) rem inknijpen als je hem wilt starten. Knijp de rem in en probeer het nog een keer. Er zijn veel scooters die niet starten als de standaard uitstaat. Klap de standaard volledig in en probeer hem nog een keer te starten.
Bij veel lege accu's kun je startkabels gebruiken om alsnog te starten. Of dit ook bij jouw scooter werkt, kun je checken in de handleiding. Als je dynamo nog functioneert, laadt die vervolgens de accu weer bij tijdens het rijden. Aanduwen is een andere methode die bij sommige scooters werkt.
De accu leeg of defect is. De accu nog goed is, maar dat het aan de startmotor of aan de startschakelaar ligt. Als de bromfiets of scooter wel start, maar niet aanslaat kan dit de volgende oorzaken hebben: De bougie, die de vonk voor de ontsteking moet verzorgen, is versleten of vet.
Vraag: Hoe lang duurt het als ik de scooter accu ga opladen? Antwoord: Dat hangt af van hoe krachtig de lader is en om wat voor soort accu het gaat. Sommige accu's hebben maar 2 tot 4 uur nodig tot ze volledig zijn geladen terwijl andere modellen wel 7 tot 12 aan de lader moeten.
De moderne scooter regelt de koude start zelf d.m.v. een automatische choke, je hoeft dus geen gas te geven als je scooter koud is.
Een scooter kan ook starten als je accu leeg is. Rij je daarna lange tijd op je scooter laad de scooter je accu vanzelf weer op.
Geef als het ware droog gas. Als het goed is hoor je steeds een klikje. Herhaal deze handeling een keer of 5 tot 10.
De motor gooit de overtollige brandstof door de uitlaat naar buiten. De motor zal niet helemaal goed op het gas reageren in het begin. Als de motor staat te pruttelen (niet goed op't gas reageren) als u gestopt bent met aanduwen; Ga dan nog even lopen dan heeft alles wat meer vaart en komt hij ''erdoorheen''.
Dit merk je aan het feit dat je scooter steeds slechter start, het starten langer duurt, of dat hij helemaal niet meer start. Aan startproblemen merk je het meestal als eerst. Daarnaast kan het ook zijn dat je verlichting of richtingaanwijzers niet meer werken.
Meestal zie je de tellers of verlichting van het dashboard reageren als je contact maakt. Test ook of je toeter het doet en de knipperlichten. Gebeurt er niets dan is het mogelijk dat je accu leeg is of dat er mogelijk een zekering bij de accu kapot is.
Wanneer de spanning van een accu bij ongeveer kamertemperatuur al na enkele uren begint terug te lopen, of al terugloopt na bijvoorbeeld één keer kort starten van de motor, dan is deze in slechte conditie en moet de accu vervangen worden.
Hoewel de winters in Nederland gelukkig niet extreem te noemen zijn, kan het toch knap koud worden op de scooter. Vooral als je langer dan een kwartier onderweg bent, kan de kou het flink onaangenaam maken.
Volg onderstaande stappen om met je kickstarter je scooter weer te starten. Kickstart een stuk of tien keer met het gas dicht. Doe dit in een snelle en krachtige beweging en knijp de linker handrem in. Wacht daarna een paar minuten.
De benzine verdampt dan uit de vlotterkamer waardoor de scooter de eerste keer zeer slecht start, je moet dan 30 sec tot 1 min elektrisch doorstarten voordat het blokje de aanstalten maakt om aan te springen. Draai je dan gelijk het gas open valt de scooter uit.
Meet de draad tussen bobine en CDI even na (Geel/Zwarte draad) en kijk of de massa verbinding van de bobine goed is (Groene draad). Controleer op breuken, beschadegingen, oxide en slechte/loszittende contacten van de connectoren.
De accu wordt gebruikt om je scooter elektrisch te starten. Zonder accu of met een slechte accu start je scooter niet. Let op: op een accu zit vaak een beperkte fabrieksgarantie van 1 maand. De importeur kan namelijk niet zien hoe je met jouw accu omgaat.
Opladen in de Ecooter
Sluit de oplader eerst op de scooter aan en sluit vervolgens de oplader aan op het stopcontact. Tijdens het oplden van de accu knippert 1 LED lampje op de oplader en de andere blijft branden. Als beide LED lampjes blijven branden, betekent dit dat de batterij compleet geladen is.
Zolang de motor niet draait verzuipt die niet als jij alleen gas geeft. Ga je kicken/starten en vol gas geven, zonder dat de motor start, verzuipt ie wel. Als dat je overkomt kun je even wachten als je de tijd hebt, maar je kunt ook je bougie eruit draaien, even droog maken en dan weer terug stoppen.
Zolang het een 12V accu is moet dat kunnen ja. Maar kun je je scooter niet aankicken? Met een half uurtje rijden zou je accu weer voldoende opgeladen moeten zijn om weer op de startmotor te starten. Ontkoppel overigens je eigen accu voordat je de auto accu aansluit.
Je kunt die choke gewoon testen door deze op een accu aan te sluiten. Bij een elektrische choke maakt het niks uit hoe je de plus en min aansluit. Echter wanneer de choke het doet wanneer hij aangesloten is op een accu, wil nog niet zeggen dat hij het ook doet wanneer hij ingebouwd zit op de scooter.
Mocht je naast niet kunnen starten ook geen knipperlichten of toeter hebben dan is het zeker verstandig na te gaan of de zekering nog goed is of zit. De zekering kan je vaak bij de accu vinden. Meestal bescherm door een wit kapje, en vaak onderbreekt de zekering de 'plus' draad.