Wat als je niet tevreden bent over een product?

Als u spijt hebt van uw aankoop kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Als u het via internet kocht, hebt u wettelijk het recht om uw aankoop terug te sturen. Maar als u iets in een gewone winkel kocht, mag de verkoper kiezen of u het mag ruilen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Wat zijn je rechten als een product niet goed is?

Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat als een product niet voldoet?

Laat de verkoper dit eerst per brief Verzoek tot repareren of vervangen van kapot product weten. De koopovereenkomst ontbinden. U heeft recht op teruggave van uw geld; de verkoper krijgt het product terug.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat zijn je rechten bij een ondeugdelijk product?

Gaat uw product kapot binnen 1 jaar na aankoop?Dan heeft u recht op gratis reparatie of een vervangend product. Als repareren of vervangen niet kan, moet de verkoper uw geld teruggeven. Behalve als hij kan bewijzen dat het product door uw schuld kapot ging.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op juridischloket.nl

Hoeveel tijd heb je om een aankoop te annuleren?

Ik heb spijt van mijn koop op internet of via de telefoon. Koopt u iets via internet of de telefoon? Dan gelden de regels voor 'koop op afstand'. Volgens de wet heeft u 14 dagen de tijd om uw koop ongedaan te maken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op juridischloket.nl

5 redenen waarom jij niet tevreden bent over jouw online-marketingactiviteiten

16 gerelateerde vragen gevonden

Heb je altijd recht op geld terug?

In een gewone winkel is ruilen geen recht. De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert. Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Hoe ontbind ik een aankoop?

Dat kun je zelf doen of laten doen door een jurist. Voordat je de koopovereenkomst kunt ontbinden, heb je de verkoper al in gebreke gesteld en hem een laatste kans gegeven om de aankoop te repareren of te vervangen. Stuur een aangetekende brief en laat de verkoper weten dat hij het product niet heeft kunnen repareren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op das.nl

Waar heeft de klant recht op bij een non conform product?

Een consument heeft recht op een product dat op basis van de koopovereenkomst voldoet aan de redelijke verwachtingen. Is dit niet het geval, dan moet u als verkoper het product binnen een redelijke termijn repareren of vervangen. Als verkoper mag u de consument niet naar de fabrikant van het product sturen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op tebiesebeek.nl

Wat zijn mijn rechten als klant?

Rechten bij een koopovereenkomst

een product zonder beschadigingen; een compleet product; een product dat over de kwaliteiten beschikt die de verkoper heeft aangegeven; vermelding door de verkoper van bijkomende kosten, zoals bezorgkosten of installatiekosten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Hoe lang mag je een product terugbrengen?

Online en telefonische aankopen

Wanneer je online, telefonisch of aan de deur een aankoop doet, heb je als consument wettelijk gezien 14 dagen bedenktijd. In die periode mag je dus van afzien van de afname van een product of dienst of een artikel retourneren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op veritasadvies.com

Kun je een gebruikt product retourneren?

Als producten of verpakkingen beschadigd, gebruikt, vies, geïnstalleerd[2], gemonteerd of onvolledig terugkomen (en waarbij de consument wel gebruik heeft gemaakt van zijn herroepingsrecht[3]) mag je deze retouren niet weigeren en terugsturen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op thuiswinkel.org

Wat te doen bij non conformiteit?

De non-conformiteit moet binnen bekwame tijd aan de verkoper kenbaar worden gemaakt. Dit noemen we de klachtplicht. Over het algemeen wordt een termijn van 2 maanden gehanteerd. De termijn vangt aan nadat de non-conformiteit de koper bekend is of had kunnen zijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op hijink.com

Is een winkel verplicht om geld terug te geven?

Fysieke winkels zijn wettelijk niet verplicht om producten te ruilen. Zij hoeven je dus überhaupt geen geld terug te geven als je spijt hebt van je aankoop. Uit klantvriendelijkheid doen winkeliers dit vaak wel, maar soms kiezen ze ervoor om een tegoedbon ter waarde van het bedrag aan te bieden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op radar.avrotros.nl

Wat is een gebrekkig product?

Als een product niet de veiligheid geeft die u ervan mag verwachten is het gebrekkig. Denk dan aan wat redelijk is om te verwachten van het product, en hoe het product wordt gepresenteerd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op arag.nl

Heb je altijd garantie?

U hebt wettelijke garantie zolang u mag verwachten dat uw product meegaat. Gaat het sneller kapot? Dan moet de verkoper uw product maken of vervangen. Daar hebt u wettelijk recht op.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Wat als verkoper niet kan leveren?

Krijgt u het product niet binnen de afgesproken tijd? Dan kunt u de overeenkomst 'ontbinden' en uw geld terugvragen. En soms kunt u zelfs een schadevergoeding vragen. Bijvoorbeeld als de verkoper het product niet kan leveren en u het product nu duurder bij een andere verkoper moet kopen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Wat te doen bij een miskoop?

Wat kan ik doen bij een miskoop via Marktplaats?
  1. Stap 1. Controleer de advertentie. Het product moet eruit zien en werken zoals in de advertentie staat. ...
  2. Stap 3. Stuur een aangetekende brief. Komt u er niet uit met de verkoper? ...
  3. Stap 4. Start een rechtszaak. Reageert de verkoper niet op uw aangetekende brief?

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op juridischloket.nl

Is een bestelling bindend?

Net als bij elk ander contract is ook een bestelbon bindend voor zowel de verkoper als de klant. Al zijn er natuurlijk wel gevallen waarbij een bestelbon nietig verklaard kan worden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op blog.billit.be

Wat mag je van een product verwachten?

Van een product mag je verwachten dat je het een bepaalde tijd zonder problemen kunt gebruiken. Dit noem je de levensverwachting. Die hangt af van bijvoorbeeld de prijs, het soort product en het merk. Zo mag je verwachten dat een wasmachine langer meegaat dan een pen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Welke 4 acties kan een consumenten koper vorderen bij een non-conformiteit?

Indien er sprake is van non-conformiteit en je hebt voldaan aan de klachtplicht kun je het volgende vorderen:
  • aflevering van hetgeen wat ontbreekt;
  • herstel van het geleverde; vervanging van het geleverde;
  • ontbinding; of.
  • Deze vordering moet worden ingesteld binnen 2 jaar na verzending van de ingebrekestelling.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op agajuristen.nl

Wat zijn mijn rechten als koper?

Als consument heb je recht op een goed (deugdelijk) product. Dat betekent dat je recht hebt op een product dat voldoet aan wat je ervan mag verwachten. Een verkoper kan je ook extra garantie geven. Of hij kan voorstellen dat je extra garantie koopt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Wat valt er onder non-conformiteit?

Van een gebrekkig product bij een koopovereenkomst, c.q. non-conformiteit bij een product, is sprake wanneer deze niet de eigenschappen bezit, die hiervan op grond van deze koopovereenkomst mochten worden verwacht. Wanneer dit al bij een normaal gebruik niet kan, is de non-conformiteit een gegeven.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op maakadvocaten.nl

Kan je een aankoop annuleren?

Een aankoop annuleren volgens het herroepingsrecht is gratis. Als de verkoper het geretourneerde product heeft ontvangen (of je het verzendbewijs laat zien) moet hij binnen 14 dagen je geld teruggeven. Je kan een koopovereenkomst altijd zonder reden ontbinden binnen de afgesproken bedenktijd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op agajuristen.nl

Heb je altijd recht op 14 dagen bedenktijd?

Consumenten hebben meestal bedenktijd als u iets op een bepaalde manier verkoopt, zoals online of per telefoon. Zij mogen tot en met 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract is bevestigd van de koop af. Dat mag zonder reden. U moet dit vóór de koop uitleggen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op acm.nl

Kan ik een koop ongedaan maken?

Om de koopovereenkomst te ontbinden stuurt u een brief naar de verkoper. Daarin schrijft u dat u de overeenkomst wilt ontbinden en waarom. Gebruik een van onze voorbeeldbrieven: Voorbeeldbrief - Ongedaan maken koopovereenkomst product.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Populaire vragen