Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Als iemand per vergissing een of twee verkeerde cijfers intoetst bij het ingeven van een betalingsopdracht, gaat die alarmbel af en verhindert de bank dat de verrichting wordt uitgevoerd. De kans dat iemand geld overmaakt naar een verkeerd rekeningnummer wordt daarmee nagenoeg onbestaande, aldus Febelfin.
Je hebt geld overgemaakt naar een rekeningnummer dat niet bestaat. Geen probleem! Het geld wordt binnen een paar dagen automatisch teruggestort op je rekening. Dit geldt wel alleen voor Nederlandse banken.
U bent verantwoordelijk voor de informatie (bankrekeningnummer, naam, bank, …) die u ingeeft bij de overschrijving. De bank heeft hierbij geen enkele verplichting om iets terug te betalen. Is de betaling nog niet uitgevoerd door de bank, dan zou de bank eventueel de overschrijving kunnen annuleren.
Tot acht weken na de datum van afboeking kan je - in principe zonder reden op te geven - daar je bank opdracht toe geven. Helaas kan dit bij een foute (losse) overboeking naar een rekeningnummer niet. Je kunt dus niet zomaar de bank vragen om het bedrag terug te storten op je rekening.
De IBAN-Naam Check geeft een melding als de naam die je bij een betaling intoetst anders is dan de naam die bij de bank bekend is. Je kunt dan het IBAN (nogmaals) controleren. Dit kan fraude en vergissingen voorkomen.
Vraag het gewoon, het liefst al vooraf: 'Jij kunt wel met mij meerijden en dan delen we de kosten voor benzine. ' Daarna is het kwestie van een Tikkie sturen, die je eigenlijk al aangekondigd had. Dezelfde tactiek werkt voor etentjes, uitjes, geld voorschieten, etc.
Zorg ervoor dat u de webwinkel, bij voorkeur schriftelijk (per e-mail of brief) laat weten het product terug te willen sturen. Doe dit binnen 14 dagen na aankoop. Bewaar de e-mail of brief goed (u kunt het ook telefonisch doorgeven, maar dan heeft u later geen bewijs).
Als je geld naar een verkeerde bankrekening overmaakt, heb je dat onverschuldigd betaald. De ontvanger is wettelijk verplicht om het geld terug te storten. De bank staat hier in principe buiten. Je kunt eerst een betaalverzoek sturen.
Terugboeken via de ABN AMRO app
Tik op de betaalrekening waarvan het bedrag is afgeschreven. Tik op de afschrijving die u wilt terugboeken. Klopt de afschrijving niet? Tik op 'Terugboeken'.
U kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken. Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben. Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso.
Wij kunnen het geld niet voor je terughalen. Maak bijvoorbeeld een betaalverzoek aan om het bedrag terug te krijgen. Maak je elke week of maand automatisch een bedrag over naar een bepaald rekeningnummer en is dit bedrag te hoog of juist te laag? Pas dan je periodieke overboeking aan.
Als je op donderdagavond je overschrijving doet, wordt die door de bank dus geacht te zijn ontvangen op vrijdag. Zij hebben één werkdag de tijd om de overschrijving te doen, zaterdag en zondag zijn geen werkdagen, waardoor de overschrijving pas op maandag op de rekening verschijnt van zijn schuldeiser.
Als er onverschuldigd is betaald, ontstaat er een ongedaanmakingsverplichting. Als de prestatie bestaat uit de betaling van een geldsom, moet de geldsom worden terugbetaald. Als de prestatie bestaat uit het leveren van goederen dan moeten deze teruggeleverd worden.
Daartoe kun je een particuliere begunstigde vragen om eerst 1 eurocent naar je eigen rekeningnummer over te boeken. Met die overboeking kun je dan op je rekeningafschrift de werkelijke naam bij de rekening van de begunstigde controleren. Dat werkt voor alle bankrekeningen in de hele EU.
Krijg ik mijn geld terug? De kans dat je je geld terug krijgt is erg klein. Als de zaak door de politie wordt behandeld, dan bepaalt de rechter of het geld terugbetaald moeten worden. Maar meestal heeft de oplichter het geld al opgemaakt voordat je het eindelijk kunt terugkrijgen.
Nadat je het geld gestort hebt bij een automaat, wordt het opgehaald door een geldauto. Dat geld komt opnieuw in omloop. Het blijft natuurlijk wel jouw geld, want het staat nu op jouw bankrekening.
Momenteel is de bank niet verplicht om bij een overschrijving na te gaan of het IBAN-nummer overeenstemt met de naam van de begunstigde die de consumenten op een overschrijving vermeldt. Meer nog: de klant is zelfs niet verplicht de naam van de begunstigde te vermelden opdat de overschrijving kan worden uitgevoerd.
Nee dat kan niet. Zodra het geld eenmaal is uitbetaald is er een overeenkomst van geldlening tot stand gekomen. De wet bepaalt dat de uitlener die een natuurlijk persoon is niet gebonden is aan een mondelinge overeenkomst van geldlening zolang het geld niet is uitbetaald.
Vraag uw geld terug
Neem contact op met de geldlener en vraag het geld terug. Doe dit schriftelijk, bijvoorbeeld per e-mail of sms. Dan heeft u bewijs.
iDEAL. Heb jij de betaling voldaan via iDEAL? Dan storten wij het automatisch terug naar hetzelfde rekeningnummer als waar mee betaald is. Dit duurt circa vier tot vijf werkdagen voordat het bedrag terug op de rekening zichtbaar is.
De naam van de begunstigde die je moet invullen bij het overmaken van geld via internetbankieren wordt door banken niet gebruikt voor controle en afhandeling van de betaalopdracht. De naam wordt uitsluitend gebruikt voor administratieve doeleinden.
Zo kan een crimineel op jouw naam een lening aangaan of een pand huren en voor je het weet heb je de politie of deurwaarder voor je deur staan. Niet alleen ben je dan veel geld kwijt, maar ook je naam wordt zwart gemaakt op internet en in administraties.
Via naamcheck eigenaar rekeningnummer vinden
Als de naam iets afwijkt van de naam die bij het rekeningnummer bekend is, wordt ter controle de naam die bij de bank bekend is aan jou getoond. Dit werkt bijvoorbeeld bij de Rabobank, maar niet bij alle banken.